ترکیبی که با حضور حدود بیست کارگردانِ قابل تأمل همراه شده است، اما در نهایت چند فیلم از این مجموعه این آثار به این دوره از جشنواره میرسد؟
با به سرانجام رسیدن مهلت ثبت نام برای حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، گزینههای احتمالی حضور در این دوره از مهمترین رویداد فرهنگی کشور مشخص شدند که در میانان آثاری از ابراهیم حاتمی کیا، کمال تبریزی، رضا میرکریمی، کیومرث پورمحمدی، بیژن میرباقری، محمد رحمانیان، پرویز شهبازی، رضا درمیشیان، حمید نعمت الله، مصطفی کیایی، رضا عطاران، فرزاد موتمن، محسن امیریوسفی، علی اکبر ثقفی، تینا پاکروان، مانی حقیقی، مجید برزگر، نرگش آبیار، بهروز شعیبی و احسان عبدی پور قرار داد.
از فیلمهای مهمی که فرم حضور در جشنواره سی و چهارم فجر را پر کرده اند، میتوان به «بادیگارد» (ابراهیم حاتمی کیا)، «مالاریا» (پرویز شهبازی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان)، «رگ خواب» (حمید نعمت الله)، «فراری» (علیرضا داودنژاد)، «صاف کننده» (مصطفی کیایی)، «خانه ای در خیابان چهل و یکم» (حمیدرضا قطبی)، «دراکولا» (رضا عطاران)، «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» (قرزاد موتمن)، «نیمه شب اتفاق افتاد» (تینا پاکروان)، «هلن» (علی اکبر ثقفی)، «آشغال های دوست داشتنی» (محسن امیریوسفی)، «سیانور» (بهروز شعیبی)، «امکان مینا» (کمال تبریزی)، «ربوده شده» (بیژن میرباقری)، «آه ای عبدالحلیم» (احسان عبدی پور)، «اژدها وارد می شود» (مانی حقیقی)، «یک شهروند معمولی» (مجید برزگر)، «سینما نیمکت» (محمد رحمانیان)، «کفشهایم کو؟» (کیومرث پوراحمد) و «دختر» (رضا میرکریمی) اشاره کرد.
«پل خواب» (اکتای براهنی)، «ابدویک روز» (سعید روستایی)،«هفت ماهگی» (هاتف علیمردانی)، «آب نبات چوبی» (محمدحسین فرح بخش)، «آشوب» (کاظم راست گفتار)، «نفس» (نرگس آبیار)، «قشنگ و فرنگ» (وحید موساییان)، «وارونگی» (بهنام بهزادی)، «خشم و هیاهو» (هومن سیدی)، «به دنیا آمدن» (محسن عبدالوهاب)، «تمرین برای اجرا» (محمدعلی سجادی)، «عادت نمی کنیم» (ابراهیم ابراهیمیان)، «خشکسالی و دروغ» (پدرام علیزاده)، «خانواده فرشچی» (نادر تکمیل همایون)، «سایه های موازی» (اصغر نعیمی)، «پارادایس» (علی عطشانی)، «نیم رخ ها» (ایرج کریمی) از دیگر فیلمهایی هستند که فرم حضور در جشنواره شان به دبیرخانه جشنواره تحویل داده شده است.
در این میان، اگر همین آثار بمانند و بنا بر ملاحظات معمول، بعد از مهلت شاهد افزوده شدن آثار جدیدی به جشنواره سی و چهارم نباشیم، گروهی از فیلمهای مورد اشاره احتمالاً به این دوره از جشنواره نخواهند رسید، چون بخش قابل توجهی از فیلمبرداری و مراحل تدوینشان مانده و با توجه به روحیه دقیق کارگردان این آثار بعید به نظر میرسد، شاهد تولید فیلم با ریتم تند باشیم. «رگ خواب» (حمید نعمت الله) و «دختر» (رضا میرکریمی) از جمله این آثار هستند که ریسک نرسیدنشان به جشنواره بالاست.
تعدادی از این فیلمها نیز احتمالاً بنا بر ملاحظاتی که از گذشته نیز وجود داشته، حضورشان در این دوره از جشنواره بسیار بعید است و مصداق چنین فیلمهایی شاید «آشغال های دوست داشتنی» (محسن امیریوسفی) باشد؛ فیلمی که به واسطه جنجالها نه تنها امکان حضور در چند دوره اخیر جشنواره را نداشته، بلکه امکان اکران نیز نیافته و با این اوصاف، طبیعتاً در این دوره از جشنواره نیز احتمالاً رد میشود.
در این میان، نکته جالب اینکه با وجود غیبت چهرههای پیشکسوت نظیر داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی ـ که تولید جدی تازهترین آثارشان را شروع نکردهاند ـ به واسطه نوع آثار اخیر این چهرهها، حتی دغدغه رسانهای نیز در خصوص غیبت این چهرهها شکل نگرفته و چنین تصور میشود که جشنواره در این دوره نیز محل رقابت نسلهای دوم، سوم و چهارم فیلمسازان ایران باشد و با توجه به فضای سینمای ایران و عملکرد کارگردانهای پرسابقه، گرایش به فیلمسازان جوان در این دوره بیش از دورههای پیشین باشد.
از 15 آذرماه به عنوان آخرین مهلتی که راشها و نسخه بازبینی فیلمهای متقاضی حضور در جشنواره به دبیرخانه تحویل داده شده تا 15 دی که آخرین فرصت برای ارائه نسخه نهایی آثار اعلام شده، دو روز گذشته و بیست و هشت روز باقی است. باید دید آیا در 28 روز آینده شاهد پایان تدوین و دیگر مراحل فنی فیلمهای سینمایی متقاضی خواهیم بود و لیست نهاییِ هیأت انتخاب این دوره از جشنواره، با رعایت این مهلتهای زمانی توسط مسئولان جشنواره، بسته میشود یا در ایام جشنواره همچنان نسخه فیلمها در حال پیمودن مراحل فنی خواهد بود؟