کد خبر: ۵۳۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - 29 October 2015
علاوه بر بانک صادرات. موسسه عسگریه هم از دیگر نامزدهای جدی این پرونده میزان بود که در نهایت بانک صادرات ناجی سپرده گذاران میزان شد.
بانکداری ایرانی – سرویس بانک و بیمه؛ خبر کوتاه بود. سرانجام بانک صادرات تعهدات موسسه منحله میزان را بر عهده گرفت. 

این خبر پایانی بود بر یک سال و چند ماه وعده و وعید مسئولان، بررسی ها، کارشناسی ها و البته از همه مهم تر جریانی به نام "کندی تصمیم گیری" که سپرده گذاران این موسسه را عاصی کرده بود. 

کافیست یک لحظه تصور کنید تمام سرمایه شما بیش از یک سال ناپدید شود آنگاه می توانید خود را جای سپرده گذاران این موسسه بگذارید. 

استاندار خراسان رضوی که پیگیر رفع و رجوع این ماجرا بود دیروز اعلام کرد: با همکاری دولت و دستگاه قضا، همه دارایی ها، بدهی ها و کارکنان تعاونی اعتباری منحله میزان به "بانک صادرات ایران" واگذار شد.

علیرضا رشیدیان گفته بود: این اقدام با تلاش و پیگیری به عمل آمده و اجماع در سطح ملی و استانی در چارچوب حقوقی و بانکی صورت گرفت که متضمن حقوق سپرده گذاران، کارکنان و سهامداران موسسه منحله میزان است. 

لازم به ذکر است موسسه میزان 12 خرداد ماه گذشته منحل و مدیریت حدود یک میلیون حساب، 32 هزار میلیارد ریال سپرده، هزار و 56 کارمند، 110 شعبه و 28 هزار میلیارد ریال تسهیلات جاری آن به هیأت تصفیه واگذار شد.

استاندار خراسان رضوی در این خبر درباره علل طولانی شدن حل این مشکل نیز گفت: تعاونی منحله میزان با هزار میلیارد ریال ذخیره در بانک مرکزی و تعداد زیادی سپرده گذار که همگی خواستار بازگشت سریع سپرده هایشان بودند مواجه بود اما با محوریت و تلاش های هیات تصفیه در مجموع حدود 400 هزار حساب سپرده گذاران از چرخه مالی تعاونی مذکور خارج شد.

در باب این این پرونده بزرگ مالی که بیش از یک سال رسیدگی و تصمیم گیری در مورد آن به طول انجامید باید گفت: به راستی چه باید کرد که دیگر چنین مسائلی برای مردم رخ ندهد. 

سئوال اصلی اینجاست که چرا در این گونه موارد مردم از همه بیشتر متضرر می شوند و دستگاه های پاسخگو و تصمیم گیرنده در این میان چه جایگاهی دارند؟ 

اما روند واگذاری تعهدات این موسسه به بانک صادرات نیز مثنوی هفتاد من کاغذ است. 

بانک صادرات از ابتدای شکل گیری این اتفاق در میان نامزدهای اصلی بانک هایی بود که می خواستند این ماجرا ختم به خیر شود. موسسه عسگریه هم که اخبار قطعی شدن پرداخت مطالبات مردم توسط این موسسه نیز به گوش رسید از دیگر نامزدهای جدی این پرونده بود که در نهایت بانک صادرات ناجی سپرده گذاران میزان شد. 

باید پذیرفت ظرفیت های خوب و مطلوب بانک صادرات در چند سال گذشته باعث شده بود تا تصمیم گیران این پرونده از همان ابتدا به این بانک بیاندیشند. 

شاید نتوان این تعهد را یک موفقیت برای بانک صادرات دانست ولی این واگذاری نشان می دهد شبکه بانکی به بانک صادرات اعتماد دارد. 

بانکی که در 2 سال گذشته فقط ٨٧ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه برای رفع مشکلات مردم پرداخت کرده است قطعا می تواند خیال سپرده گذاران میزان را راحت کند. 

امیدواریم در آینده نزدیک تیتر بزنیم : "تمام تعهدات موسسه میزان توسط بانک صادرات پرداخت شد".

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: