کد خبر: ۵۲۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - 20 October 2015
در کنار فرودگاه امام خمینی (ره) که به عنوان تنها فرودگاه سودده کشور مطرح است تنها فرودگاه‌هایی مانند مهرآباد یا مشهد توانسته‌اند نام خود را از سازمان‌های زیان‌ده خارج کنند و هزینه‌های خود را تامین کنند.
در شرایطی که شرکت فرودگاه‌های کشور بارها اعلام کرده با توجه به اوضاع فعلی ناوگان هواپیمایی ایران نمی‌توان انتظار داشت درصد قابل توجهی از ظرفیت‌های فرودگاهی در شرایط فعلی مورد استفاده قرار گیرد همچنان روند ساخت و تکمیل برخی فرودگاه‌های جدید ادامه داشته و این نگرانی را به وجود می‌آورد که افتتاح آنها تنها به تعداد فرودگاه‌های بدون پرواز اضافه کند.

به گزارش صبحانه، براساس آمارهای ارائه شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها در حال حاضر در سراسر ایران حدود 54 فرودگاه به طور رسمی فعال هستند که از این تعداد تنها چند فرودگاه انگشت‌شمار توان به دست آوردن هزینه‌های خود و البته سودآوری داشتند.

در کنار فرودگاه امام خمینی (ره) که به عنوان تنها فرودگاه سودده کشور مطرح است تنها فرودگاه‌هایی مانند مهرآباد یا مشهد توانسته‌اند نام خود را از سازمان‌های زیان‌ده خارج کنند و هزینه‌های خود را تامین کنند.

در کنار بحث هزینه و فایده آنچه بیش از این موضوع نگران‌کننده است، بالا بودن تعداد فرودگاه‌هایی است که در آنها تعداد پروازها حتی به روزهای سال نیز نمی‌رسد. فرودگاه‌هایی که در طول سال‌های گذشته بعضا کمتر از 200 یا حتی 100 پرواز در سال داشته و برخی از آنها به حالت تعطیل در آمدند.

با توجه به هزینه بسیار زیاد وارد‌کردن تجهیزات کمک ناوبری و خدمات فرودگاهی به کشور و البته هزینه بالای حفظ و نگهداری آنها شرکت فرودگاه‌ها بارها اعلام کرده یا باید شرایطی برای استفاده حداکثری از توان این فرودگاه‌ها در مناطق کوچک کشور فراهم شود و یا لااقل جلوی ساخت فرودگاه‌های جدید که توجیح اقتصادی ندارند گرفته شود.

با وجود این اخطارهای کارشناسی اما هنوز روند ساخت و آغاز به کار یکسری از فرودگاه‌های جدید در کشور پیگیری می‌شود که یکی از آخرین نمونه‌های آن فرودگاه ماکو است.

هرچند این فرودگاه مربوط به مناطق آزاد شده و با توجه به برنامه‌های توسعه محور دولت برای این مناطق احتمال رشد سفرها در آن وجود داشته و قطعا نیاز به یک فرودگاه نیز در آن وجود دارد، اما این‌که در شرایط فعلی صنعت هوایی ایران تا چه حد می‌توان نیاز فرودگاه ماکو به پروازهای پرتعداد را تامین کرد، سوالی بزرگ است.

هرچند وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده این وزارتخانه برای توسعه مناطق دور افتاده روی صنعت هوایی حسابی ویژه باز کرده و معتقد است توسعه فرودگاه می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به توسعه یک منطقه منجر شود، اما تا زمانی که هواپیماهایی با تعداد مسافر زیر 100 نفر که متناسب با این فرودگاه‌ها هستند وارد کشور نشوند، شاید همچنان زیاد باشند فرودگاه‌هایی که آماده پذیرش هواپیما هستند، اما در آنها پروازی صورت نمی‌گیرد. 

کانال اختصاصی بانکداری ایرانی در تلگرام: https://telegram.me/bankdariirani
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: