کد خبر: ۵۱۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - 03 October 2015
نشست فوق العاده شورای وزیران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران برگزار و پیرامون سند چشم انداز فعالیت های این سازمان در سال های 2016-2025 بحث و تبادل نظر شد.
این نشست روز جمعه در حاشیه هفتادمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشست برگزار شد. 

در این نشست که وزیران امورخارجه و یا نمایندگان عالی رتبه کشورهای عضو اکو حضور داشتند، پس از سخنرانی افتتاحیه وزیر امورخارجه کشورمان و نمایندگان سایر کشورهای عضو، ابتدا دبیرکل اکو گزارشی از فعالیت های اخیر این سازمان و پیشرفت های حاصله در زمینه های تجارت و سرمایه گذاری، حمل و نقل و ارتباطات، کشاورزی، انرژی و محیط زیست ارائه دادند.

در ادامه این نشست مطالبی در مورد پیش نویس سند چشم انداز فعالیت های سازمان همکاری اقتصادی برای سال های 2016 تا 2025 طرح و میان کشورهای عضو در این خصوص تبادل نظر شد. 
کشورهای عضو ضمن قدردانی از تلاش های دبیرخانه این سازمان برای گسترش فعالیت های آن بر ارتقای چارچوب همکاری های میان اعضا و سایر سازمان های منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.

شورای وزیران امورخارجه سازمان همکاری اقتصادی در ادامه نشست فوق العاده روز جمعه خود به تصویب اسناد و گزارش های اجلاس های متعدد این سازمان در سال گذشته از جمله نشست های شورای نمایندگان دائم اکو، اجلاس شورای برنامه ریزی اکو، سایر نشست های موضوعی وزیران این سازمان و نیز تصویب اسناد مالی و بودجه اکو پرداخت.

شرکت کنندگان در این نشست سپس به تبادل نظر پیرامون وضعیت جاری سازمان اکو در خصوص مسایل مالی و اصلاحات مورد نیاز در زمینه های اداری، مقررات و بودجه پرداختند و تصمیمات لازم را به منظور تبدیل این تشکل منطقه ای به یک سازمان پویاتر و کارآمدتر اتخاذ کردند.

نمایندگان کشورهای عضو اکو بار دیگر بر تعهد خویش برای ارتقای همکاری های منطقه ای تاکید کردند.
اکو یک سازمان همکاری اقتصادی منطقه ای با عضویت 10 کشور افغانستان، جمهوری آذربایجان، جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان است.

شورای وزیران اکو بالاترین نهاد تصمیم گیری این سازمان به شمار می رود که هر سال بطور چرخشی در یکی از کشورهای عضو این سازمان برگزار می شود. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: