افزایش بدون توجیه مالی تعداد فرودگاهها در مناطق مختلف ایران و البته افزایش تصاعدی رقم بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاههای کشور، مدیریت خدمات فرودگاهی را با مشکلات جدی مواجه کرده است، تا جایی که بر اساس صحبتهای عضو هیئت مدیره این شرکت با ایسنا، حتی برای بازسازی باند فرودگاهها نیز تا زمان تامین نشدن شرایط مالی لازم کار با سرعت بسیار پایین انجام میشود.
این در شرایطی است که بر اساس آمار رسمی شرکت فرودگاهها، به جز فرودگاه امام خمینی(ره) تمام فرودگاههای ایران هیچ سودآوری ندارند.
شرایط این چنینی باعث شده شرکت فرودگاهها برای سودآور کردن تعدا بیشتری از فرودگاههای کشور برنامه ریزی کند و این برنامه در کنار بحث های کلانی مانند وارد کردن هواپیماهای جدید، به افزایش سرمایه گذاری ها در عرصه فرودگاهی کشور میپردازد.
در این راستا بناست در جریان همایش فرصتهای سرمایه گذاری که از روز شنبه آغاز به کار خواهد کرد، فرودگاههای ایران نیز در فهرست پروژهها سهمی مهم داشته باشند.
معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاههای کشور از معرفی ۱۵ پروژه قابل سرمایهگذاری در پنج فرودگاه بزرگ کشور به ارزش دو میلیارد دلار در همایش بینالمللی فرصتهای سرمایهگذاری در حملونقل و مسکن و شهرسازی خبر داده و گفته است "در همایش فرصتهای سرمایهگذاری، پروژههای پنج فرودگاه بینالمللی مهرآباد، شیراز، مشهد، اصفهان و اهواز به سرمایهگذاری داخلی و خارجی ارائه میشود که در هر فرودگاه یک یا چند بسته سرمایهگذاری معرفی خواهد شد".
بر اساس صحبتهای باقریان این فرصتهای سرمایه گذاری در پنج حوزه عمده جای می گیرد. ساخت هتل فرودگاهی، احداث و توسعه سالن تشریفات اختصاصی (CIP)، ساخت ترمینال، پارکینگ فرودگاهی، تاسیسات زیربنایی و سایر پروژههای فرودگاهی اصلیترین محورهای این برنامه است که بناست دو میلیارد دلار ارزش داشته باشند.
در روزهای پس از لغو تحریمهای اقتصادی، صنعت هواپیمایی ایران یکی از اصلیترین بخش هایی است که اوضاعش متفاوت خواهد شد و در این بین شاید بهبود اوضاع فرودگاهها بهترین گزینه برای قرار دادن نام "ایران" در فهرست کشورهای توسعه یافته در این بین باشد. یک شرکت بزرگ فرانسوی چند هفته پیش مدیریت هتل فرودگاهی امام خمینی(ره) را بر عهده گرفت؛ شاید پس از همایش روزهای آینده تعداد این شرکتها افزایش یابد.