کد خبر: ۵۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۹ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - 11 September 2015
وی تبعیت سیستم بانکی از بانک مرکزی در اصلاح شدن نظام بانکی را ضروری عنوان کرد و گفت: پرداخت سودی بالاتر از نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی برخلاف رویه تیم اقتصادی دولت یازدهم است و باید با جدیت پیگیری شود.
 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تبعیت نظام بانکی کشور از بانک مرکزی که اصلاح نظام بانکی را به دنبال خواهد داشت، گفت: این بانک با جدیت مقابل موسساتی که نرخ سود بالاتری را پرداخت کنند، ایستادگی کند و اجازه ضایع کردن حقوق دیگران را ندهد.
ابراهیم نکو  با بیان آنکه بانک ها و موسساتی که نرخ سود بالاتر از مصوب بانک مرکزی پرداخت می کنند یا مصوبه بانک مرکزی را دریافت نکرده و یا قانون را نادیده می گیرند، پیشنهاد کرد: بانک مرکزی با جدیت مقابل این نوع موسسات ایستادگی کرده و اجازه ندهد حقوق پایبندان به قانون تضییع شود.

وی تبعیت سیستم بانکی از بانک مرکزی در اصلاح شدن نظام بانکی را ضروری عنوان کرد و گفت: پرداخت سودی بالاتر از نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی برخلاف رویه تیم اقتصادی دولت یازدهم است و باید با جدیت پیگیری شود.

نکو با بیان اینکه اکنون نیازمند آن هستیم که نقدینگی کشور به سمت تولید حرکت کرده و رونق در این بخش ایجاد کند، افزود: پرداخت سودی بالاتر از مصوبه بانک مرکزی بی نظمی ایجاد کرده و سبب خواهد شد منابع به سمت بخش های غیرتولیدی حرکت کند که این امر به صلاح نیست.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، عمل کردن به دستورات بانک مرکزی در شرایط فعلی به نفع سیستم بانکی کشور بوده و سر و سامان دادن به اوضاع مالی کشور را آسان تر خواهد ساخت.

نکو خواستار ورود جدی بانک مرکزی برای برخورد با بانک ها و موسساتی که از دستورالعمل ها پیروی نمی کنند، شد و تصریح کرد: نباید سیاست یک بام و دوهوا اعمال شود بلکه باید یک رویه شفاف و یک فرمول در نظر گرفته شده و برای تمام موسسات مالی و بانکی اعمال شود.

وی عمل نکردن برخی بانک ها و موسسات مالی به دستورالعمل های بانک مرکزی را برای بانک های تابع قانون بسیار گران دانست و تاکید کرد: بانک مرکزی نباید اجازه دهد حق و حقوق بانک های قانونمند نادیده گرفته شده و بی اعتمادی ایجاد کند.

نماینده مردم در مجلس خواستار آن شد تا تدبیری اتخاذ شود و در اثر آن مردم به جای رفتن به سمت بانک ها و سپرده گذاری در آنها به سمت تولید متمایل شوند.

نکو تصریح کرد: باید کاری کرد تا بخش تولید در مقایسه با نظام بانکی سود بیشتری به سرمایه گذاران پرداخت کند تا سرمایه ها به سمت تولید هدایت شوند نه فعالیت های غیر تولیدی که نفعی در پی ندارد.

وی گفت: سیستم بانکی کشور باید به گونه ای اصلاح شود تا مبالغ دریافتی از سپرده گذاران در بخش تولید به خدمت گرفته شده تا از سود فعالیت های تولیدی مردم بهره مند شوند.
یادآور می شود، براساس آنچه بانک مرکزی در قالب بخشنامه نرخ سود بانکی به بانک های دولتی و خصوصی ابلاغ کرده از اردیبهشت ماه سال جاری نرخ های سود در نظام بانکی با تغییراتی همراه شد. 

بنابراین شعب بانک های دولتی و خصوصی نرخ سود سپرده های یک ساله خود را از 22 به 20 درصد کاهش دادند. 

این تصمیم شورای پول و اعتبار بعداز آن گرفته شد که بانک ها در قالب تفاهم نامه ای پیشنهاد کرده بودند نرخ سود سپرده های یک ساله 20 درصد شود.

ضمن آنکه طبق اعلام بانک مرکزی مسئولیت تعیین نرخ سود سپرده های کمتر از یک سال به بانک ها واگذار شد که برهمین اساس تعدادی از بانک ها از جمله بانک ملی و چند بانک بزرگ کشور توافق کردند که همان روال قبلی را برای این سپرده ها داشته باشند. 

پیش از این نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری مدت دار 9 ماه تا یک سال 20 درصد، نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری مدت دار 6 ماه تا نه ماه 18 درصد، نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری مدت دار سه ماه تا شش ماه 14 درصد و نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی 10 درصد بود. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: