کد خبر: ۴۸۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - 16 August 2015
به همین دلیل ناراضایتی‌ها از صنعت حمل و نقل هوایی افزایش یافته و مسافران نسبت به استفاده از هواپیما برای مسافرت‌هایشان با شک و تردیدهای بسیار روبرو شده اند، تاخیرهایی که گاهی به بیش از ۱۰ ساعت هم می‌رسد، از جمله مشکلاتی است که امروز کل صنعت حمل و نقل هوایی را درگیر خود کرده است و به طور حتم در درازمدت به نفع صاحبان این صنعت نیست.
درحالی تاخیرهای پروازی درصنعت حمل و نقل هوایی به اوج خود رسیده و سرگردانی سریالی مردم درفرودگاه‌ها را به‌دنبال داشته است که برخی مسئولان در توجیه این مساله، دوباره بحث آزادسازی قیمت‌ها را پیش می‌کشند.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها تاخیرهای پروازی در فرودگاه‌های کشور به اوج خود رسیده و اغلب مسافران حمل و نقل هوایی را نسبت به وضعیت موجود ناراضی کرده است، چراکه مسافران مجبورند ساعت‌ها وقت خود را در فرودگاه سپری کنند تا هواپیمای آنها به زمین بنشیند یا نقص فنی را برطرف کند، این در حالی است که هدف یک مسافر در بخش هوایی این است تا زودتر به مقصد برسد در صورتی که تاخیرهای برخی ایرلاین‌ها بیشتر از زمانی است که یک خودرو تا آن مقصد طی می‌کند.

به همین دلیل ناراضایتی‌ها از صنعت حمل و نقل هوایی افزایش یافته و مسافران نسبت به استفاده از هواپیما برای مسافرت‌هایشان با شک و تردیدهای بسیار روبرو شده اند، تاخیرهایی که گاهی به بیش از ۱۰ ساعت هم می‌رسد، از جمله مشکلاتی است که امروز کل صنعت حمل و نقل هوایی را درگیر خود کرده است و به طور حتم در درازمدت به نفع صاحبان این صنعت نیست.

این در حالی است که چنین تاخیرهایی در سایر کشورهای دنیا بی سابقه است و مسافران می‌توانند بابت چنین تاخیرهایی، خسارت‌های زیادی دریافت کنند، هرچند که آئین نامه حقوق مسافر در بهار امسال به ایرلاین‌ها ابلاغ شده است اما به نظر می‌رسد که مشکلات ایرلاین‌ها بیش از این بوده و پرداخت جریمه هم نتوانسته است تاخیرهای چندساعته را برطرف کند.

امروزه تقریبا هر شرکت بزرگی که از سال‌ها پیش در بخش صنعت حمل و نقل هوایی فعالیت می‌کند، گرفتار تاخیرهای چند ساعته شده است که به نظر می‌رسد سوء مدیریت، توان مالی کم و افزایش هزینه‌ها از جمله دلایل بروز این مشکلات باشد.

همین هفته گذشته بود که هواپیمایی آسمان با تاخیر ۱۰ ساعته مسافران را از مشهد به شیراز رساند و در پروازی دیگر مسافران تهران - اهواز با همین مدت تاخیر مواجه شدند که این دو تاخیر اعتراض شدید مسافران را به دنبال داشت، هرچند که این شرکت هواپیمایی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تذکر گرفت و پروازهای فوق العاده آن لغو شد اما مشکل تاخیرها به خصوص در فرودگاه‌های بزرگ کشور برطرف نشده است.

البته مدیران شرکت‌های هواپیمایی محدودیت‌های موجود برای این صنعت را از مهمترین دلایل ایجاد تاخیر در پروازها می‌دانند. به گفته آنان، صنعت حمل و نقل هوایی در این سال‌ها در نوک پیکان تحریم‌های غرب بر علیه ایران قرار داشته اما شرکت‌ها توانسته‌اند در این مدت، صنعت را سرپا نگه دارند و نیاز متقاضیان را پاسخگو باشند.

قیمت‌ها باید آزاد شوند

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی مشکل ناوگان فرسوده دارند، گفت: نقص فنی دلیل عمده اغلب تاخیرها است، چراکه اولویت حمل و نقل هوایی، ایمنی است و تا زمانی که شرکت‌ها از ایمنی مطمئن نباشند، پرواز انجام نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تاخیرها در تمام کشورهای دنیا وجود دارد و فقط مختص به ایرلاین‌های ایرانی نیست، افزود: در سایت‌های بین المللی که تاخیرهای پروازی اغلب پروازهای دنیا موجود است، می بینیم که حتی در بزرگترین فرودگاه‌های دنیا هم تاخیرهای زیادی وجود دارد درحالی که شرکت‌های آنها نه با تحریم روبرو بودند و نه مشکلات مالی داشتند.

سامانی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی بنگاه اقتصادی هستند و تلاش دارند تا رضایت مشتری را جلب کند، زیرا منبع درآمد آنها مسافران هستند، ادامه داد: تاخیرها خارج از اراده شرکت‌ها است، چراکه شرکت‌ها با نیروی انسانی، امکانات و ابزاری که در اختیار دارند، تلاش می‌کنند تا پروازها را به موقع انجام دهند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید براینکه تاخیرها برای ایرلاین هزینه به دنبال دارد و هیچ شرکتی هم به دنبال زیان نیست، گفت: تاخیرها در همه کشورها وجود دارد به طوری که در کشور آمریکا که تولیدکننده هواپیما است، به طور میانگین ۲۵ درصد پروازها با تاخیر انجام می‌شود.

به گفته وی، ایرلاین‌ها نمی‌توانند ریسک کرده و پروازی که نقص فنی دارد را انجام دهند، بنابراین در همه کشورها با مشکل تاخیر مواجه هستند. به طور مثال، امروز در فرودگاه لندن ۱۴۷ پرواز با تاخیر انجام می‌شود و یا در مسکو ۱۰۱ پرواز با تاخیر همراه است، همچنین ایرفرانس هم امروز ۲۱۵ پروازش تاخیر دارد.

سامانی با تاکید بر اینکه ایرلاین‌ها در این سال‌ها کار جهادی انجام داده اند که با وجود تحریم، صنعت را سرپانگه داشتند، افزود: ما از مردم بابت تاخیرها هواپیماها عذرخواهی می کنیم اما باید توجه داشت که ایمنی مسافران اولویت ‌ما است، ضمن آنکه وقتی هدف و آرمانی داریم باید هزینه آن را هم بپردازیم.

وی در خصوص اینکه چرا با وجود کمبود هواپیما و مشکلات نقص فنی بلیت فروخته می‌شود، اظهار داشت: تقاضا برای حمل و نقل هوایی وجود دارد و حتی از عرضه هم بالاتر است؛ هرچند که نسبت به سال‌های گذشته عرضه و تقاضا متعادل شده و به غیر از روزهای پیک سفر، در اواسط هفته عرضه بیش از تقاضا است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه از دولت درخواست داریم که مقررات زدایی کند تا ایرلاین‌ها با مشکلات کمتری مواجه باشند، گفت: نرخ‌های تکلیفی بنابر قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه شورای عالی هواپیمایی باید برداشته شود که از دولت تقاضا داریم تا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را اجرایی کند.

وی همچنین به انتظار ایرلاین‌ها از دولت برای تامین تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای خرید ناوگان اشاره کرد و افزود: ایرلاین‌ها مشغول مذاکره با شرکت‌های تولیدکننده هواپیما هستند اما هنوز تحریم‌ها بطور کامل برداشته نشده و از اوایل سال ۲۰۱۶ تحریم ها بطور کامل برداشته می‌شود.
برچسب ها: ایرلاین‌ ، قیمت‌
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: