کد خبر: ۴۹۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - 08 September 2015
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از افزایش گرمای زمین به عنوان تهدیدی جدی برای سفید شدن مرجان ها در آبهای این جزیره نام برد.
مرجان های قشم در حال سفید شدن هستند به گزارش فرینا، سیدمحمدهاشم داخته با بیان این مطلب گفت: بررسی های انجام شده توسط واحد دریایی محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم نشان از کاهش تحمل مرجان های قشم و دیگر جزایر مرجانی خلیج فارس به دلیل افزایش دمای آب خلیج فارس به ویژه در فصل تابستان دارد.

وی با اعلام افزایش دمای آب دریا در مقایسه با سال های گذشته، افزود: این افزایش دما یکی از عوامل مهم در سفید شدن مرجان ها محسوب می شود.

به گفته مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، اصلی ترین عامل سفید شدن مرجان ها، تغییر دمای آب است و در این بین گرمایش جهانی بزرگترین تهدید محسوب می شود و طبق گزارشات جهانی پایش دمای زمین، گرمترین نقطه زمین در روزهای اخیر، خلیج فارس اعلام شده است.

وی ادامه داد: مرجان ها از معدود موجوداتی هستند که در معرض خطرات جدی ناشی از گرمایش زمین قرار دارند و شدت این خطر تا آنجا جدی است که پیش بینی می شود به زودی شاهد انقراض مرجان ها خواهیم بود.

مسئول واحد محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم هم با اعلام اینکه در چند سال اخیر سفید شدگی برخی از گونه های مرجانی را در فصل تابستان شاهد بوده‌ایم، افزود: معمولاً پس از تابستان و مساعد شدن دمای آب و بهبود شرایط، مرجان ها مجددا خود را بازیابی کرده و به حالت طبیعی باز گشته‌اند؛ اما با وقوع پیاپی این پدیده در سالیان اخیر، تضعیف تدریجی مرجان ها و نیز بالارفتن بیش از پیش دمای آب، هم اکنون شاهد سفیدشدگی درصد بیشتری از این موجودات دریایی و گونه های مقاوم تر هستیم که بیم آن می رود بخشی از این سفید شدگی قابل بهبود نباشد و به مرگ بسیاری از مرجان ها منجر شود.

به گفته محمد غواصی نتیجه تجزیه و تحلیل گزارش ارسالی واحد دریایی محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از وضعیت کنونی مرجان های قشم به مرکز پایش سلامت مرجان ها در دانشگاه کوینزلند استرالیا (coral watch) حاکی از این است که خطر سفیدشدگی مرجان های این ناحیه به بیش از 70 درصد رسیده است؛ لذا پایش دقیق و منظم روند تغییر شرایط اکوسیستم های مرجانی به منظور بررسی این واقعه ضروری بوده و این مهم امکان مدیریت صحیح در راستای پیش بینی و اندیشیدن راهکارهای مقابله با این واقعه را می طلبد.

مسئول محیط زیست دریایی قشم معتقد است آگاه سازی عموم مردم به منظور جلوگیری از دامن زدن به عوامل افزایش دهنده دمای زمین، تهیه بروشورهای راهنما برای آگاهی مردم محلی و گردشگران در خصوص اهمیت اکوسیستم های مرجانی و تهیه پوسترهای هشدار دهنده در مورد حفظ و حراست مرجان‌ها بسیار حائز اهمیت است.

وی، تشکیل پارک‌های دریایی، استقرار مجسمه در بستر دریا به منظور جلب توریست‌ها به این نواحی و در نتیجه فشار کمتر به نواحی مرجانی، احیای مرجان‌ها توسط پیوند یا قلمه زدن مرجان‌ها و استخدام پارکبان های دریایی ویژه حراست از مرجان‌ها را از جمله اقدامات مورد نیاز در راستای حفاظت از این گونه های ارزشمند دریایی عنوان کرد.

غواصی در پایان همچنین بویه گذاری در مناطق مرجانی به منظور جلوگیری از لنگر انداختن در بستر، همکاری های منطقه ای در زمینه پروژه های مشترک برای جلوگیری از تخریب مرجان ها، برپایی کارگاه های آموزشی در مورد سنگفرش های مرجانی و راه های حفظ و حراست آن و ظرفیت سازی انسانی در روستاهای منطقه را نیز از عوامل دیگری دانست که رعایت آنها موجب حفاظت از مرجان های دریایی می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: