کد خبر: ۵۰۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۲ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - 13 September 2015
 مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در دیدار با مدیران ارشد CESCE اسپانیا از بهبود رتبه ریسک اعتباری ایران در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش  روابط عمومی و امور بین الملل صندوق ضمانت صادرات ایران، ریکاردو سانتا ماریا معاون ریسک و امور بین الملل CESCE اسپانیا با سیدکمال سیدعلی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل صندوق دیدار و گفت وگو داشت.

سیدعلی با اشاره به رتبه اعتباری ایران در سال 2006 میلادی گفت: در آن سال رتبه ریسک ایران در گروه بندی 7 گانه سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه OECD در گروه 4 (یعنی رتبه ریسک متوسط) قرار داشت اما در سالهای اخیر متاسفانه با شدت گرفتن تحریم ها و محدودیتهای ارزی این رتبه به گروه 7 تنزل یافته و این امر باعث شده حتی در شرایط بهبود فضای تجارت خارجی ایران و جذب سرمایه گذاری خارجی و فاینانس، این موارد با نرخ بالاتری صورت گیرد و حتی تجار و فعالان خارجی که تمایل به همکاری با ایران را دارند ناچارند برای استفاده از خدمات بیمه ای موسسات بیمه اعتباری صادراتی و سرمایه گذاری همتای صندوق در کشور خود بدلیل این رتبه نامناسب کارمزد بیشتری پرداخت کنند. 

مدیرعامل صندوق اظهار داشت: این در حالی است که ایران یکی از خوش حساب ترین و معتبرترین کشورها به لحاظ ایفاء تعهدات مالی خود در قبال سایر کشورهاست و شاهد بر این مدعی کاهش بدهی ها و مطالبات معوق اعضاء اتحادیه بیمه گران اعتباری برن در قبال ایران از 30 به کمتر از 4 میلیارد دلار است. این آمارها نیز در شرایط تحریم ثبت شده و نشانگر آن است که حتی در شرایط اعمال سخت ترین و شدیدترین تحریم ها و مشکلات نقل و انتقال ارز و ایفاء تعهدات ارزی بدلیل نبود روابط بین بانکی، این کشور به تعهدات خود پایبند بوده است.

رئیس هیات مدیره صندوق با توجه به شرایط داخلی اقتصاد ایران پس از توافقنامه هسته ای، زمان را برای بهبود سریع رتبه ریسک ایران مناسب ارزیابی نمودند.

سانتا ماریا نیز در این دیدار ضمن تایید خوش حسابی خریداران و طرفهای تجاری ایرانی اعم از دولتی و خصوصی، اظهار داشت: دولت اسپانیا در خلال سالهای اخیر پرتفوی ریسک حدود 2 میلیارد دلاری را در قبال ایران پذیرفته و تاکنون معوقات بسیار ناچیزی داشته که آن هم بدلیل مشکلات نقل و انتقال ارز و عدم وجود ارتباط بانکی بدلیل تحریم های موجود بوده که در سفر اخیر به ایران حتی همین مشکلات جزئی پرداخت ها در دیدار با مقامات دولتی و بانکی ایران در حال برطرف شدن است. 

معاون ریسک و بین الملل این شرکت بیمه ای در ادامه گفت: OECD همواره تلاش داشته بر مبنای اصول کارشناسی و حرفه ای، کشورها را طبقه بندی کند، هر چند بعضی ملاحظات سیاسی و تحریم ها بر سایر نکات مثبت غلبه می یابد.

شهر آئینی عضو هیات مدیره صندوق نیز ضمن تاکید بر لزوم استقلال فنی کمیته تصمیم ساز برای بازنگری و بهبود رتبه اعتباری کشورها و اتخاذ رویکرد تجاری و توجه به شاخصهای اقتصاد کلان و خرد هر کشور برای تعیین دورنمای ریسک اعتباری، گفت: تنها انتظار ایران، پایبندی OECD به اصول حرفه ای، برای سنجش ظرفیتهای مالی کشورهاست. 

وی اظهار امیدواری کرد که در نشست آتی OECD با نگاهی عاری از ملاحظات سیاسی به این مقوله بنگرد و شاخصهای واقعی اقتصاد ایران از جمله ذخایر عظیم ارزی و بدهی ناچیز خارجی را در تصمیم گیری لحاظ نماید.

در این نشست همچنین راهکارهای دسترسی به اطلاعات مشتریان و خریداران خارجی از طریق موسسه CESCE informa مورد بررسی قرار گرفت. 

شایان ذکر است صندوق ضمانت صادرات ایران اسپانیا موسوم به CESCE در سال 1970 میلادی تاسیس شده و همانند صندوق ضمانت صادرات ایران، پشتیبانی مالی و بیمه ای از فعالیتهای سرمایه گذاری شرکت های اسپانیایی فعال در اقصی نقاط جهان را برعهده دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: