کد خبر: ۵۹۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۱۸ دی ۱۳۹۴ - 08 January 2016
وی ادامه داد: نرخ سود بانکی به متغیرهای اصلی بستگی دارد و متقاضیان و عرضه کنندگان نرخی را متناسب با مکانیسم بازار تعیین می‌کند.
کارشناسان معتقدندکاهش نرخ سود بانکی موجب سرگردانی پول در کشور خواهد شد.

محمد حسین فاتحی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: عواملی همچون نرخ ارز، سطح عمومی قیمت‌ها، واردات و صادرات نهاده‌ها بیشتر از کاهش نرخ سود بانکی در اقتصاد اثر گذار خواهد شد.

وی ادامه داد: نرخ سود بانکی به متغیرهای اصلی بستگی دارد و متقاضیان و عرضه کنندگان  نرخی را متناسب با مکانیسم بازار تعیین می‌کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: نظام بانکی با تغییر دستوری نرخ سود بانکی به دنبال اثرگذاری در بازارهای سرمایه و ارز است.

فاتحی گفت: بهترین روش مکانیسم  تعیین نرخ سود بانکی عرضه و تقاضای بازار است و در این خصوص باید دولت کمترین مداخله را داشته باشد.

وی همچنین از تاثیرات کاهش نرخ سود بانکی بر رکود اقتصادی افزود: رکود حاکم بر اقتصاد امکان سرمایه گذاری کلان را از بین برده است و در حال حاضر کاهش نرخ سود بانکی در بازار سرمایه‌ای تحرکی ایجاد نخواهد کرد.

**سرگردانی پول نتیجه کاهش نرخ سود بانکی 

یک کارشناس اقتصادی گفت: کاهش نرخ سود بانکی موجب سرگردانی پول در کشور خواهد شد.

فرشید سیم بر کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص کاهش نرخ سود بانکی و تأثیر آن بر اقتصاد افزود: نرخ سود بانکی باید بانرخ تورم هماهنگی داشته باشد که در حال حاضر در کشور ما این هماهنگی وجود ندارد و این امر رانت در کشور به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی باعث سرگردان شدن پول در کشور شده و موجب افزایش قیمت کالاها خواهد شد و از طرف دیگر نرخ بهره واقعی بیشتر از نرخ بهره اسمی در کشور است و امکان اینکه کاهش نرخ سود بانکی در ظاهر اتفاق افتد بالا است. 

کاهش نرخ سود بانکی با وجود غیر مجازها دردی را دوا نمی‌کند

یک کارشناس اقتصادی گفت: کاهش نرخ سود بانکی صرفاً جهت جمع آوری مؤسسات ملی و اعتباری غیر مجاز است.

محمد باقر صدری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و تأثیر آن بر اقتصاد گفت: درحال حاضر کشور با یک آتشفشانی از نقدینگی روبه رو است و مبلغ آن فراتر از 900 میلیارد تومان است.

وی گفت: نقدینگی از بازار و تورم َآن نشأت می‌گیرد و کاهش نرخ سود بانکی به جمع آوری مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز منجر خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی گفت: این مؤسسات تحت کنترل بانک مرکزی نیستند و بانک مرکزی تلاش خود را متوجه این موضوع کرده و با کاهش نرخ سود بانکی تاحدودی از اختلافات این مؤسسات جلوگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: رها شدن نقدینگی اقتصاد ملی را به چالش برده است.

وی همچنین افزود: تازمانی که این مؤسسات و حتی صرافی‌های غیر مجاز فعالیت می‌کنند کاهش نرخ سود بانکی دردی را دوا نخواهد کرد.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر ما با رکود تورمی روبه رو هستیم و کالاهایی که مردم با آن سر وکار دارند و جز اقلام مصرفی مردم است هیچ گونه تغییر قیمتی نداشته‌اند، کاهش تورم صرفاً منوط به کاهش قدرت خرید مردم است و در این شرایط کاهش نرخ سود بانکی با تورم هیچ گونه هم افزایی ندارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: