کد خبر: ۵۴۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - 13 November 2015
اواخر هفته گذشته نمایندگانی از شرکت روس‌نفت به منظور مذاکره با مسئولان صنعت نفت برای سوآپ گاز به ایران آمدند تا بتوانند از ظرفیت ایران که یکی از بزرگترین شبکه های انتقال گاز را در منطقه غرب آسیا دارد استفاده کنند.
انتقال گاز ایران به نخجوان هم اکنون تنها قرارداد سوآپ گاز ایران است که شرکت روس‌نفت عملیاتی شدن آن را دنبال می‌کند.

به گزارش  فارس اواخر هفته گذشته نمایندگانی از شرکت روس‌نفت به منظور مذاکره با مسئولان صنعت نفت برای سوآپ گاز به ایران آمدند تا بتوانند از ظرفیت ایران که یکی از بزرگترین شبکه های انتقال گاز را در منطقه غرب آسیا دارد استفاده کنند.

این گزارش حاکی است بیژن زنگنه، وزیر نفت در دیدار اواخر مهرماه سال جاری با الکساندر نواک، وزیر انرژی در تشریح محورهای مذاکرات نفت و گاز با همتای روس خود گفته بود دو کشور در این زمینه امکانات خوبی دارند. ایران می تواند از روسیه در شمال ایران گاز، نفت خام و فرآورده های نفتی دریافت کند و در جنوب به مشتریان روسیه گاز، نفت خام و فرآورده های نفتی تحویل دهد.

همچنین معاون امور بین‌الملل وزیر نفت نیز یک هفته پس از آن دیدار با بیان این که مذاکرات سازنده و مفیدی بین وزیران نفت و انرژی روسیه در تهران انجام شده است، تصریح می کند شرکتهای روسی بسیار علاقمند به حضور در پروژه‌های ازدیاد برداشت و توسعه میادین نفت و گاز در ایران هستند.

از طرف دیگر حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه صادرات گاز به بصره اعلام کرده بود بسیاری از خطوط گازی که از شرق به غرب یا از شمال شرق به جنوب غرب یا بالعکس می‌رود، می‌تواند از ایران عبور کنند و ایران با هزینه کمتری گاز همسایگان را سوآپ کند.

این گزارش حاکی است ایران در حال حاضر تنها عملیات سوآپ گاز با جمهوری آذربایجان را در حال اجرا دارد به طوری که مدیرعامل شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) در سفر اخیرش به تهران با اشاره به اینکه ایران در زمستان برای عرضه گاز به مناطق شمالی با مشکلاتی روبرو می‌شود، اظهار داشت: از این رو سوکار به عنوان بخشی از عملیات سواپ بر اساس قراردادی که با ایران دارد، به استانهای شمالی این کشور گاز بیشتری عرضه کند.

قرارداد سوآپ گاز طبیعی ایران و جمهوری آذربایجان در سال ٢٠٠٥ میلادی امضا شد، براساس قرارداد ٢٥ ساله، ایران گاز تحویلی از آذربایجان را از طریق مرز آستارا به نخجوان سوآپ می‌کند. ایران حدود یک تا یک میلیون و ٢٠٠ هزار مترمکعب گاز طبیعی به ایران عرضه می‌کند.

در هر یک از سال های ٢٠١٣ و ٢٠١٤ حدود ٤٠٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از آذربایجان به ایران برای تامین تقاضای گاز جمهوری خودمختار نخجوان ارسال شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: