کد خبر: ۵۳۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - 07 November 2015
پس از آن نیز طی یکی دو سال، این مسئله مرتبا از سوی مسئولان دولتی وزارت کار و همچنین نمایندگان کارگران و کارفرمایان مطرح می شد و در نهایت نیز با هماهنگی های وزارت کار وقت با برخی بانک ها و بانک مرکزی، چند کارت اعتباری خرید نیز صادر و به صورت نمادین در اختیار کارگران قرار گرفت.
نمایندگان کارگران از مذاکره با برخی مسئولان بانکی برای اجرای طرحی در قالب تعاونی‌های فراگیر ملی و حمایت از تولید داخل خبر می‌دهند؛ با این حال، چندان دل خوشی از اجرای دوباره کارت اعتباری خرید ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، چندسال پیش و در زمان فعالیت دولت دهم، برنامه ای از سوی وزارت کار مطرح و تبلیغ می شد که طی آن قرار بود برای حمایت از تولیدات داخلی و رونق فروش محصولات تولید بنگاه های کشور و همچنین تقویت قدرت خرید کارگران، کارت های بانکی ۱.۵ میلیون تومانی پیش بینی و برای استفاده مشمولان قانون کار واگذار شود.

پس از آن نیز طی یکی دو سال، این مسئله مرتبا از سوی مسئولان دولتی وزارت کار و همچنین نمایندگان کارگران و کارفرمایان مطرح می شد و در نهایت نیز با هماهنگی های وزارت کار وقت با برخی بانک ها و بانک مرکزی، چند کارت اعتباری خرید نیز صادر و به صورت نمادین در اختیار کارگران قرار گرفت.

اما بعد از آن، آنچنان که مسئولان وزارت کار تبلیغ می کردند کار عملیاتی نشد و به تدریج صدور و واگذاری کارت های اعتباری خرید به فراموشی سپرده شد و بانک ها برای صدور کات های اعتباری و تامین اعتبار آن، همراهی مناسبی با وزارت کار دولت سابق نکردند.

داستان کارت‌های اعتباری خرید کارگران

سپس مرتبا اعلام می شد باید برای اجرای طرح تامین اعتبار صورت گیرد ولی رفته رفته کارت اعتباری کارگران، اجرا نشده راهی بایگانی شد و چند سالی هم به فراموشی سپرده شد. حالا دو سال پس از فعالیت دولت تدبیر و امید، دوباره در بازار کار زمزمه بازگشت و احیاء کارت های اعتباری خرید کارگران شنیده می شود.

البته این موضوع در هفته های گذشته در پی تصمیم شورای پول و اعتبار برای پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی خرید توسط شبکه بانکی کشور برای خرید کالاها و محصولات تولید داخل، جدی تر شده است. حتی در روزهای گذشته برخی شرایط پرداخت این وام ها به کارمندان دولت نیز اعلام شده است.

شیوه و هدف وام های ۱۰ میلیون تومانی خرید کالای تولید داخل نیز همان است که در مورد کارت اعتباری کارگران در چند سال گذشته مطرح و متاسفانه شکست خورده بود. البته پیگیری ها نشان می دهد که نمایندگان کارگری چندان به تحقق این مسئله امید چندانی ندارند و می گویند کلی گویی در اینباره همان می شود که دفعه قبل اتفاق افتاده بود.

غلامرضا عباسی در گفتگو با مهر با بیان اینکه اگر فرض کنیم طرح واگذاری کارت های اعتباری خرید کارگران بخواهد احیا شود، لازمه آن این است که ابتدا اعتبارات و پیش نیازهای اجرای آن فراهم باشد. نمی توان برای جامعه کارگری توقعی ایجاد کرد و مانند چند سال قبل، طرح را بایگانی نمود.

مذاکره نمایندگان کارگران با بانک‌ها

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: طرحی که در گذشته اجرا شد خروجی خوبی نداشت و اگر اینبار دولت قصد دارد اجرای اینگونه طرح ها را برای شاغلان بازار کار اعم از کارمندان و کارگران دنبال کند باید سازوکار آن را هم ارائه دهد.

عباسی ادامه داد: اگر خواستند چنین طرحی را برای اجرا در جامعه کارگری عنوان کنند و شرایط مانند گذشته باشد، خواهش می کنیم اصلا عنوان نشود. با این وجود، اجرای اینگونه برنامه ها اگر حساب شده باشد، نتایج خوبی را می تواند به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول کارگری کشور گفت: حال اگر بخواهند از تعداد کارگران و حتی افرادی که درآمدهای پایین تری دارند لیست گرفته شود، می توانیم کمک کنیم. البته جدا از این، یک طرحی را با برخی مسئولان بانک ها در دست مذاکره داریم.

وی تاکید کرد: در این قالب در نظر داریم تا از طریق تعاونی های فراگیر ملی برای حمایت از محصولات تولید داخل برنامه ریزی هایی را داشته باشیم. البته این طرح هنوز در مرحله کارشناسی است و نهایی نشده است.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران تصریح کرد: می خواهیم در راستای توانمندسازی بازار فروش تولیدات داخلی کار کنیم که در نهایت منجر به اشتغال نیروی کار خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: