مدیر عامل انجمن حرفهای صنعت بیمه گفت: شرکتی که با حرف زدن فقط ادعا میکند، شایسته اعتماد نیست، اظهار کرد: شرکت بیمهای که سرمایه پایین دارد نمیتواند تعهد بالا ایجاد کند و اگر ایجاد کرد از عهده پرداخت خسارتها ناتوان خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، مسعود حجاریان در اولین مراسم هم اندیشی سالانه با خبرنگاران حوزه صنعت بیمه گفت: مردم نباید به دنبال ارزان خریدن بیمه باشند و شرکت بیمه باید تعهدات خود را ایفا کند این در حالی است که متاسفانه بسیاری از مردم در پی تخفیف حق بیمه هستند در حالی که مبلغ خسارت هزار برابر حق بیمه است.
وی به ضرورت شفاف سازی شرکتهای بیمه از سوی رسانهها اشاره کرد و افزود: حرفهای ها و مردم باید بازار را بشناسند زیرا شرکتی که اطلاعات خود را منتشر نمیکند یا به موقع اطلاعات نمیدهد و پاسخگو نیست مشکل دارد.
مدیر عامل انجمن حرفهای صنعت بیمه همچنین به لزوم تحلیل صورتهای مالی شرکتها از سوی متخصصان و تحلیگران بیمهای بورس، تاکید کرد و در ادامه گفت: پرداختن رسانهها به شرکتهای بیمه باعث افزایش رقابت بین شرکتهای بیمه میشود.
وی با انتقاد از سیاست جلوگیری از ورود شرکتهای بیمه جدید به بازار کشور با افزایش نرخ سرمایه اولیه، گفت: این سیاست خود به معنای انحصار است در حالی که در کشوری مانند آمریکا با معادل 20 میلیارد تومان می توان یک شرکت بیمه تاسیس کرد این رقم در ایران 250 میلیارد تومان تعیین شده است.
حجاریان با تاکید بر این نکته که باید منع ورود شرکتهای بیمه جدید به بازار برداشته شود، اظهار کرد: اگر تعداد شرکتهای بیمه کوچک زیاد شود و این شرکتها در حد خود ریسک بپذیرند، علاوه بر ایجاد اشتغال، رقابت نیز بهبود خواهد یافت. زیرا شرکتهای بیمه بزرگ دیگر جایی برای رشد و رشددهندگی ندارند و این شرکتهای بیمه کوچک هستند که میتوانند به اشتغالزایی و توسعه صنعت بیمه کمک کنند
وی بزرگ ترین مشکل صنعت بیمه را قوانین حاکم بر آن خواند و در خصوص بیمه شخص ثالث گفت: تلاش زیادی کردم تا برای نمایندگان مجلس توضیح دهم که بیمه شخص ثالث باید راننده محور باشد و حتی جلسه و سمینار هم گذاشتم ولی متاسفانه مجلس از این تصمیم که در تمام دنیا جاری و ساری است حمایت نکرد.
حجاریان خاطرنشان کرد: رانندهای که کم ریسک است باید کمتر خسارت بدهد و نباید تاوان یک شخص پرریسک را بدهد. شرکت بیمه نباید ریسک را افزایش داده و یک راننده پرریسک را پوشش دهد. این یعنی ایجاد خطر برای بقیه که متاسفانه مجلس هم از این قضیه حمایت می کند.
وی بهبود فضای کسب و کار به ویژه در زمینه قوانین و مقررات را وظیفه رسانهها دانست و رسانه را لوکوموتیو توسعه صنعت بیمه دانست و گفت: اگر رسانه ها توانمند شوند اثر خود را در افزایش توانمندی صنعت بیمه نشان می دهد.بیمه نیز خود لوکوموتیو توسعه جامعه و اقتصاد است و توسعه صنعت بیمه، توسعه اجتماعی و اقتصادی را به دنبال دارد و اساس تدابیر مسئولان دولتی بر این اساس است که این قبیل محرک ها راه اندازی شده و کشور رشد کند.
حجاریان در پاسخ به این سوال که چرا شرکتهای بیمه توسعه مناسبی پیدا نکردهاند و نتوانستند محصولات جدیدی ارائه دهند گفت: یکی از دلایل رسانهها هستند؛ رسانهها نتوانستند پرسشگر باشند. اگر رسانه ها پرسشگران حرفه ای باشند، حتما پاسخگویی به وجود می آید.
مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه با قبول اینکه بخشی از شرکتهای بیمه، شناخت دقیقی از بازار و جامعه هدف خود ندارند؛ افزود: اگر این وضعیت و عدم رشد در شرکتهای بیمه فقط شامل حال برخی شرکتها بود، میتوان ادعا کرد که ضعف فقط از شرکتهای بیمه است ولی هرگاه این وضعیت در تمامی شرکتهای بیمه عمومیت پیدا کرد، عامل بزرگتری مانند عدم رقابت علت این وضعیت است. اگر رقابت شکل گیرد، شرکتهای شایسته رشد میکنند و ناشایستها افول میکنند و منابع محدود به شرکتهای شایسته میرسد و در اثر آن جامعه رشد می کند.
وی در ادامه گفت: به علت تعداد پروندهها و موارد خاص در صنعت بیمه و بضاعت محدود رسانهها در این حوزه، نقاط کلیدی در صنعت بیمه مورد غفلت قرار می گیرد و لازم است که رسانه ها در مسائل راهبردی ورود کنند.
حجاریان پاسخگویی شرکت های بیمه را اولویت دوم در حوزه پاسخگویی صنعت بیمه ارزیابی و تاکید کرد: باید ابتدا نهادهایی مانند سندیکای بیمه گران، انجمن حرفهای صنعت بیمه، بیمه مرکزی، وزارت اقتصاد و مجلس شورای اسلامی که محیط شرکت های بیمه را می سازند را پاسخگو کرد.
مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه با اشاره بر لزوم رفع ابهام در صنعت بیمه، افزود: رسانهها نباید ابهام را تبدیل به یک نارسایی بزرگ کنند؛ بلکه باید در رفع ابهام تلاش کنند. لازم است رویکرد رسانهها ابتدا حمایت از درستیها و درستکاریها و بعد تذکردهنده بدی ها باشد.
وی با انتقاد از فیلم سازی علیه صنعت بیمه و بیمه ایران، ضعف اطلاعات و دانش بیمه ای خبرنگار را علت چنین تخریب هایی در صنعت بیمه دانست و گفت: خبرنگاران حرفه ای صنعت بیمه، این قبیل گزارش ها را مورد تحلیل قرار دهند و اگر قابل قبول نیست، رد کنند.
حجاریان ضمن تاکید بر لزوم توانمندسازی خبرنگاران از طریق برگزاری دورههای حرفه ای، سه فعالیت را وظیفه جامعه خبری صنعت بیمه برشمرد و بیان کرد: اولین وظیفه، آموزش مردم است. باید به مردم ریسک و نحوه مدیریت آن و بیمه را آموزش داد. برخی افراد و یا شرکتها در مراجعه به شرکتهای بیمه، به دنبال حق بیمه کمتر و ارزان تر هستند؛ درحالیکه ممکن است آن شرکت بیمه در زمان خسارت، قادر به پرداخت نباشد. رسانه باید به مردم آموزش دهد که نباید در بیمه به دنبال خرید ارزان بود، بلکه باید به دنبال شرکت بیمه ای رفت که قادر باشد تعهدات خود را انجام دهد و پیش از این نیز خسارت های عمده ای پرداخت کرده باشد. قدرت یک شرکت بیمه در سرمایه و توانگری بالای آن است.
وی در ادامه گفت: وظیفه بعدی خبرنگاران در مقابل شرکت های بیمه است. اصحاب رسانه باید بتوانند با اطلاع رسانی مناسب، باعث شناخت مناسب مردم و حرفهایهای بازار از شرکت های بیمه شوند. رسانه باید قادر باشد صورت های مالی شرکت ها، گزارشات فصلی و سالیانه شرکتها را با کمک متخصصین مالی و عملکرد مدیران را در طول سال تحلیل کند.
مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه تنظیم بازار را یکی از وظایف دیگر خبرنگاران صنعت بیمه قلمداد کرد و گفت: خبرنگاران می توانند بازار بیمه را رصد، پایش و تنطیم کنند و در جهت رقابتی کردن و ایجاد شفافیت در بازار اعلام نظر کنند و از این طریق باعث توانمندسازی بازار شوند.
وی در ادامه ضمن انتقاد از تعیین سرمایه 250 میلیارد تومانی برای ایجاد شرکت های بیمه گفت: این وضعیت باعث انحصار در صنعت بیمه می شود و از ورود شرکت ها با سرمایه کمتر به صنعت بیمه و پذیرش ریسک بر اساس سرمایه جلوگیری میکند. در حالیکه افزایش شرکتهای بیمه، رقابت و اشتغال زایی بیشتر را به همراه دارد و شرکت های چابک تر و کوچک تر می توانند اقتصاد را رشد دهند.
حجاریان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات صنعت بیمه، قوانین مرتبط با آن است، خاطرنشان کرد: بهبود فضای کسب وکار صنعت بیمه از طریق تصحیح قوانین امکان پذیر است و تحلیل قوانین و آیین نامههای موجود و بررسی اشکالات آنها و ارایه راهکارهایی برای اثرگذار شدن قوانین از وظایف رسانه هاست.
وی بر لزوم حاکم شدن نظام بازار در صنعت بیمه تاکید کرد و گفت: با استفاده از ابزارهای بازار رقابت شکل میگیرد، کیفیت خدمات شرکتهای بیمه بالا می رود و شرکتهای بیمهای که محصولات بهتری ارائه میدهند، بازار بیشتری را به دست می آورند و با توجه به اینکه هنوز نظام حاکمیت در صنعت بیمه، نظام حاکم بر بازار را پیش نگرفته و هنوز روش دولتی است و آزاد سازی و رقابت صورت نگرفته است، به کیفیت بالای خدمات نرسیدهایم.