بانکداری ایرانی –رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه بانکها در رقابت با یکدیگر کارمزد خدمات الکترونیک را حذف کردهاند تاکید کرد که باید هر کسی در مقابل دریافت خدمات بانکی هزینه آن را پرداخت کند.
ولی الله سیف در پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت با اشاره به ضرورت بازسازی نظام بانکی بنابر الزامات رفع تحریمها در دوران بعد از برجام اظهار کرد: متاسفانه در این سالها گر چه نظام بانکی رشد داشته و توسعه پیدا کرده، اما بسته و گلخانهای بوده و فقط به داخل محدود شده است که خود هزینههای بسیاری به همراه داشت.
وی با بیان اینکه در دنیا بانکها هزینههای خود را از خرید خدماتی که ارائه میکنند به دست آورده و کمتر بر واسطهگری مالی تمرکز دارند، افزود: این در حالی است که در نظام بانکی ما بانکها هزینههای خود را از واسطهگری مالی تامین کرده و از دریافت هزینه خدمات قابل ارائه خود دوری میکنند.
سیف گفت: برنامهای برای ساختار نظام بانکی مدنظر است که رویکرد تغییر کرده و این شرایط اصلاح خواهد شد، بهطوری که باید هزینه بانکها از محل ارائه خدمات تامین شده و هرکسی که از خدمات بانکی استفاده میکند باید هزینههای آن را بپردازد.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به دیگر معضلات موجود در نظام بانکی اشاره و با اعلام اقدامات اصلاحی که در ادامه انجام خواهد شد، توضیح داد: این اقدامات شامل دو بخش ترازنامهای و «سود و زیان» است.
به گفته وی کاهش مطالبات غیرجاری بانکها، پرداخت بدهیهای دولت به نظام بانکی از طریق اوراق با رویکردی جدید، افزایش کفایت سرمایه بانکها از جمله برنامههای ما در اصلاح نظام بانکی است که در حال پیشبرد آن هستیم.
سیف همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود به لغو تحریمها در آیندهای نزدیک اشاره کرد و با تاکید بر اهمیت جایگاه نظام بانکی در دوران پس از برجام یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر دو چالش اصلی پیشروی بانکها قرار دارد بهطوری که با توجه به دور بودن شبکه بانکی از مجامع بینالملل در سالهای گذشته اکنون باید با استانداردهای روز دنیا تطبیق داده شده و همچنین بتواند در محیط بینالملل به خوبی ارتباط برقرار کند.