کد خبر: ۵۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - 08 December 2015
جریان منفی بورس تهران روز گذشته همچنان ادامه داشت به‌طوری‌که نماگر شاخص کل با 45واحد کاهش به سطح 62هزار و 374واحد رسید.
 بانکداری ایرانی – سرویس بورس ؛ همایون دارابی: جریان منفی بورس تهران روز گذشته همچنان ادامه داشت به‌طوری‌که نماگر شاخص کل با 45واحد کاهش به سطح 62هزار و 374واحد رسید. روز گذشته همچنین دیگر شاخص‌های بورس تهران قرمزپوش به کار خود پایان دادند به‌طوری‌که شاخص کل هم‌وزن با 37 واحد افت به رقم 9 هزار و 642 واحد و شاخص قیمت وزنی ارزشی نیز با کاهش 17 واحدی به رقم 24 هزار و 287 واحد دست یافت.

در جریان معاملات روز گذشته از میان هفت نماد اثرگذار بر شاخص کل، «رمپنا»، «فارس»، «اخابر» و «وغدیر» بیشترین اثر مثبت را برجای گذاشته و در مقابل نماد‌های «کشتی»، «فولاد» و «وامید» منفی‌ترین‌های روز دوشنبه بودند. بررسی میزان حجم و ارزش معاملات در روز گذشته گویای کاهش اندک حجم معاملات است به‌طوری‌که این مولفه با کاهش 21 درصدی به رقم 398میلیون سهم رسیده است. همچنین ارزش معاملات نیز روز دوشنبه با افزایش ناچیز 7درصدی به رقم 772میلیارد ریال رسید.

در همین زمینه روز گذشته بانک ملت جایگاه بیشترین حجم معاملات و چرخشگر بیشترین افزایش قیمت روزانه را به ثبت رساند.همچنین در جریان معاملات بورس تهران، کارخانه‌های قند قزوین و ایران ترانسفو بیشترین تقاضا را در میان نماد‌های بورس تهران به ثبت رساندند. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، همچنان تقابل عوامل مثبت و منفی در بازار سهام تعیین‌کننده روند آتی بورس تهران است. به‌طوری که از یکسو ارزنده بودن قیمت سهم‌ها مانع فروش سهامداران و از سوی دیگر نیز نگرانی‌ها نسبت به آینده مانع از حضور سهامداران در سمت خرید شده است.

نتیجه اینکه تقابل این دو نگاه‌، افت‌و‌خیز‌های محدودی را برای بازار سهام رقم زده است. البته به نظر می‌رسد نزدیک شدن به نشست شورای حکام و خبرهای مثبت در زمینه رفع تحریم‌ها بتواند روند کنونی بازار سهام را تغییر دهد. در همین زمینه روز گذشته همزمان با بازگشایی بازارهای جهانی بهای نفت وست تگزاس به زیر 40دلار رسید تا شرایط دشوار اقتصاد جهانی بار دیگر پیش روی معامله‌گران قرار گیرد.در این شرایط انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار جهانی باعث شد بورس تهران نیز انگیزه کمی را برای خرید در میان معامله‌گران قرار دهد و بازار در نبود گروهی پیشرو شاهد معاملات کم‌حجم و ضعیفی بود.

در بازار دیروز در تحولات موثر و کلان و در کنار تحولات بازار جهانی مسائل اقتصادی داخلی جلب توجه می‌کردند. اعضای هیات وزیران در جلسه‌ای به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری، پس از اتمام بحث درباره کلیات لایحه بودجه سال 1395 کل کشور، به بررسی ماده واحده و بندهای آن پرداختند و تعدادی از بندهای آن را تصویب کردند.

به گزارش سایت دولت، معافیت سهم شرکت دولتی تابعه وزارت نفت از تقسیم سود سهام سهم دولت، سهم صندوق توسعه ملی، تعیین مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال سقف انتشار اوراق مشارکت جهت اجرای طرح‌های انتفاعی دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی با اولویت طرح‌های میادین نفت و گاز مشترک با همسایگان و مهار آب‌های مرزی، طرح‌های حمل و نقل، آب‌رسانی و تامین آب، احداث و تکمیل طرح‌های ورزشی، تبدیل گاز به فرآورده‌های شیمیایی و همچنین مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته، سقف معافیت مالیاتی به میزان 156 میلیون ریال در سال، از جمله این بندها بود.

روز گذشته همچنین در بازار، رقابت برسر دوکارخانه قند قزوین و قند چهارمحال ادامه یافت و این بلوک‌ها به ترتیب به 4هزار و 511ریال و 3هزار و 558 ریال رسیدند. در بازار دیروز در گروه خودرویی به‌رغم رشد ابتدایی بازار برخی نمادها فشار عرضه سهامداران حقوقی اکثر نمادها را درگیر کاهش ساخت. در این گروه معاون فروش سایپا با بیان اینکه موج انصرافی‌های محصولات این شرکت صحت ندارد، گفت: این شرکت در بخشنامه جدید خود به نمایندگی‌ها حق انصراف را به‌صورت موردی برای مشتریان لحاظ کرده است.

در گروه شیمیایی، صنایع شیمیایی ایران روز 28 آذرماه با تشکیل مجمع فوق‌العاده در مورد انجام افزایش سرمایه 100درصدی تصمیم خواهد گرفت. افزایش سرمایه «شیران» از محل سود انباشته خواهد بود و درصورت تصویب سرمایه اسمی این شرکت از بیش از 4/  231 میلیارد تومان به 463 میلیارد تومان خواهد رسید. در همین گروه مدیرعامل تراکتورسازی ایران با اعلام عدم فروش تراکتور در وام خرید ۲۵ میلیون تومانی گفت: هرچند تراکتورسازی مشکلاتی دارد اما مانند وضعیت خودرو بحرانی نیست. ابوالفتح ابراهیمی درباره آخرین وضعیت تولید و فروش شرکت بورسی تراکتورسازی به خبرگزاری تسنیم گفت: تراکتور‌سازی ایران نیز مانند خودرو‌سازان مشکلاتی دارد اما مانند وضعیت خودرو‌سازان بحرانی نیست.

وی افزود: در تمام دنیا این صنعت به خاطر اینکه نیاز کشاورزان را تامین می‌کند دولت‌ها وام‌هایی برای خرید به کشاورزان پرداخت می‌کنند، اما در حال حاضر بانک‌های ما با توجه به مشکلات مالی پرداخت تسهیلات را کاهش داده‌اند.این امر تقاضا برای خرید محصول را کاهش داده است. این درحالی است که نیاز سالانه کشور برای جایگزینی تراکتور 15 هزار دستگاه است. بنابراین این صنعت با توجه به مشتریان داخلی پابرجا است.

دیروز شاخص کل فرابورس با 27/ 1 درصد کاهش به رقم  7/ 678  واحدی رسید. نماگر بازار دردو ساعت ابتدایی معاملات با روند نزولی مواجه شد؛ اما در ادامه افت حدود 9 واحدی قانع شد. 
بررسی حجم و ارزش معاملات فرابورس در روز دوشنبه حاکی از این است که این دو مولفه به ترتیب بر سطح 65میلیون سهم و 847 میلیارد ریال قرار بگیرد. از میان نماد‌های موثر بر روند شاخص 7 نماد ابتدایی تاثیر منفی بر آیفکس به جا گذاشتند که از آنها می توان به «میدکو»، «مارون»، «زاگرس» و «شتران» اشاره کرد. در این میان بیشترین افزایش قیمت را در نمادهای فرابورس «کمرجان» به ثبت رسانده و در مقابل جایگاه بیشترین کاهش قیمتی را «زنگان» داشته است. 



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: