مرتضی علی احمدی با ارایه گزارشی از توانمندی های شرکت راه آهن واعلام اینکه راه آهن ایران می تواند نقش هاب منطقه خاورمیانه را ایفا کند ، گفت: امروزه توسعه راهآهن یکی از اولویت های مهم اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است و توسعه حمل و نقل ریلی در منطقه خاورمیانه با سرعت بالایی در حال انجام است.
وی افزود: بر همین اساس ایران نیز توسعه راه آهن را جزو برنامه های مهم و اولویت دار خود قرار داده است و ئیس جمهور نیز تاکید ویژهای برای توسعه حمل و نقل ریلی چه در داخل کشور و چه در اتصال با همسایگان دارد.
احمدی تصریح کرد: در شرایط سخت تحریم نیز کارهای بزرگی در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی انجام شده است و اکنون پس از لغو تحریم ها نیز با توجه به زیرساختهای اجرا شده فرصت خوبی برای سرمایه گذاران جهت حضور در صنعت حمل و نقل ریلی فراهم است.
مدیرکل بازرگانی راه آهن ضمن تشریح فعالیت های زیر بنایی و پروژه های گسترش خطوط راه آهن گفت : با توجه به موقعیت استراتژیک ایران و عبور کریدورهای مهم بین المللی از خاک این کشور ، پروژه های ریلی مهمی در دست اجرا است.
احمدی به خط آهن ایران-ترکمنستان- قزاقستان به طول 920 کیلومتر ، با قابلیت جابجایی 3 میلیون تن کالا و امکان افزایش این میزان تا 10 میلیون تن در آینده ، اشاره کرد و افزود:این خط آهن زمینه گسترش ارتباطات شبکه ریلی از قفقاز تا چین و کشورهای CIS و نیزاتصال آنها به آبهای آزاد و اقیانوس هند در جنوب و کریدورهای شرق و غرب را فراهم می آورد. وی اتصال شبکه ریلی راه آهن ایران به عراق ، با احداث خط شلمچه به بصره و نیزاجرای عملیات ساخت راه آهن اراکـ کرمانشاه ـ خسرویرا به عنوان بخشی از کریدور ترانزیتی شرق به غرب بر شمرد.
احمدی در ادامه سخنان خود احداث راه آهن قزوین- رشت-انزلی- آستارا ، را مسیر مفقوده در تکمیل کریدور شمال - جنوب تشریح کرد و گفت : کشور ایران در حوزه ترانزیت به علت دارا بودن موقعیت ممتاز جغرافیایی، منابع انرژی، ذخایر معدنی و منابع انسانی جایگاه ویژهای داشته و کوتاه ترین مسیراتصال کشورهای آسیای میانه با آبهای آزاد بینالمللی و مساعدترین مسیر برای ترانزیت کالاست. به گفته وی در این میان راه آهن ایران به دلیل گستردگی، امنیت، حمل انبوه بار، مصرف سوخت کمتر، کاهش زمان انتقال و مقرون به صرفه بودن آن می تواند نقش عمدهای در این زمینه ایفا کند.
وی با تشریح تخفیفات ارائه شده در راه آهن ایران در حمل و نقل ترانزیت ریلی تصریح کرد: سال گذشته حدود 800 هزار تن بار ترانزیت توسط شبکه ریلی جابه جا شده است که هدف ما در سال جاری رسیدن به میزان 2 میلیون است و امیدواریمبا پیگیریهای انجام شده با کشورهای همسایه و صاحبان بار بتوانیم به اهداف برنامهریزی شده است ، دست یابیم.