کد خبر: ۵۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۴ - 23 December 2015
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه این سازمان به لحاظ پیچیدگی‌ها و اهمیتی که در حوزه سلامت مردم دارد از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: حساسیت‌های موجود باعث می‌شود که از افراد غیرمتخصص در سازمان استفاده نشود.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از صادرات فرآورده‌های لبنی به کشور روسیه خبر داد و گفت: روز گذشته رییس دامپزشکی روسیه این صادرات را پذیرفت و در خصوص صادرات مرغ نیز اشکالاتی وارد بود که حل این اشکالات تا 15 فوریه حل می‌شود و عملا در آینده‌ای نزدیک صادرات مرغ به این کشور نیز انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا در منطقه مرکزی، جمال‌الدین جاویدی در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی این صادرات را موفقیت بزرگی برای کشور ارزیابی کرد و افزود: از سال گذشته ایران با فدراسیون روسیه وارد مذاکره شد قبول صادرات آبزیان و طیور به این کشور در حقیقت تایید سلامت طیور و آبزیان ایران است و این امر در صادارت به دیگر کشورها نیز بسیار اهمیت دارد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه این سازمان به لحاظ پیچیدگی‌ها و اهمیتی که در حوزه سلامت مردم دارد از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: حساسیت‌های موجود باعث می‌شود که از افراد غیرمتخصص در سازمان استفاده نشود.

وی با این توضیح که افراد مسئول در این سازمان باید با مسائل و مشکلات آشنا و شناخت کافی در این رابطه داشته باشند، افزود: در کشور 50 الی 55 میلیون دام سبک و حدود پنج الی شش میلیون دام سنگین موجود است که رسیدگی به سلامت دام‌ها و بیماری‌های مرتبط بسیار کار حساس و دقیقی است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه انسان سالم محور توسعه پایدار است، گفت: طبق آمار بهداشت جهانی 1709 عامل بیماری دام وجود دارد که از این تعداد 49 درصد قابل سرایت به انسان و 156 بیماری نوپدید است. 76 درصد قابل انتقال از حیوان به انسان، 60 درصد بیماری‌های عفونی از بیماری‌های حیوانی تکامل یافته است و این آمار نشان از گستردگی کار این سازمان و الزام در حضور افراد متخصص دارد.

جاویدی افزود: سازمان ملزم به رعایت دستورالعمل سه دستگاه بین‌المللی را در خصوص استاندارد و سلامت دام و طیور است، همچنین با توجه به اینکه 99 درصد صادرات و واردات بین کشورها از سازمان تجارت جهانی است و کشور ما نیز به زودی به این سازمان ملحق می‌شود، این امر می‌طلبد مجموعه استانداردها و قوانین رعایت شود که به معنای گسترده‌تر شدن و پیچیدگی بیشتر کار در این سازمان است.

وی ادامه داد: یک میلیارد جوجه‌ریزی در کشور انجام می‌شود که از داخل تخم تا زمانی که به عنوان یک وعده غذایی مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد باید نظارت دقیق صورت گرفته شود و تعلل در این امر با به خطر افتادن جان و سلامت مردم همراه است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: 27 هزار واحد دامداری و 22 هزار واحد مرغداری، 9000 واحد پرورش آبزیان، 744 کارخانه خوراک دام و طیور، 158 هزار مرکز عرضه، 75 کشتارگاه صنعتی و 304 کشتارگاه سنتی و 250 کشتارگاه طیور در کشور وجود دارد که باید همواره تحت نظارت دقیق باشد.

جاویدی با بیان اینکه منابع اعتباری و نیروی انسانی این سازمان محدود است، گفت: باید سعی کنیم دامپزشکی دولتی بیشتر مسائل حاکمیتی را در نظر بگیرد و در خصوص برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، هدایت نظرات، و برنامه‌ریزی کار انجام دهد و برای سایر امور از توان بخش خصوصی استفاده کند.

وی با بیان اینکه همه این حساسیت‌ها و حجم کاری اجازه سفارش قبول کردن‌ها و پارتی‌بازی‌ها را نمی‌دهد، نسبت دادن چنین خصوصیاتی به سازمان به دور از عدالت دانست، افزود: دولت تدبیر و امید نگاه کارشناسی را پایه کار خود قرار داده است و هیچ کاری در این دولت جز از طریق بررسی‌های کارشناسی انجام نمی‌شود.

جاویدی نمونه این امر را در عملکرد سازمان دا‌مپزشکی کشور دانست و افزود: در خصوص بیماری‌های دامی در هشت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 1392 نیز 53 درصد کاهش داشته‌ایم.

وی ادامه داد: بیماری VHS که مربوط به آبزیان است در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 64 درصد کاهش داشته‌ است، همچنین در خصوص پیشگیری از بیماری بروسلوز در سال 89 هشت میلیون واکسن زده شد، در سال گذشته نیز 28 میلیون و در سال جاری تاکنون 32 میلیون واکسن تزریق شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: