کد خبر: ۵۴۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۲ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - 12 November 2015
برخی از نمایندگان مجلس نظرات خود را نسبت به ارائه بسته جدید اقتصادی دولت بیان کردند و از شرط‌های لازم برای خروج از رکود سخن گفتند.
برخی از نمایندگان مجلس ارزیابی خود را نسبت به بسته جدید اقتصادی دولت بیان کردند و برخی دیگر پیشنهادهایی را برای خروج از رکود ارائه دادند.


 در همین مورد جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه به اقتصادنیوز می‌گوید: ارائه این بسته توسط دولت برای بهبود اقتصاد لازم بود اما به عقیده بنده موارد لازم برای خروج از رکود در این بسته کافی نبود. این طرح به صورت مقطعی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد اما اگر انتظار داشته باشیم که شفای درد اقتصاد کشور باشد ذهنیت درستی نیست.

او ادامه می‌دهد: نیاز است که کارهای جدی‌تری در اقتصاد انجام شود تا رابطه معکوس بین تورم و بیکاری در کشور حل شود.

قادری خاطر نشان می‌کند: اما اگر بدون اطلاحات ساختاری تورم را کم کنیم درگیر رکود می‌شویم و اگر رکود را کم کنیم ناچاریم تن به تورم دهیم. باید اصلاحات ساختاری و زیربنایی در اقتصاد کشور ایجاد شود که این رابطه معکوس از بین برود تا همزمان بتوانیم از رکود و تورم خارج شویم.

قادری درباره مدت زمان خروج از رکود تصریح می‌کند: این بستگی به سیاست‌های اقتصادی کشور و شرایط داخلی و بین المللی دارد و در مجموع فضاها و عوامل سیاست‌های اقتصادی می‌تواند در اقتصاد ایران اثرگذار باشد و از طرفی تعیین‌کننده زمان خروج از رکود می‌شود.

در این میان غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم به اقتصادنیوز می‌گوید: بسته خروج از رکود دولت از اینکه دولت در روند اقتصادی بازنگری کند اجتناب ناپذیر بود. این بسته برای مردم ملموس نبود و به صورت میدانی قابل لمس نبود که آیا ما از رکود خارج شده‌ایم یا خیر. آن چه که مورد توجه قرار گرفت رکود و نبود گردش بازار در کشور بود که مردم آن را احساس می‌کردند.

او تصریح می‌کند: دولت باید هوشمندانه تسهیلاتی را وارد بازار می‌کرد، ضمن آنکه گردش مالی در بازار اتفاق بیفتد و این گردش مالی منجر به سفته بازی و دلالی نشود و گردش چند برابر پول افزایش نقدینگی را ایجاد نکند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی اظهار می‌کند: به عقیده بنده اجرایی کردن این بسته و اقدام دولت برای خرید کالا و خرید خودرو، تا حدودی صنایع و واحدهای تولیدی را از رکود خارج می‌کند یعنی به عبارتی این کار تزریق پولی به واحدهای صنعتی است و با این کار تولیدات به فروش می‌رسد و چرخه اقتصادی در بازار حرکت می‌کند و پول به جریان می‌افتد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان می‌کند: من در مجموع نسبت به این بسته پیشنهادی دولت خوش بین هستم و معتقدم اتفاقات خوبی در کشور رخ خواهد داد. به عقیده بنده اگر کسی کمتر از دو سال قول خروج از رکود را بدهد اشتباه فاحشی کرده است. خروج از رکود کار ساده‌ای نیست و کوتاه مدت نخواهد بود.
 
همچنین محمد‌حسین میر‌محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: این بسته ممکن است آثار مثبتی در اقتصاد داشته باشد و باعث رونق اقتصادی شود البته این بستگی به اعتماد بازار نسبت به سیاست‌های دولت نیز دارد و این موضوع مهمی است.

میر‌محمدی تصریح می‌کند: اما اینکه تغییر و تحول چندانی در اقتصاد کشور رخ دهد اینگونه نخواهد بود، امیدواریم این بسته راهگشا باشد. باید به  هر پدیده‌ای خوش‌بین بود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

عضو کمیسیون اقتصادی در پایان سخنانش بیان می‌کند: اگر دولت بتواند بدهی و طلب پیمانکاران را بپردازد و بتواند سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را تامین کند و اگر این دو اتفاق رخ دهد قطعا از رکود خارج می‌شویم.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: