کد خبر: ۵۱۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - 01 October 2015
مشاور رييس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور از ایجاد دو منطقه آزاد جدید جاسک و بوشهر در سواحل جنوب خبر داد و گفت: ایجاد مراکز صنعتی جدید در سواحل مکران عقب ماندگی ما را در این بخش برطرف می کند.
بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد: اکبر ترکان با حضور در مراسم روز جهانی دریانوردی، افزود: استفاده از دریا و ظرفیت های اقتصادی دریایی از ضروریات توسعه سواحل مکران است و این مساله با ایجاد مراکز صنعتی جدید و افزایش مناطق آزاد در جنوب کشور توسعه خواهد یافت.

تركان با اشاره به اینکه هیچ یک از ۲۰ شهر بزرگ کشور در سواحل جنوب قرار ندارند، گفت: برای توسعه سواحل مکران استقرار جمعیت بیشتر در این مناطق بسیار ضروری است و دولت تدبیر و امید درصدد است با ایجاد صنایع مختلف در زمینه صنعت نفت و گاز به تحقق توسعه در این سواحل کمک کند. 

وی افزود: ایجاد دو منطقه آزاد جاسک و بوشهر یکی از برنامه های مهم دولت برای سواحل مکران است و دولت درصدد است پایانه دوم صادرات نفت و گاز کشور در بندر جاسک ایجاد شود. 

دبيرشورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور ادامه داد: علاوه بر این شرکت ملی نفت ایران نیز طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است مرکزی را برای صادرات نفت در دریای عمان احداث کند. 
تركان افزود: در ارزیابی های به عمل آمده برای ایجاد مناطق آزاد در سال 1372 بندر بوشهر بالاترین امتیاز را به دست آورده و به همین منظور دولت تدبیر و امید درصدد است یک منطقه آزاد دیگر نیز در بوشهر ایجاد کند. 

وی گفت: ایجاد این دو منطقه آزاد هم اکنون به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده تا با تصویب آن توسعه و پیشرفت سواحل مکران با سرعت بیشتری دنبال شود. 

ترکان افزود: از طرفی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران ماموریت یافته بیشتر توانمندی خود را در حوزه دریایی عمان متمرکز کند و این سبب شده که تجهیزات نیروی دریایی در مناطق جاسک، راس المیدان، کنارک و پسابندر متمرکز شود که این مساله نیز در توسعه مناطق جنوب کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود. 

مشاور رييس جمهور به توسعه سواحل مكران و استقرار جمعيت 500 هزار نفري در سواحل جنوبي كشور اشاره كرد و گفت: با استقرار مراکز صنعتی و افزایش مناطق آزاد در سواحل جنوب، ایجاد چند مرکز جمعیتی بیش از 500 هزار نفری در سواحل جنوبی این مناطق را بسیار متحول خواهد کرد. 

وی نفت و گاز را مهمترين پشتيبان اقتصادي كشور عنوان كرد و افزود: استفاده از دریا و ظرفیت های اقتصاد دریایی و ایجاد مراکز جدید صنعتی نفت و گاز بدون شک در توسعه سواحل جنوبی کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود تا بتوانیم سواحل مکران را با اقتصاد متکی به دریا توسعه دهیم. 
دبيرشورايعالي مناطق آزاد كشور گفت: شعار امسال سازمان جهانی دریانوردی، آموزش است که ایران نسبت به این موضوع اهمیت خاصی قائل است.

اكبر تركان با اشاره به تعداد مراکز آموزشی دریانوردی در كشور افزود: در حال حاضر 8 مرکز دانشگاهی و 57 مرکز آموزش حرفه‌ای در کشورمان برای آموزش دریانوردان فعال هستند که تاسیس این تعداد مراکز نشان‌دهنده اهمیت کشور به مساله ‌آموزش است.

گفتني است؛ اين مراسم با حضور اكبر تركان، مشاور رييس جمهور و دبيرشورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، محمد سعید نژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی، مرتضي رحماني موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جمعي از مسئولين ارگان های دریایی و دست اندرکاران حمل و نقل دریایی و با همت سازمان بنادر و دریانوردی کشور در برج میلاد برگزار شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: