دادگاه عالی هند به منظور مقابله با آلودگی هوا در یکی از آلودهترین شهرهای دنیا، دستور داد ثبت برخی شاسی بلندهای دیزلی جدید و سایر خودروهای لوکس در دهلی نو موقتا ممنوع شود.
به گزارش ایسنا، دادگاه عالی ثبت خودروهای دیزلی با موتور دارای ظرفیت دو لیتر یا بیشتر را تا 31 مارس ممنوع اعلام کرد و ممنوعیت مذکور بلافاصله اجرا میشود.
همچنین این دادگاه ورود خودروهای دیزلی که پیش از سال 2005 ثبت شده اند را به پایتخت ممنوع کرده و هزینه جبران آلودگی محیط زیستی خودروهای دیزلی را دو برابر کرد.
این حکم از تصمیمی که هفته گذشته یک دادگاه محیط زیست برای توقف موقتی فروش مدلهای دیزلی جدید گرفت، جدا بوده و در شرایطی اعلام میشود که دولت برای محدود کردن تردد خودروها به شکل آزمایشی از ماه آینده مهیا میشود.
تصمیم دادگاه محیط زیست انتقاد خودروسازان را برانگیخته و انجمن بزرگترین تولیدکنندگان خودروی هند نسبت به تاثیر این حکم بر صنعت خودرو هشدار داده است.
ارزش سهام شرکت "ماهیندرا اند ماهیندرا" که بزرگترین سازنده شاسی بلند در هند است، در بازار بمبئی 4.5 درصد کاهش یافته و تاتا موتور که بزرگترین تولیدکننده خودروهای تجاری در این کشور است 0.4 درصد صعود کرده است و ارزش سهام ماروتی سوزوکی هند که نیمی از خودروهای سواری فروخته شده در این کشور را تولید میکند، 0.2 درصد بالا رفته است.
حکم دادگاههای متعدد و اقدامات دولت محلی در پی افزایش آلودگی هوا و گسترش بیماریهای تنفسی در دهلی نو صورت میگیرد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، دهلی نو که سرانه درآمدش سه برابر متوسط ملی است، بزرگترین بازار خودروهای سواری در هند به شمار میرود و حدود 2.8 میلیون خودرو از جمله شاسی بلندها و ونهایی که تا ماه مارس ثبت شده اند، در این شهر تردد دارند.
بیش از 23 درصد از خودروهایی که در خیابانهای دهلی نو در رفت و آمد هستند، از نوع دیزلی هستند که در مقایسه با خودروهای بنزینی، اکسید نیتروژن سرطان زای بیشتری تولید میکنند.
همچنین بر اساس گزارشی که از سوی رویترز منتشر شد، نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل هند اظهار کرده است این کشور به زودی به خودروسازان اجازه میدهد خودروهایی تولید کنند که منحصرا با اتانول کار میکنند.
اتانول در مقایسه با میزان آلایندگی که خودروهای بنزینی دارند، گزینه پاکتری به شمار میرود.