کد خبر: ۴۹۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - 08 September 2015
هشت سال پیش چرخش مالی ایران و ایتالیا، هفت میلیارد یورو بود که در سال‌های اخیر تا 1.2 میلیارد یورو افت کرد. اگر شرایط طبیعی وجود داشت و بحران‌های سال‌های گذشته به اقتصاد کشور تحمیل نمی‌شد، چرخش مالی میان دو کشور، تاکنون از مرز 10 میلیارد یورو نیز گذشته بود.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع و معادن ایران و ایتالیا گفت: ایران از نظر چرخش مالی، هجدهمین کشور دنیاست و به همین دلیل برای کشورهای بزرگ دنیا از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

احمد پورفلاح در گفت‌وگو با خبرنگار بازار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به سفرهای اخیر هیات‌های اروپایی به ایران اشاره و تاکید کرد: رکودی که در سال‌های اخیر بر اروپا سایه انداخته بود، سبب شد تا این کشورها فرصت‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاری و بازرگانی از دست بدهند. با رفع تحریم‌ها، ایران یک فرصت طلایی برای اروپایی‌هاست تا با ورود دوباره به این بازار، عقب‌ماندگی سال‌های اخیر خود را جبران کنند.

مدیرعامل شرکت سکو ایران، در ادامه به سابقه حضور شرکت‌های ایتالیایی در ایران اشاره کرد و گفت: ایتالیایی‌ها علاوه بر صنایع نفت و پتروشیمی، در بسیاری از صنایع دیگر مانند فولاد، نساجی، لوازم‌خانگی، سنگ و چرم نیز از دهه‌ها قبل در بازار ایران حضور جدی داشته‌اند. آنها در سال‌هایی که ایران تحریم بود، هیچ‌گاه به صورت هیجانی برخورد نکردند و همواره ارتباط خود با ایران را به صورت منطقی و آرام پیش بردند. دولت ایتالیا، سطح روابط دیپلماتیک خود را پایین نیاورد و از پنجره‌های ارتباطی برای سال‌های پس از تحریم محافظت کرد.

وی افزود: با نگاهی به کارنامه تجارت خارجی ایران، می‌بینیم که ایتالیا در سال‌هایی شریک تجاری اول ایران بوده، پس از بروز بحران‌های نفتی، ایتالیا به شریک تجاری دوم ایران تبدیل شد. هشت سال پیش چرخش مالی ایران و ایتالیا، هفت میلیارد یورو بود که در سال‌های اخیر تا 1.2 میلیارد یورو افت کرد. اگر شرایط طبیعی وجود داشت و بحران‌های سال‌های گذشته به اقتصاد کشور تحمیل نمی‌شد، چرخش مالی میان دو کشور، تاکنون از مرز 10 میلیارد یورو نیز گذشته بود.

پورفلاح به سفر ماه گذشته هیات اقتصادی ایتالیا به ایران اشاره کرد و گفت: هرچند هیات ایتالیایی، سومین هیات اروپایی بود که پس از توافق ژنو به ایران آمدند، اما بزرگترین هیات بود. در این سفر، وزرای امور خارجه، صنایع و توسعه بازرگانی خارجی به همراه مدیرعامل 16 شرکت بزرگ مثل انی و ساچه به تهران آمدند. خانم گوییدی، وزیر توسعه بازرگانی خارجی ایتالیا، تاکید داشت باید در سفرهای بعد هیات‌های تخصصی، با برنامه‌ریزی قبلی به تهران بیایند.

جای خالی غیرتهرانی‌ها در مذاکره با هیات‌های اروپایی
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا افزود: لازم است سفر هیات‌های خارجی با هماهنگی بیشتری انجام شود. الان وضعیت به این شکل است که چند روز مانده به سفر به تعداد محدودی از فعالان بخش خصوصی اعلام می‌شود که چنین هیاتی در حال سفر به ایران است. ما نیز مجبور می‌شویم برای اینکه فرصت را از دست ندهیم فقط با یک سررسید در جلسه‌ها شرکت کنیم. در صورتی که باید برنامه سفر و تجار خارجی حاضر در هیات، از حدود دو ماه قبل مشخص شود تا ایرانی‌ها فرصت کافی داشته باشند تا نیازهای خودشان را ارزیابی کنند و در مذاکره‌های B-to-B با طرف خارجی، برای رسیدن بهترین الگوی تجارت که جذب سرمایه‌گذاری خارجی است، با اطلاعات کافی تلاش کنند.

وی با اشاره به توان بالای سایر استان‌ها برای تجارت با کشورهای اروپایی گفت: اگر برای سفر هیات‌های تجاری اروپایی برنامه‌ریزی اصولی‌تری صورت گیرد، می‌توان از تولیدکنندگان غیرتهرانی نیز برای بهره‌مندی از این فرصت‌ها دعوت کرد. نباید فراموش کنیم که حداقل 40 درصد از رکوردهای اقتصادی ایران در دست تولیدکنندگان غیرتهرانی است.

پورفلاح تاکید کرد: حال که قرار است درها باز شود، ما باید به دنبال جذب سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی باشیم تا بتوانیم اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کنیم. سرمایه‌گذاری در قاره اروپا برای خود اروپایی‌ها دیگر توجیهی ندارد، چرا که سن جمعیت آنها بالاست و بازارهای آنها در حالت اشباع است و ایجاد نیازهای جدید در آن بازارها سخت است. به همین خاطر اروپایی‌ها مایل هستند در سایر کشورهای جوان و روبه توسعه سرمایه‌گذاری کنند. ایران با 80 میلیون نفر جمعیت برای اروپایی‌ها فرصت بسیار مغتنمی‌ است. ناگفته نماند که آنها می‌دانند با سرمایه‌گذاری در ایران خود را به بازار 400 میلیون نفری منطقه CIS نیز نزدیک می‌کنند. نقش محوری ایران در خاورمیانه، هم بر جذابیت سرمایه‌گذاری در ایران می‌افزاید.

وی تاکید کرد: صنایعی که سال‌ها پیش توسط ایتالیایی‌ها در ایران ایجاد شده، اکنون به بازسازی نیاز دارد. ایتالیایی‌ها همچنین در مدیریت بنگاه‌های کوچک و متوسط، تجربه‌های ارزشمند و موفقی دارند. اگر بتوانیم این تجربه‌های خوب ایتالیا در مدیریت بنگاه‌های کوچک و متوسط را کسب کنیم، موفقیت بسیار بزرگی به دست آورده‌ایم.

از تجربه ایتالیا در مدیریت گردشگری استفاده کنیم
مدیرعامل شرکت سکو ایران، با تاکید بر جاذبه‌های گردشگری ایران گفت: ما در بدبینانه‌ترین حالت یکی از 10 کشور دنیا هستیم که بیشترین و بهترین جاذبه‌های گردشگری را داریم. دنیا تشنه جاذبه‌های اقلیمی، فرهنگی، مذهبی، قومی و تاریخی ایران است. این صنعت نیاز به بازسازی و احیا دارد. ایتالیایی‌ها، همواره بعد از فرانسه، بهترین کارنامه را در جذب گردشگر داشته‌اند. به همین دلیل می‌توانیم از تجربه‌های ارزشمند ایتالیا در جذب گردشگر و مدیریت صنعت گردشگری و هتلداری هم استفاده کنیم. نقش صنعت گردشگری در پیشرفت کشور ترکیه، غیرقابل انکار است. با توجه به اینکه جاذبه‌ها و مزیت‌های گردشگری ایران بسیار بیشتر از ترکیه است، ضرورت دارد در شرایط جدید، برای استفاده از این فرصت خدادادی، از ایتالیا که یکی از موفق‌ترین کشورهای دنیا در جذب گردشگر است، کمک بگیریم.

پورفلاح همچنین تاکید کرد: دولت باید اطلاعات خود را در حد امکان با فعالان بخش خصوصی به اشتراک بگذارند تا تولیدکنندگان و بازرگانان بتوانند بر اساس اطلاعات صحیح برای بهره‌برداری بهتر از شرایط جدید تجاری اقدام کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا به همزمانی اکسپو میلان با رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران اشاره کرد و گفت: همزمانی بزرگترین رویداد فرهنگی، اقتصادی دنیا با پیوستن دوباره کشورمان به شبکه جهانی اقتصاد، یک فرصت بسیار طلایی برای علاقه‌مندان به ایتالیا و تجارت با این کشور ایجاد کرده است. پیشنهاد می‌کنم بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی از این رویداد بزرگ جهانی دیدن کنند و فرصت باقیمانده را غنیمت بشمارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: