کد خبر: ۵۲۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - 19 October 2015
پس از به نتيجه رسيدن مذاكرات سياسي ميان ايران و 6 قدرت جهاني، قرار است اجراي برنامه جامع اقدام مشترك از امروز آغاز شود. در دوره جديد كه قرار است به لغو تحريم‌هاي اقتصادي بينجامد، مذاكرات اقتصادي نقش تعيين‌كننده‌يي دارد.
بانکداری ایرانی – هيات‌هاي تجاري و اقتصادي طي ماه‌هاي اخير مذاكرات را براي ورود به اقتصاد ايران آغاز كرده‌اند. در اتاق تهران نيز ستاد اقتصادي پساتحريم تشكيل شده است تا امور مربوط به همكاري‌هاي اقتصادي در دوره جديد را ساماندهي كند.

بعد از فضايي كه با توافق هسته‌يي در وضعيت بين‌المللي ايران شكل گرفت، اوضاع تغيير كرد. ايران به دليل شرايط خاص و به عنوان هاب منطقه، ظرفيت‌ها و موقعيت‌هاي قابل ملاحظه‌يي در بخش‌هاي مختلف اقتصادي نظير نفت، گاز و پتروشيمي؛ كشاورزي و گردشگري كه با موقعيت‌هاي ممتازي نظير 4 فصل بودن و وجود آثار تاريخي، جذابيت‌هاي زيادي براي سرمايه‌گذاران خارجي دارد.

در حوزه مسائل زيرساختي نيز كشور ايران مي‌تواند كانون و بهشتي براي سرمايه‌گذاران خارجي باشد. جمعيت 80 ميليون نفري ايران كه تعداد بالايي از آن را جوانان و تحصيلكرده‌ها تشكيل داده‌اند براي ايران فرصت ساخته است.

كشورهاي خارجي در دوران تحريم همواره شرايط اقتصاد ايران را رصد كرده‌اند. آنها بازار ايران را دنبال كرده‌اند تا در فرصتي وارد آن شوند. با انجام توافق هسته‌يي طبيعي است كه تمايل خود را براي ورود به ايران نشان دهند. بر همين اساس با حجمي از مراجعات و ورود هيات‌هاي تجاري به ايران مواجه هستيم كه امري كاملا طبيعي به شمار مي‌رود.

در اين راستا تحريم‌ها منجر به كاهش رشد و شرايط اقتصادي ناپايدار شد.در چنين شرايطي اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصي در هدفمند كردن اين مراودات و به نتيجه رسيدن مذاكرات اقتصادي برنامه‌ريزي‌هايي انجام داده است كه براي تحقق آن يك‌سري عمليات پي در پي بايد انجام شود.

گام نخست از بخش شناسايي و تا انعقاد قرارداد بايد يك‌سري اقدامات ميان دو نقطه مبدا و مقصد، شكل بگيرد. رسالت اتاق كوتاه كردن اين فرآيندها و تسهيل آن است. در اين راستا اتاق بر آن است تا بتواند بخش خصوصي داخلي و بخش خصوصي خارجي را با هم لينك كند و در جهت هم افزايي اين دو بخش تلاش كند.

پس از توافق هسته‌يي ستادي در اتاق تشكيل شد تا به امور پساتحريم بپردازد. رويكرد اين ستاد شناسايي موانع سرمايه‌گذاري خارجي و موانع سرمايه‌گذاري داخلي به‌طور اصولي است و پيشنهادات خود را به عنوان مشاور قوا به دولت و مجلس ارائه مي‌دهد.

رفع اين موانع و كوتاه كردن مسيرها مي‌تواند هدف سرمايه‌گذاري را محقق كند. اين ستاد به دنبال آن است تا شركت‌هاي توانمند ايراني را شناسايي و همچنين شركت‌هاي خارجي علاقه‌مند را شناسنامه‌دار كند تا بتواند اين شركت‌ها را بر مبناي اصول در يك شبكه ارتباطي قرار دهد. سايت اتاق در اين بخش قرار است به‌طور پررنگ به اطلاع‌رساني بپردازد.

براي به نتيجه رسيدن مذاكرات اقتصادي و موفقيت شركت‌هاي بخش خصوصي در ارتباط‌گيري با طرف خارجي برنامه‌هاي بسياري در دست پيگيري است. در بخش آموزش و همچنين بخش بين‌الملل اتاق فعاليت‌هايي انجام مي‌شود كه هدف آن پيگيري منطقي مذاكرات اقتصادي و همچنين به نتيجه رسيدن آن است.

كارگاه‌هاي آموزشي در اين زمينه در حال طراحي است. در واحد بين‌الملل اتاق هم فعاليت‌ها در راستاي شرايط جديد پيش مي‌رود. اين فعاليت‌ها در ستاد پساتحريم اتاق تهران انجام مي‌شود تا بتوان شرايط را براي همكاري‌هاي اقتصادي در دوره جديد فراهم كرد.

اتاق تهران به عنوان پارلمان بخش خصوصي در تهران از طرفي نقش مشاوره‌يي خود را براي قوا پررنگ خواهد كرد و سعي مي‌كند تا اطلاعات واقعي از شرايط و موانع سرمايه‌گذاري را به گوش قوا برساند و همچنين فعاليت‌هاي خود را براي به سرانجام رسيدن همكاري‌هاي اقتصادي مشترك در دوران پس از تحريم طراحي كند.

نزديك كردن نقطه مبدا و مقصد كه از مذاكرات اقتصادي آغاز و به انجام سرمايه‌گذاري مي‌انجامد، از طريق برنامه‌هايي كه ذكر شد، دنبال مي‌شود.

بيماري ركود در كشور بخش خصوصي را زمين‌گير كرده است. پايداري اشتغال، پايداري واحدهاي توليدي، پايداري بخش خصوصي بايد از الزامات و اولويت‌هايي دولت و اركان حكومت باشد تا بتوانند شرايط را طوري فراهم كنند كه از اين اوضاع اقتصادي خارج شويم.

در اين راستا راه‌هاي مختلفي براي خروج از اين شرايط از سوي صاحب‌نظران اقتصادي و فعالان بخش خصوصي پيشنهاد شده است كه اميد آن مي‌رود توجه لازم به آنها صورت گيرد.

مهدي جهانگيري ـ نايب‌ رييس اتاق تهران

کانال اختصاصی بانکداری ایرانی در تلگرام: https://telegram.me/bankdariirani
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: