کد خبر: ۴۷۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - 30 July 2015
سخنگوی دولت در نشست خبری این هفته خود درباره اقتصاد ایران در شرایط پساتحریم توضیح داد و تاکید کرد اجازه نخواهیم داد ایران بازار کالاهای اروپایی شود.
پس از رفع تحریم ها بازار مصرف کالاهای خارجی نخواهیم شد بلکه از آنها انتظار داریم 3 موضوع سرمایه گذاری در کشور، آوردن فناوریهای جدید و زمینه سازی برای صادرات کالاهای غیرنفتی خود را با این کشورها ادامه دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت،محمد باقر نوبخت در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه تیم اقتصادی دولت،امروز جلسه فوق العاده ای با رئیس جمهور داشت گفت دولت از همه دستگاه ها خواسته است برنامه خود را درباره چگونگی سرمایه گذاری در شرایط بعد از تحریم تقدیم هیات دولت کنند.

پیگیری سیاستهای رفع رکود
سخنگوی دولت در ابتدای سخنان خود، با اشاره به اینکه گزارش رسمی خزانه داری کل کشور نشان می دهد تا 5 مرداد ماه 2137 هزار میلیارد تومان اعتبارات طرحهای عمرانی پرداخت شده، گفت: این رقم در سال 93 تا این تاریخ 528 میلیارد تومان بوده است که مقایسه پرداخت امسال نسبت به سال گذشته در چنین زمانی نشان می دهد این میزان بیش از 4 برابر شده است. البته یادآوری می کنم ما بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان تخصیص طرحهای عمرانی را به تفکیک طرحهایی که باید در سال 94 آماده شود، از جمله طرحهای مناطق سردسیری و مصوبات سفرهای رئیس جمهور و مقام معظم رهبری داشتیم که در نتیجه 10 هزار میلیارد تومان در 28 خرداد ماه به خزانه تخصیص داده شد ولی امکان پرداخت نداشت.
او در ادامه گفت: با پرداخت حقوق تیرماه، ما به صورت مستمر در حال پرداخت این مبالغ هستیم و نسبت به 2137 هزار میلیارد تومان اعتبارات طرحهای عمرانی در آینده گزارش می دهم که درباره سیاست خروج از رکود و اشتغال نیروی انسانی چه اثرگذاری هایی داشته است. امیدوارم بتوانیم با این اولویت پیش برویم.
سپس نوبخت به سیاست دولت در خصوص مهار تورم پرداخت و گفت: دولت این کار را به عنوان یک سیاست از 3 طریق پیگیری می کند: نخست با اتخاذ سیاستهای متناسب پولی که طرف تقاضا را کنترل کند. بخشی دیگر با اتخاذ کنترل بر هزینه عوامل تولید است که برای مهار طرف عرضه و در کنار این دو مدیریت بر انتظارات تورمی را پیگیری می کند. غیر از بحث عرضه و تقاضا انتظارات تورمی نیز باعث جهش قیمت شد. برای مهار عرضه و کنترل عوامل تولید دولت مصر است اجازه ندهد قیمت هزینه تولید افزایش یابد.
او با بیان اینکه دکتر جهانگیری بخشنامه ای که صادر کرد در همین راستا بود افزود: سیاست ما این است بتوانیم این بخش را کنترل کنیم. هر واحد تولیدی دنبال این است مشکلات خود را با افزایش قیمت  جبران کندولی باید دولت مقاومت و کنترل قیمت کند تا جهش قیمت پیش نیاید. در این ارتباط وقتی واحدهای تولیدی می خواهند قیمتها را افزایش دهند این فشار را به دستگاه اقتصادی مرتبط خود مثلا وزارت صنعت یا جهاد کشاورزی منعکس می کنند. آنها باید این تصمیم را به دولت بیاورند و مجوز بگیرند. وی افزود در فاصله پیشنهاد واحدهای تولیدی و القای افزایش نرخ ،اخبار این مسایل منعکس می شود و سئوال پیش می آید این تصمیم برای افزایش قیمت کنترل انتظارات تورمی درست است. با توجه به اینکه هنوز این قیمتها تصویب نشده انتظار نباید داشت این مسایل از سوی دولت اعلام شود. این انتظار بجاست و باید بنده قبل از تصویب دولت اعلام کنم برنامه ای درباره افزایش نرخها نداریم.

دولت با افزایش قیمتها مخالف است و مجوزی در این باره نداده
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد دولت برنامه ای برای افزایش قیمتها ندارد و هر چه دولت تصویب کند در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر می شود. نایب رئیس ستاد هدفمندی یارانه ها بخشنامه ای را درباره تفکیک انواع کالاها و خدمات صادر کرده و بعد به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اعلام کرده، چرا که این سازمان مرجع قانونی تایید افزایش قیمتهاست. این سازمان قانونا مرجع نظارت بر قیمتهایی است که تولیدکنندگان عرضه و مصرف کنندگان ابتیاع می کنند. در این نامه تاکید شده بود بدانید درباره این کالاها، تحت هیچ شرایطی نباید از 6 درصد افزایش نرخ داشته باشیم.  این مسئله رسما اعلام شد. حتی آنها اعلام کردند با هیچ افزایش قیمتی موافقت نکرده اند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره شایعات گرانی نان هم گفت: قبلا خیز برداشته بودند قیمت نان را افزایش دهند، برای اینکه جبران هزینه های تولید نان بشود با آزادسازی 20 درصد از نانوایی ها موافقت شد و قبل از آن این بحثها درباره افزایش نرخ نان بیشتر بود و من نفی کردم. بعد از تصویب دولت اولین شخصی که مصاحبه کرد و این مصوبه را گفت خود بنده بودم. وقتی درباره حاملهای انرژی بحث می شود خود بنده گفتم و در شبکه خبر سیاستهای دولت را اعلام کردم. 
او با تشریح بخشنامه ستاد هدفمندی گفت: این بخشنامه بدون اینکه اجازه افزایش قیمتی را بدهد در چند صفحه مسایل را مطرح می کند و یک جایی می گوید چون کالاهای اساسی مهم است ستاد حمایت از تولید و مصرف باید کنترل کند این کالاها بیش از 6 درصد افزایش نیابد.

ذخایر بلوکه شده چقدر است؟
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش درباره ذخایر بلوکه شده ایران که پس از رفع تحریمها آزاد می شود گفت: از این مجموعه دارایی ها حدود 23 میلیارد دلار مربوط به بانک مرکزی و 6 تا 7 میلیارد دلار مربوط به دولت است. آنکه مربوط به بانک مرکزی است باید در اختیار این بانک قرار گیرد و آنچه مربوط به دولت است را بیان کردم قبلا بخشی از آن تبدیل به ریال شده است. 
او گفت: اگر 23 میلیارد دلار از ذخایر ارزی آزاد شود آیا اصلا این کل ذخایر است یا ذخایر بیش از این موارد است؟ این ذخایر بخشی مربوط به بانک مرکزی و قبل از دولت یازدهم است و بانک مرکزی بخشی از دارایی های خود را نزد شرکت نفت یا شرکت نیرو سرمایه گذاری کرد. اگر رفع تحریم هم شویم این دارایی ها آزاد نمی شود چون قبلا داده شده است. رقمی که از بانک مرکزی نزد بانکهاست آزاد نمیشود. چون مقداری به نفت و بانکها داده اند و بخشی نیز 23 میلیارد دلار است که جزو ذخایر بلوکه شده است. 
نوبخت در ادامه گفت: با فرض تبدیل 23 میلیارد دلار به ریال آیا 51 درصد نقدینگی جامعه افزایش می یابد؟ این چه حرفی است که یک سایت این را می نویسد و بعد بنویسد تورم هولناک خواهیم داشت. از این سایت بپرسید این افزایش نقدینگی است؟ بعد سراغ رئیس کل اسبق می روند سئوالاتی را می پرسند و جوابهایی را می گیرند. این تشویش اذهان است و موج گرانی و واهمه در جامعه ایجاد می شود. در ارتباط با آنچه تحت عنوان رفع تحریم و توافق است خیلی چیزها به دست آوردیم. ما توانستیم حق غنی سازی را اثبات کنیم و تحریمها رفع خواهند شد.
سخنگوی دولت در ادامه به تبعات رفع تحریمها اشاره کرد و گفت: آنچه به اقتصاد کمک می کند آزادی دارایی های بلوکه شده نیست بلکه رفع تحریمهاست. وقتی کم می آوریم اوباما و سناتورهای آمریکایی برای ما شاهد عادل می شوند که می گویند منابع بانک مرکزی چقدر است! بنده نیز نمی توانم این منابع را اعلام کنم. تنها خود بانک مرکزی می تواند اعلام کند. فرض کنید اعداد آقای اوباما درست است که می گوید منابع بالای 100 میلیارد دلار است. آیا همه دستاوردهای ما بعد از رفع تحریم همین 100 میلیارد یا 120 میلیارد دلار است؟ فضایی که برای ما ایجاد می شود حتی با فرض داشتن 100 میلیارد دلار، مشکل بود پاسخ داده شود. جامعه و مردم بدانند تبعات رفع تحریمها آزادشدن دارایی های بلوکه شده بود ولی فضای رفع تحریم و امکان سرمایه گذاری و تامین منابع داخلی و خارجی می تواند رشد مناسب بیش از 8 درصد را به اقتصاد بدهد. مگر در 3 سال پیش سالانه 120 میلیارد دلار درآمد نفتی نداشتیم؟ باز هم رشد اقتصادی حاصل نشد. سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی باعث رشد می شود. دستاوردهای این توافق را به رفع بلوکه شدن برخی دارایی ها محدود نکنید. تلاش نکنیم امید مردم را در جامعه هدف بگیریم که قرار است تورم هولناک به سمت شما بیاید. این طرز عملکرد رعایت کردن اخلاق حرفه ای برای سایتهایی که ترویج ارزشمداری می کنند، نیست.
پس از توضیحات سخنگوی دولت خبرنگاران سئوالات خود را مطرح کردند که نوبخت به یکایک آنها پاسخ داد.

تعامل با دنیا در فضای پساتحریم
نوبخت درباره تعامل با دنیا در فضای پساتحریم گفت:  الان نسبت به گذشته شرایط ما متفاوت است. در شرایط تحریم وقتی شرکتی با شما همکاری می کند و دیگران تحریم کرده اند آن یک شرکت شرایط انحصاری دارد و می تواند شرایطش را به شما تحمیل کند. در شرایط بعد از تحریم به ویژه اکنون با شرکتهای متعددی مواجهیم که قدرت انتخاب داریم. در مذاکرات سیاسی ما منافع خود را دنبال می کنیم و الان دنبال منافع ملی هستیم و شرکتی را انتخاب می کنیم که مناسبترین پیشنهاد را برای درخواستهای ایران دنبال بدهد. الان کاملا قدرت انتخاب داریم.
وی همچنین درباره تعامل با دولتها پس از رفع تحریمها گفت: تردیدی نکنید همانطور که در مذاکرات منافع خود را دنبال می کردیم الان نیز کشورهایی که بر طبل تشدید تحریم می کوبیدند و الان گام سبقت گذاشته اند برای حضور در اقتصاد ایران ما قطعا منافع خود را در ارتباط با آنها مد نظر داریم. هیاتهایی که از کشورهای دیگر به ویژه اروپا می آیند اهداف خود را دنبال می کنند و سعی دارند از اقتصاد ایران برای بازار کالاهای صادراتی خود استفاده می کنند. این خواست آنهاست، ولی خواست ما این است که از پذیرش این هیات ها سه نکته را محقق کنیم:

یک: به چه ترتیب می توانیم منابع و سرمایه گذاری لازم را برای توسعه و رشد اقتصادی 8 درصد از هیات ها بگیریم؟
دو: چقدر می توانیم از تکنولوژی آنها استفاده کنیم؟
سه: در رویکرد اقتصاد مقاومتی آنها چه کمکی به توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی ما می کنند؟

سخنگوی دولت ادامه داد: این شرکتها نیز دنبال خواسته خود هستند که بازار ما را برای کالاهای خود آماده کنند. لذا استمرار مذاکرات در عرصه دیپلماسی را در عرصه اقتصادی داریم. همانطور که مردان دیپلماسی ما در مقابل زیاده خواهی آنها برای جلوگیری از استفاده از انرژی هسته ای ایستادند و آنها اکنون پذیرفته اند ما حق داریم از انرژی صلح آمیز استفاده کنیم، الان نیز از مردان اقتصادی انتظار داریم منافع ملی ما را تامین کنند. از آمدن هیچ هیاتی ذوق زده نمی شویم و از همه هیاتها برای توسعه اقتصادی کشور استقبال می کنیم. 
نوبخت در ادامه گفت: هر یک از دستگاه ها برنامه خود را برای شرایط بعد از تحریم اعلام کردند و رئیس جمهور هم تاکید کرد نباید اقتصاد خود را تبدیل به بازار کالاهای آنها کنیم. منابع خارجی نیز باید بازده داشته باشد و اگر تامین مالی است باید برگردانده شود و در جاهایی سرمایه گذاری شود که برای ما اولویت و اهمیت دارد.

از مسئولیت پذیری احمدی نژاد استقبال می کنیم
نوبخت همچنین درباره سئوالات متعدد خبرنگاران در خصوص شکایت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق از معاون اول دولت یازدهم گفت: درباره اعلام شکایتی که آقای احمدی نژاد از آقای جهانگیری داشتند باید گفت بعد از اینکه دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرد عده ای انتظار داشتند ما اسناد تخلفات دولت قبل را اعلام رسانه ای کنیم. این کار اگر صورت می گرفت تمام روزهایی که مردم انتظار مهار تورم و رشد اقتصادی داشتند، مصروف به دعوا می شد و وقت کشور گرفته می شد. ما این سیاست را دنبال نکردیم و طبق وظیفه قانونی خود، مدارک را برای بررسی به قوه قضاییه انعکاس دادیم. الان نیز خوشحال می شویم مسئولیت این مسایل را رئیس دولت قبل بپذیرد و مسئولیت آنچه بابک زنجانی و دیگران انجام دادند را قبول کنند. آقای دکتر جهانگیری گفتند ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور معاون اول دولت، رئیس مجلس، نواب رییس و معاون اول قوه قضاییه تشکیل می شود و در آن شورا طرحها و مسایل کاملا اعلام شده. اطلاعات دکتر جهانگیری حسب جایگاه قانونی اش نسبت به تخلفات قبلی بسیار است و استقبال می کنیم هر مسئول دولت قبل پاسخگوی این مسایل شوند. 

اولویت های اقتصاد پساتحریم مشخص شده
نوبخت در پاسخ به این سئوال که آیا بخشهای مختلف اقتصادی اولویتها را مشخص کرده اند گفت:بله اولویتها در برنامه های توسعه و پیشرفت کشور تعیین می شود. در این برنامه مشخص است روی چه موضوعاتی باید کار کنیم. هر یک از دستگاه ها اولویتهای خود را مشخص کرده اند و اینها در مرحله نهایی شدن در ستاد اقتصادی و در فرایند تهیه و تنظیم برنامه ششم مطرح است.

اشتغال زایی پس از رفع تحریمها شدت می گیرد
نوبخت درباره اشتغالزایی بویژه افراد فارغ التحصیل هم گفت:با توجه به سرمایه گذاری قابل توجه آموزش نیروی انسانی در کشور، امکانات سرمایه گذاری برای اشتغال آنها ناکافی بود. در شرایط پساتحریم تلاش می کنیم با سرمایه گذاری های مناسب از نیروی تحصیل کرده و آماده به کار استفاده کنیم. اگر لازم باشد متناسب با نیاز سرمایه گذاری کاستی ها را جبران می کنیم و منابع غیر استفاده کشور در زمان تحریمها را فعال می کنیم تا از ظرفیت آنها برخوردار می شویم. مطمئنا در برنامه ششم برای افزایش سطح برنامه ششم برنامه های زیادی را دنبال می کنیم. در برنامه ششم  روی موضوعات خاص از جمله اشتغال کار می کنیم.

تشریح افزایش بودجه جاری دولت
سخنگوی دولت در خصوص افزایش بودجه جاری دولت نیز گفت: ما در بودجه 94 نسبت به 93 افزایش هزینه های جاری دولت را داشتیم. سئوال اینجاست آیا در سال 95 نیز اینطور است؟ بودجه 94 در هزینه های جاری حدود 11 درصد و در عمرانی ها 16 درصد افزایش یافت. اما مجلس آنرا  امکان ناپذیر دانست برای همین مجلس 236 میلیارد تومان در منابع جاری را به 220 هزار میلیارد تومان تقلیل داد. لذا عملا ما کمتر از این مبلغ را دریافت می کنیم و کشور را برای ارقام قابل وصول آماده می کنیم و نیاز به صرفه جویی در اعتبارات هزینه ای داریم. بخشنامه ای از سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ شد تا در 12 مورد باید در دستگاه ها صرفه جویی شود. قبلا گفتم در تنظیم موافقتنامه ها و تخصیص اعتبار، بخشی از هزینه های جاری را در دستگاه دها به رسمیت نمی شناسیم چون باید به سمت اعتبارات عمرانی پیش برویم.

تاکید بر توسعه صادرات پس از تحریم
نوبخت درباره توسعه صادرات گفت: سیاست ما جز در مواردی واردات نیست بلکه توسعه صادرات است. ما با طرفهای خارجی صحبت می کنیم تا ببینیم چقدر همکاری آنها را در سرمایه گذاری و تکنولوژی و توسعه صادرات دنبال می کنیم.

پیگیری سانحه سیل اخیر در هیات دولت
نوبخت در ادامه سخنانش درباره سیل اخیر نیز توضیح داد: روز چهارشنبه گذشته موضوع در دولت مطرح شد از سوی وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کارگروهی تعیین شدند و در این سازمان قرار شد تمامی فرایندهای این رخداد غم انگیز بررسی شود. اگر قصور و تقصیر است، مشخص شود و هم اینکه راهکارهای جلوگیری از تکرار موارد را داشته باشیم. اگر جلوگیری از این حوادث نیاز به سرمایه گذاری جدید دارد که وظیفه سازمان مدیریت و برنامه ریزی، تامین مالی است. 
سخنگوی دولت ادامه داد: درباره اعلام متخلفان سیل آنچه وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرده این است که قطعا با متخلفان برخورد می شود. بدون تردید قوه قضاییه نیز در این رابطه وظایف قانونی خود را انجام می دهد.

فرانسه در زمینه حمل و نقل هوایی می تواند نیاز ایران را رفع کند
او در پاسخ به سئوالی درباره سفر لوران فابیوس به تهران گفت:در این ارتباط با اقبالی از هیات های خارجی مواجهیم که در عرصه اقتصادی با ما همکاری کنند وتمامی تلاش ما این است غیر از آنچه درباره گذشته است نسبت به سرمایه گذاری در آینده با اینها اولویت بندی کنیم.یکی از مشکلات ما حمل و نقل هوایی است و در این خصوص فرانسه می تواند درباره هواپیماهای ایرباس نیاز کشور را تامین کند. رقیب او بوئینگ آمریکاست. اگر فرانسه را کنار بگذاریمْ آمریکا را هم کنار بگذاریم. آیا سیاست معقولی است؟ تصریح می کنم نگرانی های برخی از افراد قابل تامل است ولی وقتی حاکمیت در ارتباط با توسعه اقتصادی کشور نظر دارد باید خود را با حاکمیت کشور منطبق کنند و به منافع ملی و مردم فکر کنند. ما از گذشته و آینده مذاکرات باخبریم و برآیند تصمیم ما منافع ملی و سرافرازی ایرانیان است.

عده ای دنبال تناظر در متخلفان می گردند
نوبخت به سئوالی درباره اینکه آیا با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد در زندان، عده ای دنبال پرونده سازی برای معاون اول دولت یازدهم هستند، ضمن تایید این سئوال گفت: این حرف درست است عده ای دوست دارند تناظر بین گذشته برقرار کنند. یعنی اگر آن طرف بابک زنجانی بود یکی نیز این طرف پیگیری شود. اگر آنجا کسی مشکل داشت اینجا نیز کسی مشکلدار شود. قطعا قوه قضاییه با این موارد برخورد می کند.
او همچنین درباره احتمال استیضاح یکی از وزرا نیز گفت: روابط ما با مجلس ارتباطی با موضوع استیضاح ندارد و دولت در پی تعامل با قوه مقننه است.نوبخت همچنین درباره اعلام امروز مدیرعامل ایران خودرو درباره افزایش قیمت خودرو ها گفت: قطعا نهاد قانونی قیمت گذاری خودرو یعنی شورای رقابت در این ارتباط وارد عمل می شود و وظایف خود را انجام می دهد.

مردم رفع تحریمها را سرسفره خود حس خواهند کرد
نوبخت درباره اظهارات یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اینکه مردم رفع تحریمها را در معیشت خود حس نکرده اند نیز واکنش نشان داد و گفت: درباره بهبود وضعیت مردم و بالا بردن توقعات باید گفت همانطور که تحریم باعث شده بود مردم در مضیقه باشند و در سفره خود این فشار را احساس کنند با رفع تحریمها باید بهبود را در این وضعیت احساس کنند. این حرف طبیعی است که هنوز تحریمها رفع نشده و پس از رفع نیز بلافاصله سرمایه گذاری انجام نمی شود. طبعا دوره معقولی نیاز است تا نسبت به پاسخ به مطالبات مردم تلاش کنیم. مردم باید آثار مثبت رفع تحریم را در زندگی خود حس کنند و تمام تلاش دولت نیز است.

متن توافق به صورت لایحه به مجلس نمی رود
سخنگوی دولت درباره برخی زمزمه ها برای تقدیم متن توافق به صورت لایحه به مجلس گفت: این که توافقنامه را به صورت لایحه به مجلس بدهیم این حرف جدیدی است می شنویم. مجلس تصویب کرده در چهارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی این موضوع رسیدگی شود. شورای عالی امنیت ملی نیز این کار را آغاز کرده و در رابطه با ایفای این وظیفه گزارش خود را خواهد داد. دبیر شورا نیز حسب مورد گزارشهای خود را به مجلس ارائه می دهند. مجلس نیز مواردی را مد نظر خواهد داشت. مصوبه مجلس این را گفته بود که شورای عالی امنیت ملی این را تصویب کند. 
این که بگوییم دولت متن توافق را به صورت لایحه بدهد یعنی مجلس بند بند آن را بتواند تغییر دهد و بعد تصویب کند و بعد ما دوباره درباره متن توافق مذاکره کنیم؟ اینگونه نیست و قرار نیست مجلس به این توافق رای دهد. باید گزارشها را دریافت کند و دغدغه های خود را به شورای عالی امنیت ملی درباره منافع ملی و خط قرمزهای نظام و توصیه های مقام معظم رهبری داشته باشد و شورای عالی امنیت ملی بررسی کند که این کار را خواهد کرد.

اشتباه در حذف از لیست یارانه بگیران ممکن است
نوبخت در پاسخ به سئوالی درباره حذف اشتباهی برخی از افراد از لیست یارانه بگیران گفت:اگر شما بخواهید 1 میلیون را حذف کنید 1 درصدش می شود 10 هزار نفر. وقتی 10 هزار نفر می خواهند معترض شوند قطعا این عدد، جمعی است. بگردید در این بین کارگر یا معلمی را دنبال کنید و بپرسید او چرا حذف شده. این کمک به اجرای طرح هدفمندی نیست. هر کس معترض است در یک سایت که وزارت مربوطه اعلام کرده، باید مراجعه کند در آنجا اعتراض خود را بگوید. 
سخنگوی دولت در ادامه گفت: حال اینکه یک نفر را بیابید که کارگر یا تحت پوشش کمیته امداد بوده و یارانه او حذف شده این احتمال وجود دارد. وزارتخانه گفته اگر اشتباه کرده باشم اعتراض کنید. نوبخت ادامه داد: امکان اشتباه هست و وظیفه وزارتخانه این است که اشتباه را به حداقل برساند. شما نیز کمک کنید این اشتباه به حداقل برسد.

 اموال بلوکه شده ایران در خارج چقدر بود؟
نوبخت درباره میزان اموال بلوکه شده هم گفت: این سئوالات را از افراد غیرمرتبط و غیرمسئول نپرسید.اجازه بدهید از افراد مسئول و مطلع سئوال شود. درباره مسایل بلوکه شده مرجع رسمی که به گزارش او اتقان و اعتماد است بانک مرکزی است و رسانه ها نیز از مقامات اجرایی باید در حوزه کاری خود سئوال کنند.

دکلهای گم شده چند تاست؟
سخنگوی دولت درباره سئوالی در خصوص افزایش تعداد دکلهای گم شده به 3 فقره گفت: درباره دکلها نیز این موضوع در دستگاه های نظارتی در حال پیگیری است. در جلسه گذشته ستاد هماهنگی مبارزه به مفاسد اقتصادی، گزارشی در این باره عنوان شد که همان دستگاه های نظارتی گزارش خود را برای مردم بیان می کنند. درباره تعداد این موارد نیز همان دستگاه نظارتی لازم باشد به مردم توضیح می دهد.

اظهارنظر درباره اعتراض رئیس صدا و سیما
سخنگوی دولت درباره اعتراض رئیس صدا و سیما که کارهای دولت را سیاسی خوانده بود، گفت:درباره رئیس رسانه ملی به این جمله بسنده می کنیم ما جز اجرای قانون و آنچه این رسانه زیر نظر سه قوه باید اداره شود انتظار دیگری نداریم و همواره انتظار داریم این رسانه در جایگاه ملی نظر دهند و از بیان سلیقه یک جریان سیاسی اجتناب کنند که حتما اینطور است.

نهادسازی در دولت ادامه دارد
نوبخت در بخش دیگری از سخنانش گفت: درباره سیاستهای آینده دولت متناسب با منابع و شرایط تصمیم گیری می کنیم. سال گذشته منابع عمومی بودجه 211 هزار میلیارد تومان بود ولی عملا 180 هزار میلیارد تومان به دست آمد. الان دولت می تواند حدود 32 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کند. اگر 211 هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم این رقم به 42 هزار میلیارد تومان می رسید. در شرایط تحریم باید اولویتها را دید و برخی از مسایل را حذف کرد. در شرایط بعد از تحریم امکان سرمایه گذاری بیشتری خواهیم داشت. تمام تلاش ما برای کاهش هزینه مبادله در راستای این سیاستهای اقتصادی است.

تاکید بر عدم افزایش قیمتها
نوبخت در بخش آخر سخنانش بار دیگر بر عدم افزایش قیمتها تاکید کرد و گفت: درباره عدم افزایش قیمت نیز دولت تصویب کرده هیچ افزایشی نباید صورت گیرد و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده نیز رسما اعلام کرده چنین افزایشی نداریم. سازمان هدفمندی نیز گفته نباید افزایش یابد ولی اگر قرار است افزایش یابد نباید بیش از 6 درصد افزایش یابد . همه در تلاشیم که هزینه عوامل تولید افزایش نیابد تا تورم بیش از این میزان نباشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: