کد خبر: ۵۰۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - 16 September 2015
دکتر سیدحسن هاشمی در اولین همایش مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت درسالن اجلاس سران با بیان اینکه هم اکنون ارزش افزوده در کشورها به خاطر وجود انسان فناورانه است افزود: تولید داروی نوترکیب برای کمتر از 30 گرم دارو 3 هزار دلار هزینه دارد که یک گرم آن معادل چند بشکه نفت است.
وی گفت: توان رقابت تولیدات داخل در بازارهای جهانی، ایران را در آینده نه چندان دور جز کشورهای پیشرفته خواهد کرد به نحوی که در 10 تا 20 سال آینده شاهد حضور تولیدات ایرانی در بازارهای جهانی خواهیم بود.

وزیر بهداشت تربیت نیروی کارآفرین را در قالب شرکت های دانش بنیان از جمله برنامه های دولت تدبیر و امید برشمرد و افزود: خوشبختانه همکاری خوبی بین وزارت بهداشت، وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد به همین خاطر امیدهای زیادی را برای سال های پیش رو جلوی چشم ما قرار داده است.

هاشمی گفت: روند رشد تولیدات علمی در کشور منجر به آن شده است که ایران در سال 2011 میلادی با پشت سرگذاشتن ترکیه به رتبه اول منطقه دست یابد این درحالیست که در جهان ما توانسته ایم سوئیس، سوئد و دانمارک را نیز پشت سر قراردهیم.
وی افزود: چنانچه استنادات علمی را مدنظر قرار دهیم، براساس اعلام سازمان های علمی جهان در سال 2014 سی و سه هزار و 401 بار از مقالات علمی دانشمندان ما به عنوان استناد استفاده شد و این آمار نشان دهنده رتبه 23 ایران در جهان و رتبه اول کشورمان در منطقه است.
وزیر بهداشت گفت: همچنین براساس اعلام سازمان آی اس آی ما به لحاظ علمی و استنادات علمی رتبه 21 جهان و دوم منطقه را بعد از ترکیه به دست آورده ایم.

هاشمی افزود: به نظر می رسد در سال 2014 و سال های آتی در دوران پساتحریم، نه تنها کندی شیب رشد علمی سال‌های اخیر را پشت سر خواهیم گذاشت بلکه به رشد بیشتری نیز دست خواهیم یافت.
وی گفت: در سال 93 سهم وزارت بهداشت از علم و فناوری در کشور 13 درصد بود و 50 درصد شرکت های دانش بنیان کشور نیز برای این وزارتخانه است و این درحالیست که 38 درصد مقالات ایرانی برای حوزه پزشکی است.
وزیر بهداشت افزود: کیفیت تحقیقات در حوزه پزشکی باعث رشد شرکت های دانش بنیان در این حوزه شده است.

هاشمی تاکید کرد: روند تجاری سازی پژوهش ها و تبدیل آن به فناوری در کشور چندان مناسب نیست به نحوی که ما از نظر شاخص نوآوری رتبه 14 منطقه و 120 دنیا را داریم، بنابراین نیازمند تلاش جدی و سیاست گذاری مناسب در این باره هستیم.
وی گفت: از نظر زیرساخت های نوآوری نیز براساس اعلام سازمان های جهانی رتبه 13 و از نظر برون داد فناوری رتبه 14 منطقه را داریم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه علم از شرق به غرب رفته است افزود: آنچه در طول این سال‌ها اتفاق افتاده زمینه درون زاشدن علم را در کشور فراهم کرده است و این موضوع به خاطر وجود سرمایه های عظیم انسانی و علمی است.
هاشمی گفت: تا شهریور 94 هزار و 613 شرکت توسط کارگروه ارزیابی، واجد شرایط دانش بنیان شناخته شده است که از این تعداد 443 شرکت در حوزه سلامت است.
وی افزود: 250 شرکت دیگر نیز در حوزه سلامت تقاضای خود را برای ارزیابی به کارگروه ویژه ارسال کرده اند.

وزیر بهداشت از ایجاد 5 هزار شغل توسط شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت خبر داد و گفت: با همکاری هایی که وجود دارد حمایت های ویژه ای از طرف دولت از این شرکت ها می شود.هاشمی ادامه داد: 58 مرکز رشد نیز درحال حاضر در کشور مجوز فعالیت گرفته اند.
وی گفت: رشد و شکوفایی شرکت های دانش بنیان نیازمند وجود شرایط آرام و آرامش در حوزه های مختلف از جمله در فضای سیاسی و اقتصادی کشور است.

وزیر بهداشت افزود: توجه دولت به پژوهش کمک می کند که این شرکت ها بتوانند روی پای خود بایستند و ثابت کنند که می توانند اقتصاد کشور را متحول کنند.

هاشمی برداشته شدن تحریم ها را مهمترین ابزار در اختیار شرکت های دانش بنیان برشمرد و گفت: در طول هشت ماه گذشته برای تهیه مقالات پزشکی برای دانشگاه ها بسیار دچار مشکل و اذیت شده ایم، این درحالیست که پول کافی در اختیار داشتیم.
وی افزود: با حمایت های مجلس، دولت و رهبری فرصت های بیشتری در سال‌های آینده برای شرکت های دانش بنیان فراهم خواهد شد و این موجبات کارآفرینی بیشتر را در کشور رقم می زند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: