کد خبر: ۴۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۵ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - 08 August 2015
توسعه راه‌آهن از اولویت های مهم اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است و باتوجه به سرعت بالای توسعه حمل و نقل ریلی در منطقه خاورمیانه؛ راه آهن ایران می تواند نقش کانونی و هاب منطقه خاورمیانه را ایفا کند.
مرتضی علی احمدی با ارایه گزارشی از توانمندی های شرکت راه آهن واعلام اینکه راه آهن ایران می تواند نقش هاب منطقه خاورمیانه را ایفا کند ، گفت: امروزه توسعه راه‌آهن یکی از اولویت های مهم اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است و توسعه حمل و نقل ریلی در منطقه خاورمیانه با سرعت بالایی در حال انجام است.

وی افزود: بر همین اساس ایران نیز توسعه راه آهن را جزو برنامه های مهم و اولویت دار خود قرار داده است و ئیس جمهور نیز تاکید ویژه‌ای برای توسعه حمل و نقل ریلی چه در داخل کشور و چه در اتصال با همسایگان دارد.

احمدی تصریح کرد: در شرایط سخت تحریم نیز کارهای بزرگی در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی انجام شده است و اکنون پس از لغو تحریم ها نیز با توجه به زیرساختهای اجرا شده فرصت خوبی برای سرمایه گذاران جهت حضور در صنعت حمل و نقل ریلی فراهم است.

مدیرکل بازرگانی راه آهن ضمن تشریح فعالیت های زیر بنایی و پروژه های گسترش خطوط راه آهن گفت : با توجه به موقعیت استراتژیک ایران و عبور کریدورهای مهم بین المللی از خاک این کشور ، پروژه های ریلی مهمی در دست اجرا است.

احمدی به خط آهن ایران-ترکمنستان- قزاقستان به طول 920 کیلومتر ، با قابلیت جابجایی 3 میلیون تن کالا و امکان افزایش این میزان تا 10 میلیون تن در آینده ، اشاره کرد و افزود:این خط آهن زمینه گسترش ارتباطات شبکه ریلی از قفقاز تا چین و کشورهای CIS و نیزاتصال آنها به آبهای آزاد و اقیانوس هند در جنوب و کریدورهای شرق و غرب را فراهم می آورد. وی اتصال شبکه ریلی راه آهن ایران به عراق ، با احداث خط شلمچه به بصره و نیزاجرای عملیات ساخت راه آهن اراک‌ـ کرمانشاه ـ خسروی‌را به عنوان بخشی از کریدور ترانزیتی شرق به غرب بر شمرد.

احمدی در ادامه سخنان خود احداث راه آهن قزوین- رشت-انزلی- آستارا ، را مسیر مفقوده در تکمیل کریدور شمال - جنوب تشریح کرد و گفت : کشور ایران در حوزه ترانزیت به علت دارا بودن موقعیت ممتاز جغرافیایی، منابع انرژی، ذخایر معدنی و منابع انسانی جایگاه ویژهای داشته و کوتاه ترین مسیراتصال کشورهای آسیای میانه با آبهای آزاد بین‌المللی و مساعدترین مسیر برای ترانزیت کالاست. به گفته وی در این میان راه آهن ایران به دلیل گستردگی، امنیت، حمل انبوه بار، مصرف سوخت کمتر، کاهش زمان انتقال و مقرون به صرفه بودن آن می تواند نقش عمدهای در این زمینه ایفا کند.

وی با تشریح تخفیفات ارائه شده در راه آهن ایران در حمل و نقل ترانزیت ریلی تصریح کرد: سال گذشته حدود 800 هزار تن بار ترانزیت توسط شبکه ریلی جابه جا شده است که هدف ما در سال جاری رسیدن به میزان 2 میلیون است و امیدواریم‌با پیگیری‌های انجام شده با کشورهای همسایه و صاحبان بار بتوانیم به اهداف برنامه‌ریزی شده است ، دست یابیم. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: