کد خبر: ۴۹۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - 02 September 2015
بانک توسعه صادرات ایران براساس مصوبه‌های قانونی و به منظور تسهیل صادرات و حمایت از صادرکنندگان با دولت در جهت حمایت از صادرات دانش‌بنیان یا‌ صنایع «های‌تک» و صادرات با ارزش‌افزوده بالا‌ هم‌قدم شده و اقدامات مثبتی را برای حمایت از این بخش‌ها انجام داده است.
بانکداری ایرانی – سرویس بانک و بیمه ؛صالح‌آبادی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، ضمن تشریح عملکرد این بانک‌ در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه بانک توسعه صادرات در راستای توسعه صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان چه حمایت‌هایی را انجام داده؟ گفت: بانک توسعه صادرات ایران در اقدامی جدید پیش‌قدم شد و با همکاری دانشگاه «صنعتی شریف» توانست صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات و فناوری شریف را تاسیس کند.

به گفته او این صندوق برای حمایت از پروژه‌های دانش‌بنیان تشکیل شده که به همین منظور بانک توسعه صادرات یک خط اعتباری با سقف ۱۰میلیارد تومان برای تجاری‌سازی پروژه‌های این‌دسته از شرکت‌ها اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی این صندوق حمایت از محصولات با فناوری بالا و دانش‌بنیان است تا از این طریق بتوانند با شرایط آسان‌تری تامین مالی شوند، افزود: در این راستا بانک توسعه صادرات خط اعتباری را برای این بخش در نظر گرفته و در این چارچوب حمایت‌های لازم را از صادرکنندگان این بخش انجام داده است. ضمن اینکه پروژه‌هایی که به مرحله تجاری‌سازی رسیده باشند و صادرات را هم در کارنامه خود ثبت کنند به‌طور حتم از حمایت‌های مستقیم بانک توسعه صادرات بهره‌مند خواهند شد، به‌طوری که بانک آمادگی ارائه تسهیلات مورد نیاز این بخش را دارد.

نرخ سود تسهیلات صادرکنندگان کمتر است
مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه در پاسخ به سوال دیگر صمت مبنی بر میزان نرخ‌های سودی که در بخش صادرات از سوی بانک توسعه صادرات اعمال می‌شود، اظهار کرد: درحال‌حاضر نرخ سودی که در بانک اعمال می‌شود در چارچوب سیاست‌های مصوب شورای پول و اعتبار است. 

به این ترتیب بانک نرخ سود عقود مبادله‌ای را ۲۱درصد و عقود مشارکتی را تا ۲۴درصد در نظر می‌گیرد. البته در جهت حمایت از بخش‌های صادراتی، بانک تلاش کرده که ۲درصد پایین‌تر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار یعنی ۲۲درصد را، در عقود مشارکتی در اعطای تسهیلات اعمال کند که می‌تواند یک مشوق برای صادرکنندگان باشد.

راهبرد بانک توسعه صادرات؛ توسعه سرمایه‌گذاری‌ها 
صالح‌آبادی در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر راهبرد بانک توسعه صادرات در جهت حمایت از صادر‌کنندگان و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در کشور، از مشارکت بانک توسعه صادرات ایران در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به مبلغ ۳۳۴میلیون دلار خبر داد و افزود: با مشارکت بانک، ظرفیت بارگیری این بندر از ۲/۵میلیون تن فعلی به ۸/۵میلیون تن افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از همکاری بانک در تامین مالی انتقال خط سوم برق ارمنستان و نهایی شدن قرارداد آن خبر داد و گفت: همچنین در طرح تبادل گاز و برق با ارمنستان در پروژه‌ای به مبلغ ۱۰۷میلیون یورو، بانک توسعه صادرات ایران از این میزان، ۸۳میلیون یورو برای تامین اعتبار مشارکت خواهد کرد.
وی‌ همکاری بانک در پروژه پتروشیمی بوشهر از انتهای سال گذشته با رقم قرارداد ۲/۲میلیون یورو از طریق فاینانس خارجی را مورد اشاره قرار داد و اظهارکرد: رتبه اعتباری بانک از وضعیت باثبات به وضعیت مثبت پس از برجام ارتقا یافته است.

خط اعتباری بانک نزد بانک مرکزی قرمز نیست 
صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه این بانک هیچ‌گونه اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته و خط اعتباری‌اش نزد بانک مرکزی قرمز نیست، گفت: سیستم انتقال الکترونیکی وجه برای حقوقی‌ها در بانک از ۱۰۰ به ۳۰۰میلیون تومان افزایش یافته است.

وی از فراهم شدن امکان ردیابی، پیگیری و ارائه درخواست مشتری به بانک در حوزه الکترونیکی با عنوان «سیستم ردا» از روز گذشته خبر داد و گفت: در سال ۹۳ حدود ۴۴هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که ۱۶درصد نسبت به سال ۹۲ رشد داشته است. ضمن اینکه تا پایان مرداد سال ۹۴ حدود ۲۳هزار میلیارد ریال توسط بانک پرداخت شده که ۶۰درصد آن سرمایه در گردش و ۴۰درصد مربوط به طرح‌ها و پروژه‌ها بوده است.

مانده تسهیلات بانک، ۹۸هزار میلیارد ریال 
صالح‌آبادی، مانده تسهیلات بانک توسعه صادرات در پایان مرداد امسال را ۹۸هزار میلیارد ریال با افزایش ۱۰درصدی نسبت به اسفند سال گذشته عنوان و اظهار کرد: از این رقم ۸۰درصد به صورت ارزی و ۲۰درصد به‌صورت ریالی پرداخت شده است، همچنین ۶درصد تسهیلات به بخش کشاورزی و شیلات، ۵۷درصد به بخش صنعت و معدن، ۱۱درصد به بخش برق و گاز و آب، ۱۵درصد به بخش حمل‌ونقل و ۱۰درصد به بخش بازرگانی و خدمات اختصاص یافته است.

وی‌ تعداد شعب این بانک را درحال‌حاضر ۴۰ شعبه در کل کشور اعلام کرد و با بیان اینکه توسعه شعب‌ سیاست بانک نیست، گفت: براساس طرح خدمت، شعب بانک‌های ملی و صادرات خدمات بانک توسعه صادرات را از جمله پاس کردن چک‌ها انجام می‌دهند.

مذاکره برای از سرگیری روابط بانکی بین‌المللی 
صالح‌آبادی همچنین از مذاکره با بانک‌های متعدد دنیا ازجمله یک بانک چینی در هفته گذشته برای از سرگیری روابط بانکی خبر داد و گفت: توافقاتی در جلسات با بانک‌های مختلف انجام شده تا روابط بانکی ایران با سایر کشورها احیا شود. در عین حال، از خطوط اعتباری بانک‌های خارجی استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مقدمات برقراری سوئیفت درحال اجراست، افزود: در آینده نقل و انتقال وجوه از هر نقطه به نقطه دیگر با حداقل هزینه و کارمزد امکانپذیر خواهد شد و می‌توانیم از آزادسازی وجوه مسدودشده استفاده کنیم. صالح‌آبادی تصریح کرد: با توجه به اینکه ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور بین ۲۰ تا ۲۵میلیون دلار است، پس از تحریم، ضمانتنامه ارزی را برای صادرکنندگان صادر خواهیم کرد. بر این اساس، پیمانکاران ایرانی می‌توانند پروژه‌های مختلف را با ضمانتنامه‌های ارزی بانک از کشورهای مختلف بپذیرند.

افزایش سرمایه نقدی بانک در دستور کار 
صالح‌آبادی از تهیه مدل‌های بانکداری شرکتی و اجرای آزمایشی آن از ۳ شعبه تا پایان امسال خبر داد و اظهارکرد: افزایش سرمایه نقدی بانک در دستور کار است.

وی در این باره با بیان اینکه این بانک از سال ۱۳۸۶ تاکنون هیچ‌گونه افزایش سرمایه‌ای نداشته و امیدواریم در بودجه سال آینده بتوانیم به شکل مناسبی افزایش سرمایه به‌صورت نقدی داشته باشیم، تصریح کرد: براساس اساسنامه بانک توسعه صادرات پیش‌بینی شده که این بانک به صادرکنندگان خوش‌حساب برای استفاده از تسهیلات سایر بانک‌ها ضمانتنامه ارائه دهد که این موضوع تاکنون اجرایی نشده و تلاش می‌کنیم علاوه بر این ضمانتنامه برای مشتریانی که منابع سنگین مالی می‌خواهند به منظور انتشار اوراق مشارکت صکوک (قرضه اسلامی) در بازار سرمایه تضمین دهیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به اینکه این بانک پس از رفع تحریم‌ها امکان گشایش اعتبار برای صادر‌کنندگان را خواهد داشت، گفت: میزان فعالیت‌های ارزی ما به میزان سرمایه بستگی دارد و تا ۱۲ برابر میزان سرمایه بانک می‌توانیم فعالیت ارزی داشته باشیم. صالح‌آبادی با اشاره به اینکه این بانک تا پیش از تحریم با ۴۰۰ کارگزار بین‌المللی مرتبط بوده، گفت: پس از اجرای برجام تلاش می‌کنیم با کارگزاران بیشتری در کشورهای مختلف قرارداد ببندیم.

توافق بانکی‌ها برای کاهش تدریجی نرخ سود
صالح‌آبادی همچنین به جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها در هفته جاری اشاره کرد و گفت: ازجمله بحث‌های این جلسه موضوع نرخ سود بانکی بود که با توجه به کاهش نرخ تورم، بانک‌ها باید در جهت کاهش نرخ سود بانکی حرکت کنند و هماهنگی‌هایی بین بانک‌ها در این زمینه مدام د‌رحال انجام است و در مجموع نظر بانک‌ها این است که به مرور به سمت کاهش نرخ سود بانکی حرکت کنند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، در بخش دیگری از صحبت‌هایش سهم مطالبات معوق این بانک را ۱۶/۲درصد اعلام و تصریح کرد: البته بخشی از این رقم در قالب اعتبار خریدار به دولت‌های خارجی (کشورهایی ازجمله سودان و سریلانکا) پرداخت شده و نه به اشخاص که به دلیل محدودیت‌های ارزی قابل بازپرداخت نبوده است.

وی درباره نحوه ادامه فعالیت بانک ایران و ونزوئلا گفت: بانک مرکزی حداقل سرمایه بانک‌ها را ۴۰۰میلیارد تومان در نظر گرفته که بانک ایران و ونزوئلا سرمایه خود را به این رقم افزایش داده اما هیچ‌گونه فعالیتی با کشور ونزوئلا نداشته است. البته با توجه به اینکه این بانک به صورت ارزی فعالیت می‌کند و منابع آن به‌طور ارزی نگهداری می‌شود‌، در دوران پس از تحریم می‌تواند در فعالیت‌های ارزی و مبادلات برون‌مرزی همکاری کند. در این راستا، برنامه‌ای تهیه شده که در شرایط پساتحریم بانک چه کارهایی می‌تواند انجام دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: