مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: انجام معاینه فنی خودروها علاوه بر بحث کاهش آلودگی هوا می تواند نقش موثری در کاهش ترافیک و تصادفات داشته باشد.
ولی آذروش با اشاره به اعلام مرکز کنترل ترافیک مبنی بر اینکه ۶۵ درصد از ترافیک در نیمه اول مهر ماه سال جاری مربوط به نقص فنی خودروها و تصادفات بوده است گفت: بدون تردید توقف یک خودرو به علت نقص فنی در حاشیه بزرگراه ها و راههای عبوری می تواند باعث ایجاد اختلال در روانی ترافیک گردد و شلوغی و ترافیک این روزها را مضاعف نماید. در مراکز معاینه فنی ۱۸ پارامتر در بحث آلایندگی و داشتن حداقل ایمنی لازم برای یک خودرو مورد بازرسی و کنترل قرار می گیرد .بدیهی است فقدان هرکدام از این پارامترها و مردودی خودرو در هرکدام از آزمونها می تواند مسبب یک حادثه و منجر به تصادف و در حالت خوش بینانه توقف خودرو در حاشیه راه های عبوری شود.
او با اظهار تاسف از میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی شهر تهران گفت: در حال حاضر قوانین انجام معاینه فنی خودرو به هر دلیلی نه توسط مجریان قانون و نه از جانب شهروندان که یک تکلیف محسوب می شود رعایت نمی گردد. شهروندان در خصوص انجام دقیق و با کیفیت معاینه فنی خوردو هیچگونه حساسیتی نداشته و گاهاً تساهل در انجام معاینه فنی را به عنوان یک امتیاز محسوب می نمایند. تخلفاتی که در صدرو انجام معاینه فنی در چند سال اخیر در مراکز اطراف تهران نیز اتفاق افتاده نشات گرفته از همین رفتار اجتماعی مردم است.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: وضعیت و جایگاه پلیس نیز به عنوان مجری قانون در این قضیه کاملا مشخص است در حال حاضر بالغ بر ۸۰ درصد خودروها بدون هیچ قید و شرطی، آزادانه بدون داشتن معاینه فنی در سطح شهر تهران در حال تردد هستند و با ایجاد آلایندگی هوا، صوت و ایجاد خطر برای دیگر شهروندان خود را مقید به رعایت قانون ندانسته و موجب تضییع حقوق دیگر شهروندان می شود و مسئولینی که در این حوزه وظیفه مستقیم دارند وضعیت را روز به روز با تصمیماتی نظیر افزایش معافیت معاینه فنی، تقصیر را به گردن دیگران انداختن بغرنج تر می کنند.
آذروش گفت: بدون تردید فرهنگ سازی در ارتباط با فواید و اهداف معاینه فنی در این ۱۵ سال انجام شده و همه شهروندان به این مسئله واقفند در صورت انجام کامل فرایند معاینه فنی بدون تردید اثرات مثبتی برای شهر ، شهروندان و وضعیت اقتصادی خود مردم به همراه خواهد داشت ولی باز متاسفانه مشاهده می شود تنها در صورت برخورد سلبی و جریمه مراجعات به مراکز معاینه فنی افزایش می یابد.
از آنجاییکه در چند سال اخیر هیچگونه بحث جریمه ایی در خصوص معاینه فنی در این حوزه اتفاق نیفتاده است امروز در وضعیتی قرار گرفته ایم که در ۶ ماه اول سال جاری تنها ۲۰۰ هزار خودرو از سه میلیون خودرو مشمول به مراکز شهر تهران مراجعه کرده اند و به جای اینکه مدیریت شهری در اندیشه ارتقاء ظرفیت کاری مراکز با توجه به افزایش خودروها در چند سال اخیر باشد امروز به فکر تعطیلی مراکز است.