کد خبر: ۴۹۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - 31 August 2015
مدیرکل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد تجاری - صنعتی ماکو این منطقه را شاهراه ارتباطی ایران و اروپا دانست و گفت: ماکو بهترین جانمایی برای احداث منطقه آزاد تجاری در ایران بوده است.
بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد: اکبر نوبخت با بیان آنکه تمام مناطق آزاد و تجاری در مزرهای دریایی و زمینی کشور احداث شده است، با اشاره به آغاز به کار منطقه آزاد و تجاری – صنعتی ماکو درسال 1391، حجم وسیع و چشمگیر مبادلات ایران با ترکیه و دیگر کشورهای اروپایی را از جمله دلایل انتخاب این منطقه بعنوان منطقه آزاد ذکر کرد. 

وی با اشاره به مزایای نسبی و منحصر به فرد منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو، واقع شدن در کریدور شرق به غرب و نزدیکی به بازار های اروپا به عنوان شاهراه ارتباط ترانزیتی، دسترسی آسان و سریع به بازارهای اروپایی، وفور مصالح ساختمانی و در دسترس، وجود منابع انرژی و آب، نیروی کار ارزان، طبیعت بکر و جاذبه های دیدنی و برخورداری از قابلیت های گردشگری را برخی از این مزیت ها عنوان کرد.

مدیرکل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو اظهار داشت: ترکیه در حال حاضر دارای 23منطقه آزاد تجاری است اما تنها یکی از این مناطق به تنهایی می تواند 70 درصد عملیات صادرات و واردات را در این مناطق به خود اختصاص دهد. 

وی حجم فعلی مبادلات کالا از مبداء مرز بازرگان واقع در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ماکو با ترکیه را 15میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: این حجم از مبادلات درآینده نزدیک قراراست تا 30میلیارد دلار افزایش یابد. 
نوبخت توسعه زیرساخت ها در منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو در طول سه سال آینده به منظور مدیریت بهینه این حجم از مبادلات را مورد توجه قرار داد و از عملیات احداث و تجهیز پایانه صادراتی با 12هکتار مساحت شامل 16 هزار مترمربع مساحت انبارداری با امکانات تخلیه بارگیری 500 تریلی خبر داد. 

وی با اشاره به حجم صادرات انجام شده از منطقه آزاد تجاری - صنعتی ماکو از طریق مرز ترکیه، تصریح کرد: در سال 1393بیش از 136 هزار تن کالا به ارزش 85میلیون دلار صادر شده که این حجم در چهار ماهه نخست سال 1394حدود 48 هزار تن به ارزش 29 میلیون دلار بوده است. 

وی که شش ماه است به عنوان مامور عهده دار مسوولیت مدیریت گمرک و ترانزیت منطقه آزادتجاری – صنعتی ماکو شده است، در ادامه با اشاره به حجم صادرات کشور از سرزمین اصلی که از گمرکات کشور اظهار شده است، این حجم در سال 1393 را یک میلیون و 134هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 332 میلیون دلار عنوان کرد. 

نوبخت افزود: در چهار ماهه ابتدایی سال 1394میزان 456 هزار تن کالا به ارزش 816 میلیون و 455 هزار دلار از سرزمین اصلی به خارج از کشور از این مرز صادر شده است. 

مدیرکل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد تجاری - صنعتی ماکو همچنین میزان واردات به سرزمین اصلی از طریق مرز بازرگان درسال گذشته را 363 هزار و 366 تن به ارزش 491 میلیون و 630 هزار دلار عنوان کرد. 
وی افزود: در چهارماهه نخست سال 1394 این میزان کالا 118هزار و 783 تن به ارزش 157میلیون و 250 هزار دلار بوده است. 

این مسوول با اشاره به حجم ترانزیت انجام شده از طریق مرز بازرگان به مقصد سایر کشورها به ویژه کشور ترکمنستان نیز گفت: به استناد اسناد موجود سال گذشته 3 میلیون و 162 هزار تن کالا توسط 117هزار و 577 دستگاه کامیون به صورت ترانزیت و از طریق گمرک ایران و براساس تن - کیلومتر از آنها عوارض دریافت شده است. 

وی در ادامه موقعیت استثنایی منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو در حمل و نقل و ترانزیت کالا به کشورهای اروپایی و آسیای میانه را مورد تاکید قرار داد. 

به گفته مدیرکل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد تجاری –صنعتی ماکو، سازمان آنکتاد به عنوان یکی از آژانس های تخصصی زیرمجموعه سازمان ملل در دهه های گذشته موقعیت ایران را در ترانزیت به سایر کشورها به خصوص 18کشور محصور درآسیا میانه، استراتژیک و مهم دانسته لذا توجه به توصیه های این سازمان تخصصی نیازمند استفاده مناسب از ظرفیت های هوایی، ریلی و دریایی کشورمان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: