کد خبر: ۴۸۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - 07 August 2015
خبرگزاری رویترز در گزارشی از لندن به قلم «جاناتان ساول» نوشت: پس از دستیابی تهران و کشورهای قدرتمند جهان به توافق هسته ای، نخستین کشتی های باری (کانتینر بر) بین المللی طی هفته کنونی وارد ایران شدند.
این در حالی است که بسیاری از مالکان این کشتی ها همچنان در خصوص از سر گیری روابط تجاری با ایران تا پیش از لغو تحریم ها، نگران هستند. پیش بینی می شود تحریم های اعمال شده علیه ایران چند ماه دیگر لغو شود.

ایران بخش عمده ای از واردات خود را از طریق کشتی های خارجی انجام می دهد، اما اخیرا و به ویژه پس از سال 2012، برای واردات خود بیشتر به خطوط زمینی و ناوگان کشتی های تجاری خود تکیه کرده بود. علت این موضوع نیز آن بود که چندین لایه تحریم علیه ایران، باعث مهاجرت شرکت های کشتیرانی غربی از این کشور شده بود و این موضوع به نوبه خود به ایجاد اختلال در تامین کالاهای مورد نیاز این کشور انجامید.

در اقدامی که یکی از نخستین نشانه های تغییر در ایران شمرده می شود، گروه «سی ام ای سی جی ام CMA CGM » فرانسه که سومین گروه بزرگ کشتیرانی باربری جهان شمرده می شود روز دوشنبه اعلام کرد ارائه خدمات به ایران را در اوایل ماه اوت از سر خواهد گرفت.
بر اساس داده های منتشر شده توسط شرکت داده های مربوط به ردیابی مسیر کشتی های «تامسون رویترز ایکون Thomson Reuters Eikon »، کشتی باربری «آندرومدا» متعلق به گروه «سی ام ای سی جی ام» که با پرچم انگلیس تردد می کند روز پنجشنبه در بندر عباس ایران پهلو گرفت. گروه «سی ام ای سی جی ام» از اظهار نظر بیشتر در این خصوص خودداری کرد.
همچنین شرکت خطوط کشتیرانی باربری «اور گرین Evergreen » تایوان که پنجمین شرکت بزرگ از این نوع در دنیا شمرده می شود در این باره اعلام کرد این شرکت نیز پهلو گرفتن در بندر عباس را آغاز کرده است و نخستین کشتی این شرکت روز چهارشنبه گذشته در این بندر پهلو گرفت
.
«اور گرین» از آخرین خطوط کشتی رانی بود که در سال 2013 پهلو گرفتن مستقیم در بنادر ایران را به حالت تعلیق در آورد. مسئولان «اور گرین» در این باره اعلام کردند بخش خدمات ایران این شرکت «تقاضای فزاینده مشتری ها را که با آن مواجه شدند، پاسخ خواهند داد.»
بازار ایران به عنوان یک فرصت بالقوه برای سود بردن تلقی می شود. این در حالی است که مقامات ارشد کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا تاکید کرده اند تا زمان لغو تحریم های تجاری ایران ممکن است چند ماه طول بکشد و این لغو تحریم ها ممکن است از نحوه عملکرد ایران به تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای متاثر شود.

«سامانتا اوانس Samantha Evans » معاون رئیس بخش تحریم های وزارت امور خارجه انگلیس در سخنرانی خود در یک مجمع تجاری ایران در لندن در این باره گفت: «زمانی که ایران به تعهدات خود عمل کند، از لغو تحریم ها برخوردار خواهد شد.»
مواردی از قبیل محصولات غذایی، دارو و سایر کمک های بشردوستانه به صورت آشکار از تحریم ها مستثی است، اما شرکت های کشتیرانی خارجی پیشتر به علت نگرانی از نقض مفاد تحریم ها، از این گونه تجارت ها با ایران نیز کنار کشیدند.
شرکت ایرانی مسئول امور بنادر ایران به نام «تاید واتر میدل ایست Tidewater Middle East Co » که وظیفه گرداندن امور پایانه های ایران از جمله بندرعباس و بندر امام خمینی که پایانه عمده واردات غلات این کشور شمرده می شود را به عهده دارد در سال 2011 در فهرست سیاه تحریم ها قرار گرفت. تحریم این شرکت نیز باعث کاهش تمایل شرکت های کشتیرانی خارجی به فعالیت در ایران شده است. این تحریم ها همچنان به قوت خود باقی است و بدین ترتیب باعث شده است به واسطه دشواری های به وجود آمده در خصوص پرداخت ها به این شرکت ها، تجارت با آنها دشوار و پیچیده شود.

شرکت بیمه کشتیرانی «استاندارد کلاب Standard Club » ‌طی هفته کنونی اعلام کرد: «اعضا (ی این شرکت) در صورتی که در اندیشه تجارت با ایران هستند، باید محتاط باشند و دوراندیشی لازم را به کار برند؛ از جمله دستیابی به توصیه های قضایی به منظور تضمین این موضوع که اقدامات آنها ناقض تحریم ها نخواهد بود.»
شرکت‌ «مرسک لاین» که از گروه های برتر کشتیرانی باربری در جهان شمرده می شود در این باره اعلام کرد «زمانی که تحریم های بین المللی (علیه ایران) لغو شود»، بار دیگر آمادگی از سر گیری تجارت با استفاده از کشتی های باربری را در ایران دارد.

«دیه گو آپونته Diego Aponte » رئیس و مدیر اجرایی شرکت «ام اس سی» که دومین شرکت بزرگ کشتی رانی باربری در جهان شمرده می شود در ماه ژوئیه به ایران سفر کرد تا با مقامات تجارت های پشتیبانی و همچنین مقامات دولتی این کشور رسما دیدار کند. مسئولان این شرکت اعلام کردند در خصوص آینده تجارت با ایران خوشبین هستند.
شرکت «بی ام آی ریسرچ» در پیش بینی خود اعلام کرد میزان ورود کشتی های باربری به بندر عباس در سال 2015 در مقایسه با سال گذشته به میزان شش و هفت دهم درصد افزایش پیدا خواهد کرد و به رقم یک میلیون و 700 هزار تیو (TEU) -معادل واحد های کانتینر 20 فوتی- خواهد رسید.

«میشل برمان Michelle Berman » رئیس بخش خطرپذیری های عملیاتی شرکت «بی ام آی ریسرچ» در این باره اعلام کرد: «این بندر برای تحقق دوباره رقم پیشین دو میلیون و 800 هزار تیو، راهی طولانی را در پیش دارد. این رقم در سال 2011 محقق شد.»
وی افزود: «با این وجود ما عقیده داریم اوضاع در حال بهبود است.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: