کد خبر: ۴۹۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۱ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - 09 September 2015
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تشکیل ۴ صندوق جدید برای مسکن از راه‌اندازی طرحی به‌مانند طرح تحول سلامت خبر داد که به مردم وام اشتغال می‌دهد، در واقع این یک پکیچ کامل است که همانند طرح تحول نظام سلامت یک تحول در بخش رفاهی ایجاد خواهد کرد.
علی ربیعی در هفتمین اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به تشکیل 4 صندوق جدید از راه اندازی طرحی به‌مانند طرح تحول سلامت که به مردم پول نقد و وام اشتغال می‌دهد، خبر داد و اظهار کرد: برنامه آموزش از روستا تا شهر نیز برای معلولان و افرادی که دسترسی به فرصت‌های برابر ندارند با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای در حال کلید خوردن است. درباره اشتغال حمایتی هم در حال اتخاذ تدابیری با سازمان تأمین اجتماعی هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان "بودجه ما محدود است و باید با کمک همین بودجه محدود رشد کنیم" عنوان کرد: کنار این رشد باید محو فقر و کم کردن از نابرابری‌ها را نیز دنبال کنیم. افرادی داریم که فرصت‌های نابرابر اجتماعی دارند. باید شرایطی را فراهم کنیم که آنها بتوانند زندگی شرافتمندانه و باکرامت داشته باشند و برخی از بودجه ما باید به این امر تخصیص یابد، البته امسال با شرایطی که داریم ممکن است بودجه کم شود. ما برای هر یک درصد رشد نیازمند بیش از 100 هزار میلیارد تومان درآمد هستیم.

وی افزود: در بخش رفاه، دولت بیش از 100 هزار میلیارد تومان در هر سال هزینه می‌کند که از جمله آنها می‌توان به صرف 44 هزار میلیارد تومان در بخش هدفمندی، 10 هزار میلیارد تومان در بخش بیمه سلامت و 16 هزار و 500 میلیارد تومان در بخش درمان تأمین اجتماعی اشاره کرد. در بخش‌های مختلف از جمله بهزیستی، کمیته امداد و ... نیز بودجه‌هایی صرف رفاه می‌شود.
ربیعی ادامه داد: نیازمند سیاست رفاهی منسجم هستیم. ما با افزایش بهره‌وری بیش از 10 میلیون نفر را بیمه کردیم و اگر نتوانیم اثربخشی هزینه‌ها را دنبال کنیم سیاست رفاهی ما با شکست روبه‌رو می‌شود و نمی‌توانیم اثر خدمات انجام شده را ملموس کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اساس نظام رفاه در توانمند کردن افراد است، گفت: بر طرف کردن مواردی که امنیت انسانی را خدشه‌دار می‌کند مدنظر ماست. در پایین‌ترین سطح رفاه، بیمه غذا و بیمه درمان را داریم بنابراین در ساختار رفاهی ما درمان، غذا، شغل شایسته، مسکن، سوادآموزی و آموزش جزو اصول است.

وی با بیان اینکه در همه دنیا برای آنکه بتوانند اثربخش عمل کنند این موارد را در یک مجموعه رفاهی تعریف می‌کنند، گفت: توانمندسازی افرادی که از فرصت‌های برابر برخوردار نیستند، مسکن و ایجاد اشتغال و همچنین توانمندسازی مدنظر ماست. دو هفته گذشته طرحی در کمیسیون اجتماعی دولت برای یک‌پارچه سازی نظام رفاه تصویب شد و بر اساس این طرح افرادی بیمه خواهند شد، برخی در لایه‌هایی پول نقد دریافت می‌کنند و به برخی دیگر وام اشتغال داده می‌شود و در واقع این یک پکیچ کامل است که همانند طرح تحول نظام سلامت یک تحول در بخش رفاهی ایجاد خواهد کرد ولی هنوز نمی‌توانم نام این طرح را عنوان کنم.

ربیعی ضمن تأکید بر "باید نظام رفاه را جامع ببینیم" عنوان کرد: بخشی کردن هر کدام از این موارد اتلاف منابع است. نباید نگاه بخشی داشته باشیم. دفاع از بیمار با خرید راهبردی، ایجاد سازگاری میان منابع و مصارف و ارتقای بهره‌وری را در نظام بیمه‌ای دنبال می‌کنیم.

بیمه‌ها باید طرح تحول سلامت را بیمه کنند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در بحث بیمه‌ها معتقدم وزارت رفاه و سازمان‌های بیمه گر به‌نوعی با خویشتنداری و با در نظر گرفتن مصلحت عمومی دولت، تمام تلاش خود را برای موفقیت طرح تحول به کار گرفتند. ما وظیفه داریم طوری رفتاری کنیم که دولت موفق شود. طرح نظام سلامت فقط طرح درمان نیست بلکه یک پروژه بزرگ اجتماعی است. بیمه‌ها باید این طرح را بیمه کنند تا این طرح با سلامت جلو رود.

وی همچنین از تشکیل چهار صندوق مسکن اجتماعی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی، بازنشستگان کشوری و کارگران در وزارت رفاه خبر داد و خاطرنشان کرد: کمیته مربوط هفته آینده در وزارت رفاه تشکیل می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: