کد خبر: ۵۰۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - 16 September 2015
عذرخواهی از کاستی‌ هایی که مسبب آن افرادی هستند که در نتیجه عملکردشان عده‌ای را با زیان مادی و معنوی مواجه می‌کند، اگر چه در دنیای غرب نهادینه شده اما در ایران هنوز نیازمند فرهنگ‌ سازی است.
اتفاقاتی که برخی مواقع حتی در قالب بحران در جامعه ظهور می‌یابد ظاهرا مسوولیت را متوجه هیچ مقام و مسوولی در کشور نمی‌کند به همین دلیل عذرخواهی نیز در رفتارهای آنها جایی ندارد.

بارها دیده شده است که برخی مسوولان بابت قصوری که تنها متوجه عملکرد آنها است به جای عذرخواهی رفتاری طلبکارانه داشته و دیگری را مقصر کم کاری خود عنوان کرده‌اند و این در شرایطی است که تجربه کشورهای غربی نشان‌دهنده آن است که اگر برخی مسوولان در صورت بروز اشتباه صادقانه عذرخواهی کنند، اعتماد مردم به مدیران و دولتمردان بیشتر خواهد شد.

بر این اساس در حالی فرهنگ عذرخواهی در فرهنگ ما هنوز نهادینه نشده که دولت یازدهم پیرو عذرخواهی برخی مدیران، وزرا و یا حتی رئیس‌جمهور کشورمان در این زمینه پیشقدم شده‌ و بابت برخی کاستی‌ها مسیر عذرخواهی از مردم را انتخاب کرده‌ است.

در این زمینه حتی بدعت تازه‌ای نیز در برخی شرکت‌های خودروساز شکل گرفته مبنی‌بر اینکه مدیران عامل این شرکت‌ها همچون رویه‌های سابق تنها به ایده پردازی در مورد حفظ حق و حقوق مشتری نپرداختند؛ بلکه در عمل با عذرخواهی از مشتریان قول جبران کاستی‌های گذشته را داده‌اند.

در این زمینه می‌توان به عذرخواهی مدیرعامل سایپا از مردم بابت کیفیت پایین برخی محصولات این شرکت اشاره کرد که قدم مثبتی در قبول کاستی‌هایی است که مدیران پیشین حتی از پذیرش آن نیز طفره می‌رفتند.

همانطور که گفته شد عذرخواهی صادقانه می‌تواند منجر به افزونی اعتماد مردم به شرکت‌های خودروساز شود، اعتمادی که سال‌ها است از دست رفته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: