کد خبر: ۵۰۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - 20 September 2015
جلسه کارگروه نظام مالی و تامین و تجهیز منابع در بخش کشاورزی و منابع طبیعی روز یکشنبه ۲۹ شهریورماه به میزبانی بانک کشاورزی برگزار شد.
در این جلسه دکتر مرتضی شهیدزاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی، با اشاره به جایگاه مهم و نقش کلیدی بخش کشاورزی در توسعه پایدار اقتصادی، امنیت غذایی، فقرزدایی، رفع چالش‌های اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی و ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری در این بخش را ضرورت توسعه کشور دانست و دسترسی آسان و سریع به منابع مالی را از الزامات سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اعلام کرد.

دکترشهید زاده دربخش دیگری از سخنان خود توسعه نیافتگی بازارهای مالی کشاورزی و ریسک بالای سرمایه گذاری را عامل کاهش سودآوری فعالیت های این بخش و کاهش رغبت سرمایه گذاران دانست وافزود: تجربه کشورهای موفق نشان می دهد که به کارگیری تجهیزات سرمایه‌ای در بخش‌های مختلف تولید به افزایش بهره وری عوامل تولید از جمله مدیریت، نیروی کار و زمین منجر می شود و این امر علاوه بر پوشش هزینه نهاده های تولید و ایجاد بازده مناسب برای سرمایه گذاری‌ها، مازاد عرضه داخلی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: بازار مالی کشاورزی به سبب نقش موثری که در تامین منابع مالی و سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری و توسعه بخش کشاورزی دارد از اهمیت بالایی برخوردار است و وجود یک بازار مالی کارآمد که نیازهای مالی کشاورزان را با هزینه مبادله‌ای نسبتا پایین فراهم کند از پیش نیازهای بنیادی توسعه بخش کشاورزی است.

دکترشهیدزاده تصریح کرد: در برنامه ششم بایستی به ویژگی‌ها و چالش های بازارها و نهاده‌های مالی کشاورزی در کشور پرداخته و شرایط حاکم بر بازارهای مالی کشاورزی و روستایی بررسی شود. سپس یک بازار مالی کشاورزی توسعه یافته و نحوه تامین مالی آن معرفی شود.

وی گفت: بانک کشاورزی با ایجاد صندوق یکم سرمایه گذاری در بازار بورس تا کنون حدود ۵۰ هزار میلیارد سرمایه جذب و به بخش کشاورزی تزریق کرده است. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: