کد خبر: ۵۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - 04 October 2015
محمودرضا حقیقی در تشریح جزئیات بهره برداری از طرح جدید افزایش تولید نفت خام ایران در منطقه خلیج فارس، گفت: با تجهیز چهار حلقه چاه از چاه های سکوی DPG میدان الوند به پمپ درون چاهی، تولید روزانه نفت خام از این میدان دریایی سه هزار بشکه در روز افزایش یافت.
رئیس منطقه عملیاتی سیری در شرکت نفت فلات قاره ایران با اعلام اینکه در ابتدای امسال چهار حلقه از چاه های سکوی DPG میدان الوند مجهز به پمپ درون‌چاهی مجهز شده بود، تصریح کرد: با نصب و راه‌اندازی تجهیزات سطحی مربوطه، همه چاه ها در مدار تولید قرار گرفتند و پیش‌بینی افزایش تولید ٣ هزار بشکه‌ای از این میدان محقق شد.

این مقام مسئول افزود: در طول سال های اخیر به دلیل افت شدید تولید از این میدان نفت، برنامه حفاری جدید و نصب پمپ درون چاهی با هدف استفاده از پتانسیل های بالقوه میدان مدنظر بود که افزایش تولید نفت در الوند در همین راستا عملیاتی شد.

به گزارش مهر، میدان الوند مشتمل بر دو سکوی DPG/H است که در ٢٢ کیلومتری سکوی نصر قرار دارند و در سال ١٣٧٦ در پروژه طرح توسعه میدان سیری  A وE   مورد بهره‌برداری قرار گرفتند. یکی از اهداف توسعه این میدان نفتی مجهز کردن بیشتر چاه ها به پمپ درون چاهی و نیز حفاری های جدید به منظور افزایش تولید و برداشت حداکثری با نگاه صیانتی است.

از خصوصیات بارز این میدان درصد بسیار کم آب همزاد و نمک موجود در نفت است و درجه کیفی (API) آن ٣٣,٥  است. بهره برداری از این میدان با حفاری ١١ حلقه چاه افقی در لایه نفتی ایلام با فشار طبیعی مخزن و با احداث سکوهای بهره‌برداری DPH   و  DPG  از سال  ١٣٧٧  آغاز شده است. 

میدان نفتی الوند در فاصله ٤٧ کیلومتری جنوب غرب سیری و ٢٤  کیلومتری غرب سکوی  بهره‌برداری نصر در منطقه خلیج فارس قرار گرفته است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: