کد خبر: ۵۴۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 18 November 2015
تا قبل از جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها، جسته و گریخته مدیران ارشاد نظام پولی و بانکی کشور نسبت به بررسی نرخ سود بانکی مواردی را مطرح کردند اما نتیجه نهایی به همراه نداشت.
نرخ سود بانکی هفته گذشته به یکباره با نشت اخبار از جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها به تیتر اخبار بدل شد، نرخ سود بانکی که قرار بر آن بود هر سه ماه یکبار با بررسی‌های کارشناسی شورای پول و اعتبار نسبت به شرایط روز شاهد تغییراتی باشد با پشت سر گذاشتن دو مرحله سه ماهه تغییری در آن رخ نداد.

تا قبل از جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها، جسته و گریخته مدیران ارشاد نظام پولی و بانکی کشور نسبت به بررسی نرخ سود بانکی مواردی را مطرح کردند اما نتیجه نهایی به همراه نداشت.

در این فصل از موضوع تعیین نرخ سود، مدیران عامل بانک‌ها بعد از رسانه‌ای شدن مباحث جلسه تمام تصمیمات را در اختیار شورای پول و اعتبار دانستند و خود را تنها مجری تصمیمات دانستند، اما این موارد در حالی مطرح می‌شود که اکثر بانک‌ها تصمیمات شورای پول و اعتبار در رابطه با نرخ سود را رعایت نمی‌کنند و به قول عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی عطش بانک‌ها برای جذب سپرده مردمی بسیار زیاد است.

هفته گذشته پایان کار موضوع نرخ سود با صحبت‌های ولی‌الله سیف گرده خورد، سیف تاکید کرد نظر نهایی در رابطه با نرخ سود از سوی شورای پول و اعتبار ارائه خواهد شد و بانک‌ها تنها مجریان تصمیمات شورای پول و اعتبار هستند.

در هفته جاری اظهار نظر عبده تبریزی تا حدودی با نظرات گذشته آن متفاوت بود و این مشاور وزیر راه و شهرسازی بر این عقیده است که دولت هرچه سریعتر باید به صورت دستوری به موضوع نرخ سود در راستای کاهش آن ورود کند که این نظر با نظر برخی از مدیران عامل بانک‌ها متفاوت است زیرا این دسته از مدیران عامل بر این باور هستند که باید تمام موارد تاثیرگذار بر نرخ سود و تاثیرگذاری کاهش نرخ سود بر موئلفه‌های اقتصادی به درستی مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرعامل بانک صادرات با بیان اینکه شورای پول و اعتبار تصمیم گیرنده نهایی میزان نرخ سود بانکی است، گفت: اگر موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نرخ تعیین شده شورای پول و اعتبار را رعایت کنند، بانک‌ها تمایل بسیاری بر کاهش نرخ سود بانکی دارند.

اسماعیل للـه‌گانی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، با تاکید بر اینکه تعیین نرخ سود در دستور کار شورای پول و اعتبار است، اظهار کرد: یکی از موضوعات حساس و تاثیرگذار در اجرای صحیح نرخ سود بانکی، فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز است.

وی ادامه داد: در صورت عدم رعایت نرخ سود از سوی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، موضوع کاهش نرخ سود در اجرا با شکست مواجه خواهد شد.
او با تاکید بر اینکه بانک مرکزی به صورت جدی به موضوع موسسات غیرمجاز ورود کرده است، خاطرنشان کرد: در صورت کنترل و نظارت جدی بر فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز بانک‌ها تمایل بسیاری بر کاهش نرخ سود بانکی دارند.

در تعیین نرخ سود باید تمام جوانب بررسی شود
للـه‌گانی در پاسخ به این سوال که به نظر شما نرخ منطقی سود بانکی که میزانی است، بیان کرد: نرخ سود مرتبط با نرخ تورم است، به طور قطع با کاهش نرخ تورم باید نرخ سود کاهش یابد اما در رابطه با نرخ ایست سود بانکی در شرایط فعلی باید تمام جوانب در نظر گرفته شود که این موضوع در دستور کار شورای پول و اعتبار است.

آزادسازی ذخیره قانونی تورم زا نیست
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آزادسازی بخشی از ذخیره قانونی بانک‌ها آثار تورمی در بر ندارد یادآور شد: بر طبق اعلام بانک مرکزی آزادسازی بخشی از ذخیره قانونی تنها برای بانک‌های منضبط صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل بانک صادرات با بیان اینکه اضافه برداشت تاثیر بسزایی در تعیین میزان انضباط مالی بانک‌ها دارد، تصریح کرد: اگر بانکی به صورت منضبط فعالیت کند و پرداختی‌های آن در بخش تولید مورد استفاده قرار گیرد، آزادسازی برخشی از ذخیره قانونی ایجادتورم نخواهد کرد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: