کد خبر: ۴۹۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - 08 September 2015
گمرک ایران برای شفاف سازی، اطلاع رسانی ذینفعان و بهبود فضای کسب و کار در اقدامی جالب توجه از صاحبنظران و خبرگان و دست اندرکاران تجارت خارجی کشور دعوت کرد با حضور در محل انجام تشریفات گمرکی گمرکات اجرائی کشور نسبت به انعکاس مشکلات موجود اقدام کنند تا راهکار اجرائی برای حل آن تبیین و برطرف شود.
دفتر برنامه ریزی و بهبود فرآیندهای گمرکی مجری این طرح است و در آغاز این طرح دکتر سیده فاطمه مقیمی عضوهیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران و محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران در محل گمرک غرب تهران حضور یافتند و پس از برگزاری جلسه با مدیرکل گمرک غرب تهران و بحث و تبادل نظر در خصوص موارد مطروحه از عملیات اجرائی در گمرک غرب تهران از رویه های مختلف صادرات و واردات و ترانزیت بازدید کردند.

در این بازدید که کاخکی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بهبود فرآیدهای گمرکی و کارشناسان ارشد دفتر برنامه ریزی نیز حضور داشتند ، محمدرضا اسدی مدیر گمرک غرب تهران در جریان این بازدید موارد مختلف صادرات و واردات و ترانزیت را تشریح وتوضیحاتی را درباره نحوه عملیات و ترخیص کالا از گمرک ارائه داد.

خانم مقیمی پس از بازدید اظهار داشت: ایجاد پنجره واحد در گمرک باعث تغییرات اساسی و اصلاح ساختار شده و کاهش حضور فیزیکی را در پی داشته است و در ارتقاء سلامت اداری نقش مؤثری دارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: ناکافی بودن زیرساخت های لازم و پایین بودن سرعت ارتباط لحظه ای (ONLINE) یکی از مشکلاتی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی همچنین بر هماهنگی و تقویت ارتباط مجازی دستگاه های ذیمدخل در تجارت خارجی تأکید کرد.

محمدلاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران نیز ضمن اظهار رضایت از روند تسهیل تجاری که با استقرار پنجره واحد تجارت فرامرزی صورت پذیرفته از این اقدامات تشکر کرد و درباره احراز هویت کد نمایندگان صاحبان کالا و کارگزاران گمرکی مطالبی را بیان کرد.

همچنین سامانه الکترونیکی استفاده از انبارهای اختصاصی و صدور قبض انبار الکترونیکی در گمرک سمنان راه اندازی شد.

گمرک سمنان به منظور ایجاد بستری لازم برای همسو شدن با گمرک الکترونیک و تسریع در کار و تکریم ارباب رجوع و تکمیل سامانه جامع گمرکی،سامانه الکترونیکی استفاده از انبارهای اختصاصی و صدور قبض انبار الکترونیکی براساس اطلاعات اولیه اسناد ترانزیتی و کارنه‌تیر را فراهم کرده است.

مزایای این سامانه ، تسریع در صدور قبض انبار وکوتاه شدن فرآیند آن، فراگیربودن اطلاعات قبض انبار الکترونیک برمبنای سند ترانزیت، پیشگیری از جعل وسوءاستفاده، حذف کاغذ و رفت وآمد های مکرر ارباب رجوع به انبار، ثبت و مشاهده الکترونیکی موجودی کل انبار، مشاهده اطلاعات قبض انبار به صورت الکترونیکی، حصول اطمینان صاحبان کالااز وضعیت کالا و مکان نگه داری آن به صورت الکترونیکی می باشد و این طرح قسمت اعظمی از هزینه های شرکت همچون انبارداری و...را تقلیل می بخشد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: