کد خبر: ۵۱۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - 30 September 2015
علی ناصری با بیان اینکه این موضوع هم واحدهای تولیدی و هم منابع بانک‌ها را متضرر ساخته است، تاکید کرد: باید برای کاهش معوقات بانکی برنامه‌هایی در دستور کار قرار گیرد و همه در این جهت تلاش کنیم.
در کارگروه امور اقتصادی خراسان جنوبی راهکاری های دستگاه های اجرایی برای کاهش معوقات بانکی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ظهر چهارشنبه در کارگروه امور اقتصادی استان اظهار کرد: در حال حاضر موضوع معوقات بانکی یکی از مسائلی است که کشور با آن درگیر بوده و مجموعه نظام و دولت روی آن تاکید دارند.

علی ناصری با بیان اینکه این موضوع هم واحدهای تولیدی و هم منابع بانک‌ها را متضرر ساخته است، تاکید کرد: باید برای کاهش معوقات بانکی برنامه‌هایی در دستور کار قرار گیرد و همه در این جهت تلاش کنیم.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: موضوع کاهش معوقات بانکی یکی از ابلاغیه‌های معاون رئیس جمهور نیز بوده است که طبق آن باید مشکل سرمایه گذاران و واحدهای تولیدی را حل و از آن طرف مشکلات بانک‌ها را نیز حل کنیم.

ناصری، تشکیل ستاد رفع موانع تولید در کشور و به تبع آن در خراسان جنوبی را یکی از اتفاقات خوب امسال عنوان کرد و گفت: بررسی راهکاری کاهش معوقات بانکی یکی از موضوعاتی بوده است که در این ستاد مورد بررسی قرار گرفته است.

۱۲۲ درصد منابع بانکی استان تسهیلات پرداخت شد

وی با بیان اینکه هدف این است که اقداماتی در جهت رفع مشکلات بنگاه‌های تولیدی انجام دهیم تا معوقات خود را حل کنند، عنوان داشت: از بانک‌ها نیز در خواست داریم تا در این زمینه همکاری کنند چراکه بعضی از مسائل با همکاری قابل حل است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: در همین راستا از دستگاه‌های اجرایی استان خواسته‌ایم تا نظرات خود را در مورد نحوه رسیدگی به وضعیت معوقات بانکی به دبیرخانه کارگروه امور اقتصادی ارسال کنند.

ناصری با اشاره به اینکه طبق نظرات جمع بندی شده دستگاه‌ها بخشی از مطالبات مربوط به معرفی شدگان نهادهای حمایتی بوده‌اند، بیان داشت: نیمه تمام شدن طرح‌ها به دلیل نقدینگی، مطالبات ایجاد شده توسط طرح‌های فاقد توجیه اقتصادی از جمله دلایل دیگر معوقات بانکی بوده است.

وی با اشاره به عدم برگشت منابع مصروفه که سبب بلوکه شدن منابع بانکی شده است، بیان کرد: طبق قانون بانک‌ها مجاز هستند که ۷۸ درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کنند.

بلوکه شدن منابع بانک‌ها در دست بدهکاران

به گفته وی بانک‌های خراسان جنوبی ۱۲۲ درصد منابع خود را به عنوان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که عدم برگشت منابع مصروفه سبب بلوکه شدن منابع بانک‌ها می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه استمهال و تقسیط بدهی‌ها روز به روز به بدهی واحدهای تولیدی افزوده و مطالبات بانک‌ها را متورم کرده است، عنوان داشت: از طرف دیگر فرسوده شدن املاکی که به تملک بانک‌ها در آمده هزینه‌های اضافی به بانک‌ها وارد کرده است.

ناصری، تشکیل هسته‌های مشاوره در بانک‌ها و استفاده از خدمات مؤسسات مشاوره مالی و سرمایه گذاری در این زمینه، نظارت دقیق بر مصرف تسهیلات اعطایی در بخش اقتصادی مربوطه، اجرای دقیق آخرین بخشنامه‌ها و دستور العمل های بانک مرکزی و هیئت دولت، تهیه بانک‌های اطلاعاتی طرح‌های تسهیلاتی که دچار مشکل شده‌اند و بررسی کارشناسی عوامل بروز آن و بازنگری و اصلاح قوانین و رویه‌ها در نحوه برخورد با بدهکاران را از جمله پیشنهادات دستگاه‌ها برای کاهش معوقات بانکی عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به آمار بالای واحدهای تولیدی تعطیل شده که دارای معوقه بانکی هستند، اظهارکرد: اگر می‌خواهیم که طرح‌های راکد گذشته را دوباره راه اندازی کنیم خواهشمندیم که کارشناسی‌های بانکی را اصلاح کنید.

عدم استقبال بدهکاران از استمهال بانک‌ها

جرجانی اضافه کرد: در سالی که هیچ افزایش قیمتی در مصالح نداشته‌ایم اما قیمت کارشناسی بانک نسبت به قبل دوبرابر شده که با این روند سرمایه گذار تمایلی برای ورود به این بخش ندارد.

وی، نرخ بالای سود تسهیلات را یکی دلایل عدم تمایل واحدهای تولیدی برای استمهال دانست و افزود: در شرایطی که نرخ جریمه دیرکرد تسهیلات ۱۸ درصد بوده و در عوض نرخ سود تسهیلات استمهال ۲۴ درصد است طبیعی است که واحدهای تولیدی تمایلی به گرفتن استمهال نداشته باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز در این جلسه، تسهیلات را یکی از نیازهای اساسی بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد و گفت: برای حل مشکل معوقات بانکی باید کاری انجام شود و اولویت این است که علت معوق شدن تسهیلات مشخص شود.

عامل اصلی معوقات بانکی در درون بانک‌ها است

محمد سنجری بیان داشت: طبق مطالعاتی که در این زمینه انجام شده عامل اصلی معوقات بانکی در درون بانک‌ها است چراکه کارشناسان بانکی آموزش‌های لازم را فرا نگرفته‌اند.

وی با انتقاد از عدم ورود به موقع بانک‌ها برای پیگیری معوقات بانکی، مطرح کرد: چرا باید در ۱۰ سال قبل به واحد تولیدی که غیر کارشناسی بود تسهیلات پرداخت شده و تاکنون نیز پیگیری برای آن انجام نشده است؟

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی پیشنهاد داد تا تیم کارشناسی متشکل از نماینده استانداری، بانک و دستگاه تصویب شود در بازدید میدانی بازدیدی از واحدهای تولیدی که دچار معوقات بانکی و رکود هستند دلایل رکود مورد بررسی قرار گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: