کد خبر: ۵۴۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 18 November 2015
بازار جهانی گاز بر خلاف نفت، یکپارچه نیست و به چهار بازار منطقه ای تقسیم می شود که در هر کدام از آنها با توجه به شرایط مختلف قیمت های متفاوتی نیز وجود دارد.
 بازار جهانی گاز بر خلاف نفت، یکپارچه نیست و به چهار بازار منطقه ای تقسیم می شود که در هر کدام از آنها با توجه به شرایط مختلف قیمت های متفاوتی نیز وجود دارد.

به گزارش ایرنا، بازار گاز به چهار بازار آمریکا (موسوم به H.H)، بازار اروپای شمالی، بازار اروپای جنوبی و بازار خاور دور تقسیم می شود که بررسی وضعیت آنها در هفته نخست ماه نوامبر (اواسط آبان ماه) نشان می دهد قیمت گاز در بازار شرق آسیا افزایش و قیمت ها در بازار NBP انگلیس (اروپای شمالی) کاهش داشته است.

بر این اساس، در بازار آسیای شمال شرقی، قیمت تک محموله گازطبیعی با 35 سنت افزایش نسبت به هفته قبل به 7.45 دلار در هر میلیون BTU رسید.

* (British Thermal Unit، واحد اندازه گیری انرژی گرمایی در تاسیسات برودتی و حرارتی است؛ در تعریف، هر BTU میزان گرمایی است که دمای یک پوند آب را در فشار یک اتمسفر یک درجه از 60 درحه فارنهایت به 61 درجه فارنهایت برساند.)

همچنین قیمت تک محموله گازطبیعی در بازار جنوب غربی اروپا نسبت به هفته قبل بدون تغییر و در سطح 6 دلار در هر میلیون BTU باقی ماند.

در بازار NBP انگلیس نیز قیمت گاز به 5.72 دلار هر میلیون BTU رسید که نسبت به هفته گذشته 21 سنت کاهش داشت.

قیمت گاز در بازار هنری هاب آمریکا در هفته نخست نوامبر با 19 سنت کاهش نسبت به هفته قبل از آن به 1.95 دلار در میلیون BTU رسید که البته به دلیل ورود هوای سرد، این روند تغییر کرده و قیمت ها رو به افزایش گذاشته است.

** کاهش تولید گاز روسیه
در آستانه تشکیل مهمترین اجلاس گازی، روسیه که از بزرگترین تولیدکنندگان گاز دنیا به شمار می رود، اعلام کرده است که قصد دارد تولید گاز خود را کاهش دهد. بر این اساس، قرار است تولید گاز این کشور در سال جاری به دلیل کاهش تقاضای داخلی در روسیه و ابهام در وضعیت صادرات به اروپا، 3.8 درصد کاهش می یابد.

شرکت روسی گازپروم برآورد تولید خود را امسال به ٤٢٧ میلیارد مترمکعب کاهش داد که نخستین برآوردی است که نشان می دهد تولید این شرکت امسال نسبت به سال گذشته کاهش می یابد.
با کاهش تقاضای داخلی گاز در روسیه و همچنین ابهام درباره آینده تقاضای گاز این کشور در اروپا، برآورد تازه گازپروم نشان می دهد که این شرکت در سال جاری همزمان از کاهش قیمت گاز و افت تولید آسیب خواهد دید.

گازپروم همچنین در گزارش مربوط به درآمدهای خود در سه ماهه سوم سال میلادی، باز هم برآورد تولید سالانه گاز خود را کاهش داد که نشانگر افت 3.8 درصدی تولید نسبت به دوره مشابه در سال ٢٠١٤ میلادی است.

با توجه به کاهش انتقال گاز روسیه از مسیر اوکراین و همچنین آب و هوای گرمتر در اروپا، گازپروم بارها در یک سال گذشته برآورد تولید خود را کاهش داده بود.

کاهش برآورد کنونی با پیش بینی های خوشبینانه گازپروم در ماه های گذشته در تضاد است. این شرکت در ماه های نخست سال پیش بینی می کرد که تولید گاز آن امسال به ٤٨٥ میلیارد مترمکعب برسد.

با وجود پیش بینی افت تولید گازپروم، این شرکت قصد دارد سرمایه گذاری خود را در سال جاری ١٨ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دهد و به حدود ١٦ میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار برساند.


** افزایش سرمای هوا و بالارفتن مصرف گاز در آمریکا
گزارش ها حاکی از این است که به دلیل احتمال سرد شدن هوا در آمریکا، روند نزولی قیمت گاز در این کشور متوقف شده و قیمتها دوباره افزایش خواهند یافت به طوری که محموله های گاز طبیعی برای تحویل در دسامبر (آذر-دی) با قیمت بیشتری به فروش می رسند.

بر این اساس، وال استریت ژورنال پیش بینی می شود که آب و هوا در آمریکا سردتر از برآوردهای پیشین خواهد بود و همین مساله سبب افزایش احتمال رشد تقاضای گاز و در نتیجه سبب افزایش قیمت گاز در بازار آمریکا می شود.

آب و هوای ملایم هفته های اخیر سبب شده بود تقاضا برای سوخت های حرارتی در آمریکا کاهش یابد و در نتیجه، سطح ذخیره سازی گازی طبیعی این کشور به رقمی بی سابقه برسد.
بانک آمریکایی سیمینز اند کو اینترنشنال در گزارشی اعلام کرد که برآوردها نشان می دهد که سطح ذخیره سازی گاز در آمریکا حداقل یک هفته دیگر ادامه می یابد و در سه ماه آینده، بازار گاز از تحولات آب و هوایی، تأثیری چشمگیر می پذیرد.

پیش بینی های هواشناسی در آمریکا نشان می دهد که حداقل در دو هفته آینده هوا در این کشور سردتر می شود و این مساله سبب افزایش تقاضای گاز برای گرمایش محیط های داخلی خواهد شد.

** برگزاری اجلاس سران GECF در تهران
سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز قرار است در 23 نوامبر (دوم آذرماه) در تهران برگزار شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده است که سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری و هشت رییس دولت دیگر برگزار می شود.

به گفته زنگنه، تاکنون حضور روسای جمهور روسیه، عراق، ونزوئلا، بولیوی، نیجریه و گینه استوایی در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز قطعی شده است.
وی خاطرنشان کرده است، الجزایر نیز در سطح نخست وزیر و رییس جمهوری ترکمنستان به عنوان مهمان ویژه در این اجلاس شرکت خواهند کرد.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: