کد خبر: ۴۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - 15 August 2015
بانک های خارجی به دلیل اینکه نمی توانند در کشور ما مالکیت مدیریت داشته باشند، برای سرمایه گذاری به کشورمان نمی آیند چون خواهان داشتن بیش از 50 درصد سهم هستند اما براساس قانون آنها تنها می توانند کمتر از 50 درصد سهم داشته باشند.
 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هندی ها خواستار افتتاح بانک در ایران هستند، گفت: اگرچه حضور بانک های خارجی سبب ایجاد رقابت بین بانک های داخلی و خارجی می شود اما قانون مدیریت مالکیت اجازه چنین کاری را به آنها نمی دهد.

ابوذر ندیمی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار  ایرنا، درباره افتتاح شعب بانک های خارجی در کشور افزود: به عنوان یکی از طراحان قانون جلب سرمایه گذاری خارجی در مجلس ششم، با هرگونه سرمایه گذاری بیمه ای، بانکی و صنعتی خارجی در کشور موافقم.

وی بزرگترین مانع در این مسیر را قانون مالکیت مدیریت عنوان کرد و ادامه داد: بانک های خارجی به دلیل اینکه نمی توانند در کشور ما مالکیت مدیریت داشته باشند، برای سرمایه گذاری به کشورمان نمی آیند چون خواهان داشتن بیش از 50 درصد سهم هستند اما براساس قانون آنها تنها می توانند کمتر از 50 درصد سهم داشته باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مالکیت 49 درصد سهام، آنها را مجاب به سرمایه گذاری در کشور نمی کند، اظهار داشت: اما اگر اجازه افتتاح بانک های خارجی در کشور داده شود، خوب است، زیرا حتی اقتصاد مقاومتی هم نمی گوید که خارجی نباید وارد کشور شود ولی باید بتواند خدماتی را که ارایه می دهد، تامین مالی کند.

وی تصریح کرد: کشور ما هم اکنون از فاینایس، بی.او.تی استفاده و وام از صندوق جهانی پول دریافت می کند که می توان برای جابجایی این پول از طریق بانک های خارجی استفاده کرد.
نماینده مردم لاهیجان در مجلس با تشریح مزیت های ورود بانک های خارجی به کشور، افزود: حضور بانک های خارجی نه تنها باعث ایجاد رقابت بین بانک های داخلی و خارجی خواهد شد بلکه امکان افزایش سرمایه و مازاد منابع را در پی خواهد داشت. حضور بانک های خارجی همچنین سبب پیشرفت پروژه های عمرانی و کم شدن عدم النفع دولت در پروژه ها شده است.

وی ادامه داد: با حضور بانک های خارجی در کشور روابط ما با دنیا ساماندهی خواهد شد و زیان های کشور در زمینه تعدیل نیز کاهش خواهد یافت، اما متاسفانه تا زمانی که مشکل قانون جذب سرمایه های خارجی حل نشود بانک های خارجی در کشور ما سرمایه گذاری نخواهند کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در حال حاضر هندی ها خواستار ایجاد بانک در ایران هستند و ما نیز متقابلا این درخواست را از آنها داریم اما آنها خواستار روابطی دوجانبه بوده یعنی وقتی مجوز افتتاح بانک صادرات در بمبئی داده شد توقع دارند که به همان ترتیب مجوز افتتاح بانک هندی در ایران نیز صادر شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از شعب بانک هایی که ما هم اکنون در خارج از کشور داریم پیش از انقلاب افتتاح شده اند، گفت: کشورهای دیگر خواستار اجرای قانون تعادل و تهاتر هستند و متاسفانه قانون جلب سرمایه گذاری خارجی در کشورما مشکل زا است که یا باید، سیاست های کلی یا قوانین بالادستی توسط مجلس برای حل این موضوع اصلاح شود.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس تصریح کرد: البته بانک و بیمه های خارجی می توانند در مناطق آزاد حضور داشته باشند و اینکه شرایطی براساس سیاست های داخلی کشور ایجاد شود، دلیل بسیار خوبی برای برخورد با بانک های خارجی است.

وی افزود: سیاست های اقتصادی هر کشوری به خود آن کشور وابسته است زیرا براساس حد و مرز سیاست داخلی، سیاست های اقتصادی ایجاد می شود و در عین حال باید از متقاضیان سرمایه گذاری در همان سطح سیاست گذاری استقبال کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سیاست های اقتصادی قابل واگذاری به خارجی ها نیست، اما برای اجرا و همکاری درباره آن محدودیتی وجود ندارد.

وی درباره میزان قاچاق پس از لغو تحریم ها نیز اضافه کرد: زمانی قاچاق ایجاد می شود که ما نتوانیم کالایی را وارد کنیم یا تحت حمایت از مرزنشین ها به آنها فرصت وارد کردن کالاهای مختلف را بدهیم و حقوق و سود گمرکی به شکلی باشد که قاچاق توجیه داشته باشد.

ندیمی تصریح کرد: حداقل در دوران پساتحریم کمترین کاری که درباره قاچاق انجام خواهد شد این است که مضایق ورود کالا کمتر شده، به همین دلیل امکان ورود تسهیل می شود، پس قاچاق به طبع کمتر خواهد شد.
پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود که بانک های خارجی می توانند در مناطق آزاد شعبه افتتاح کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: