براساس یک قانون جدید، مدت زمان توقف مازاد بر استاندارد خودروهای تحت گارانتی در نمایندگیهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو به مدت اعتبار گارانتی این محصولات اضافه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، طبق قانون خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظفند خودروهای عرضه شده از سوی خود را در دوران گارانتی به طور رایگان، تعمیر و رفع عیب کنند.
اجرای این قانون در حالی است که در بسیاری از موارد به دلیل نبود قطعات یدکی، خودروهای تحت گارانتی مدت زمان زیادی در نمایندگیهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو متوقف میشوند.
در این شرایط اگرچه شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو موظف به پرداخت جریمهای تحت عنوان خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه به مالک آن است، اما براساس اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، شرکت عرضهکننده خودرو موظف است مدت زمان توقف مازاد بر زمان استاندارد خودرو در تعمیرگاه را به مدت اعتبار گارانتی خودرو اضافه کند.
در این زمینه ماده 35 این قانون ذکر شده است:" عرضهکننده خودرو موظف است معادل زمانی توقف خودرو (مازاد بر دو روز یا زمان استاندارد تعمیرات) را به دوره ضمانت خودرو مربوطه اضافه کند. این موضوع با ذکر جزئیات کامل باید از طریق سامانه شرکت به تمام نمایندگیهای مجاز و واسطههای خدمات پس از فروش ابلاغ شود".
اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو هماکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.