کد خبر: ۵۹۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۷ دی ۱۳۹۴ - 07 January 2016
بازار سرمایه در روزهای اخیر با چرخش بزرگی روبرو شده است. در این چرخش بازار سهام ، نقش بانک‌ها پررنگ‌تر از بقیه نمادهای بورسی است تا جایی که برخی کارشناسان، بانک‌ها را فریادرس بازار سرمایه ایران می‌داند.
بانکداری ایرانی –بازار سرمایه در روزهای اخیر با چرخش بزرگی روبرو شده است. در این چرخش بازار سهام ، نقش بانک‌ها پررنگ‌تر از بقیه نمادهای بورسی است تا  جایی که برخی  کارشناسان، بانک‌ها را فریادرس بازار سرمایه ایران می‌داند. 

در آخرین روز معاملاتی هفته منتهی به 16دی‌ماه سال 1394 ، نمادهای بانکی بیشترین تأثیر را بر شاخص بورس گذاشتند .  درواقع  نماد سه بانک ملت ، تجارت و صادرات هرکدام به ترتیب 37،38 و 40 واحد (در حدود 25درصد از شاخص کل ) بر شاخص تأثیر مثبت گذاشته و شاخص  را  به سمت رشد 500واحدی هدایت کردند.

علت تأثیر نمادهای بانکی بر شاخص‌های  تالار شیشه‌ای‌ را  باید در لغو تحریم سوئیفت جستجو کرد. روز 24دی‌ماه سال جاری ،  روز اجرایی شدن برجام است و  اتحادیه اروپا که تحریم کننده اصلی عملیات سوئیفت علیه ایران بوده و دریچه‌های بانکی را  بر روی ایران بسته است، اعلام کرد که  پس از اجرایی شدن برجام ، بلافاصله تحریم سوئیفت را ملغی اعلام  می‌کند،  لذا این خبر سبب شده است تا هم نمادهای بانکی و هم نماد شرکت‌های بزرگی که  به واردات و صادرات وابسته هستند مورد اقبال سهام‌داران قرار گیرند.

زیرا چنانچه  رفع تحریم‌ها و برطرف شدن موانع سوئیفت اتفاق بیفتند،  صنایع کشور از طریق بانک‌ها به شبکه مالی جهانی  متصل خواهند شد که  در مرحله اول پویایی به صنایع رکود زده بر خواهد گشت و در درجه دوم این امکان وجود دارد که سرمایه‌گذاران خارجی سریع‌تر وارد بازار کار ایران شوند و این خود عامل مهم‌تری برای خروج کشور از  رکود چندساله از اقتصاد ایران  خواهد بود.

 علاوه بر این ، اتفاقات مذکور  سبب می‌شود که سوددهی بانک‌ها به سهامداران بیشتر شود در سال‌های گذشته که بانک‌های ایران مشمول تحریم‌ها نبودند سهام بانک‌ها  بازدهی و در کنار آن سودهی مناسبی برای سهامداران داشتند و در حال حاضر نیز بانک‌ها می‌توانند به آن مسیر حرکت کنند. 

از طرف دیگر ، نمادهای بانکی در فصل گذشته سال که همه سهام در رکود به سر می‌برند ، از نمادهای پربازده بازار بودند سهام شرکت‌هایی چون بانک صادرات و بانک ملت ، بانک پاسارگاد ، بانک انصار و بانک پارسیان و بانک دی در بازار سرمایه  همواره عملکردشان موردتوجه بازار فعالان سرمایه بود. قاعدتاً در شرایط رونق بازار این توجه بیشتر خواهد شد .زیرا در  بین 350 شرکت فعال و پر معامله  در  بورس تهران ، بانک‌ها همواره در رتبه‌های برتر بازار از 1تا 30بوده و حجم نقدینگی بالایی را در این بازار به خود اختصاص  می‌دهند 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: