کد خبر: ۴۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۲۰ تير ۱۳۹۴ - 11 July 2015
اعتماد مردم در سایه شرایط اقتصادی نابسامان کشور به بانکی که بیشترین سود را می دهد بدون توجه به مجاز یا غیرمجاز بودن آن نشان از اوج غفلت بانک مرکزی نسبت به انجام وظایفش دارد.
اعتماد مردم در سایه شرایط اقتصادی نابسامان کشور به بانکی که بیشترین سود را می دهد بدون توجه به مجاز یا غیرمجاز بودن آن نشان از اوج غفلت بانک مرکزی نسبت به انجام وظایفش دارد.

 "موسسات مالی غیرمجاز" جمله ای که اخیرا بسیار به گوش می رسد اما عزمی برای برچیده شدن بساط آن ها به چشم نمی خورد، موسسات مالی غیرقانونی که با ترفندهای مختلف و به گمان برخی ها با همدستی برخی مسئولان دست پاک عمری بیش از 15 سال دارند با رو شدن تخلفاتشان نیز عرصه را خالی نمی کنند که این نشان از قدرتمندی آنان و یا وصل بودنشان به قدرت و ثروت است!

با وجود اینکه بانک مرکزی برای چندمین بار نسبت به ساماندهی موسسات مالی و اعتباری هشدار می دهد اما شاهد رونق فعالیت غیرقانونی برخی از این نوع موسسات هستیم تا جایی که برخی از آن ها با استفاده از تبلیغات در اماکن عمومی و حتی متاسفانه رسانه ملی به دنبال جذب مشتری بیشتر نیز هستند که در این میان مردم هم که فریب تبلیغات و سودهای کلان گفته شده را می خورند؛تنها بازندگان این بازی دو سر سوخت خواهند بود."20 درصد سود علی‌الحساب،هزاران میلیارد جایزه،هرجا سخن از اعتماد است...،در مدت ۵ سال پول خود را ۲.۵ برابر کنید، کار‌ت‌های هدیه با جوایز بی‌شمار، اینترنت بانک در خدمت شما" این ها بخشی از تبلیغات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری است تا سرمایه‌ شما را جذب و پول هنگفتی را نصیب خود کنند.

در حالی که بانک مرکزی برای اولین بار، لیستی از موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز را اعلام کرده و طبق قانون مشخص شده که کسانی که با مجوز ابطال شده این موسسات اقدام به فعالیت کنند، به عنوان اخلال در نظام پولی کشور تحت پیگرد قرار خواهند گرفت؛اما شاهد گسترش دامنه فعالیت برخی از این نوع موسسات هستیم که این خود گواه دور زدن قانون از سوی متخلفان است.

از سال گذشته که ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز با دستور رئیس کل بانک مرکزی شکل جدی تری به خود گرفت تاکنون درکنار منحل شدن موسسات غیرمجازی مانند میزان که خارج از ضوابط بانک مرکزی و بدون مجوز فعالیت می‌کردند،مجوز تعدادی بانک و موسسه اعتباری هم صادر و برخی که منحل شده بود دوباره بازگشایی شد که این نشان از نبود عزم جدی برای تخلف دارد.

براساس آخرین بروزرسانی انجام شده در لیست مجازهای بانکی،بانک های سپه، ملی، پست بانک، توسعه صادرات ایران، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، اقتصاد نوین، پارسیان، کارآفرین، سامان، پاسارگاد، سرمایه، سینا، شهر، دی ، انصار، تجارت، رفاه کارگران، صادرات، ملت، حکمت ایرانیان، گردشگری، ایران زمین، قوامین، خاورمیانه، آینده، قرض الحسنه مهر ایران و قرض الحسنه رسالت 30 بانکی هستند که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت کرده و سپرده گذاران می توانند با اطمینان بیشتری به آنها مراجعه کنند.همچنین موسسات اعتباری کوثر، توسعه، عسکریه و نور جزو موسسات مجاز بانکی به شمار می روند.

 

ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی مطالبه دولت،مجلس و قوه قضاییه

ساماندهی بازار غیر متشکل پولی مطالبه دولت، مجلس و قوه قضاییه بوده که اهمیت این موضوع در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه، در نامه مهم رئیس جمهور به معاون اول خود مبنی بر رونق بخشی به اقتصاد در چارچوب اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است،در این رابطه محمد دهقان -عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی- می گوید: بانک مرکزی موظف است براساس قانون با موسسات مالی غیرمجاز برخورد و در صورت مشاهده با استفاده از ابزارهای قانونی با آن‌ها مقابله کند.



 

مدیریت نادرست نظام اقتصادی اوج‌گیری فعالیت غیرمجاز موسسات مالی را رقم زد

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی، ادامه می دهد: در سال‌های اخیر و در دولت گذشته با عدم مدیریت درست نظام اقتصادی کشور شاهد اوج‌گیری فعالیت غیرمجاز موسسات مالی و اعتباری بودیم که متاسفانه در دولت فعلی نیز این مسیر ادامه پیدا کرد و اوج بی‌مدیریتی در جایی بود که بانک مرکزی از نظارت بر عملکرد آن‌ها سر باز می‌زد، اما باید مشخص شود اگر این موسسات توانایی انجام وظایف محوله را دارند با نظارت بانک مرکزی و سیر تشریفات اداری مجوز دریافت کنند و اگر امکان این کار وجود ندارد با گزارش بانک مرکزی به نهادهای مرتبط با آن‌ها برخورد شود.

 

بقالی بدون‌مجوز توقیف می‌شود، اما بالای‌ چشم‌ موسسات‌مالی غیرمجاز ابرو نیست!

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس- با انتقاد از اهمال بانک مرکزی در برخورد با موسسات مالی غیرمجاز، می گوید: با مقایسه تداوم فعالیت موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز و موضوع جلوگیری از فعالیت یک خواربار فروشی در جامعه می توان، به عملکرد ضعیف نظارتی بانک مرکزی پی برد.



نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در خصوص عملکرد بانک ها تصریح کرد: عدم نظارت بانک مرکزی بر فعالیت ها بانک ها باعث شده مشکلات اصلی در اقتصاد و بخش تولید کشور بوجود آید.

 

دولت برای تعطیلی موسسات غیرمجاز جدیت نداشت

محمد علیپور -عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی- درباره وضعیت موسسات غیر مجاز و چرایی عدم برخورد با این مجموعه ها می گوید: یکی از دلایلی که بانک مرکزی اعلام می کرد با موسسات غیرمجاز نمی تواند برخورد کند نداشتن اختیارات قانونی بود.ازاینرو با طرح دو فوریتی که تصویب شد بانک مرکزی می تواند با موسسات غیرمجاز برخورد جدی کند.



 

علیپور ادامه می دهد: با مجوزهای ارایه شده، بانک مرکزی دیگر نمی تواند در برخورد با موسسات غیرمجاز کوتاهی کند.این مجموعه می تواند موسسات غیرمجاز را تعطیل کند و یا حتی به مراجع قضایی شکایت های لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه مردم تنها کسانی هستند که از موسسات مالی غیر مجاز صدمه می بینند می افزاید: بارها از مردم خواسته شده است که در موسسات پولی و مالی غیر مجاز سپرده گذاری نکنند اما به رغم تمام این صحبت ها مردم پول های خود را به این بخش ها می برند چرا که آنها سودهای بیشتری را پرداخت می کنند.

 

شناسایی موسسات مالی غیرمجاز آسان است

محمد حسن ن‍ژاد -عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی- درباره وضعیت موسسات مالی غیرمجاز می گوید: متاسفانه برخی از مسئولان اینگونه اظهار نظر می کنند که موسسات مالی غیرمجاز قابل شناسایی نبوده و ساماندهی آنها کار بسیار سخت و دشواری است. اما به طور حتم چنین امری قابل دفاع نیست. تمام موسسات غیرمجاز به راحتی قابل شناسایی بوده و دولت هر زمان که بخواهد می تواند آنها را تعطیل کند.

 

ضرورت بازنگری درفعالیت تمامی موسسات مالی

سیدشریف حسینی- عضو هیات رئیسه مجلس-  با انتقاد از رشد قارچ گونه موسسات مالی غیرمجاز در سایه غفلت مسئولان، می گوید: دولت باید هر چه سریع تر با شناسایی و معرفی موسسات مالی غیرمجاز به قوه قضاییه نسبت به برچیدن بساط تخلف اقدام کنند.




نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اعلام اظهار نظر از سوی برخی مسئولان در خصوص ناتوانی در برخورد با موسسات مالی غیرمجاز هیچ توجیه منطقی ندارد، می افزاید: چرا که در حال حاضر کوچک ترین تخلفات صورت گرفته از سوی مراجع ذی صلاح مورد رسیدگی و برخورد قرار می گیرند.

حسینی با تاکید بر اینکه حرف های شعاری مانع از ادامه فعالیت موسسات مالی غیرمجاز نیست، تصریح کرد: در ابتدای کار لازم است بانک مرکزی تجدید نظری اساسی در مجوز تمامی موسسات مالی داشته باشد تا به این ترتیب متخلف از غیر آن مشخص شود.

 

حمایت دست‌های پنهان از موسسات مالی غیرمجاز

بهروز نعمتی- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس- با انتقاد از وجود موسسات مالی غیر مجاز در کشور و تحمیل خسارت‌های بی شمار به مردم، می گوید: شناسایی و برخورد با این موسسات نیازمند اهتمام جدی مسئولان و همچنین کوتاه کردن دست حمایت کنندگان از آنان است.



نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید اهرم های نظارتی بیشتری برعملکرد موسسات مالی وجود داشته باشد، می افزاید: باید مشخص شود که چرا برای انجام کارهای خرد نظیر ایجاد سوپر مارکت نیاز به مجوز از تمامی مراکز و دستگاه‌های زی صلاح است؛اما برای موسسات مالی مانند میزان با این همه خسارت‌هایی که به مردم وارد کرده مجوز و تاییدیه ای لازم نیست.

 

سودجویانی که دست‌انداز برخورد با تخلف شدند

وی می گوید: پشتوانه‌های مستحکمی که موسسات مالی غیرمجاز را حمایت می کنند،اجازه منحل شدن آنان را نمی دهد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، ادامه می دهد: درصورتی که دولت مقابله با موسسات مالی غیرمجاز را در دستور کار خود قرار داده و آغاز کند به طورحتم شاهد همراهی مجلس نیز خواهد بود.

     

پرداخت وام یک روزه؛ دام جدید موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز!

موسی الرضا ثروتی -عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس-با تاکید بر ضرورت برخورد با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز،می گوید: مردم تنها متضرر وجود موسسات مالی غیرمجاز در سایه غفلت مسئولان هستند.



 

ثروتی با اشاره به تذکرات پی درپی مجلس به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی درخصوص چرایی فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، می افزاید: تنها مسببان کلاهبرداری ازمردم در قالب این نوع موسسات،غفلت مسئولان مربوطه است.

 

توصیه سیف در وانفسای تخلفات مالی به مردم!

حال با وجود تمامی تلاش هایی که برای برخورد با موسسات مالی غیرمجاز در حرف می شود شنیدن توصیه سیف-رئیس کل بانک مرکزی به مردم در خصوص سپرده گذاری تنها درموسسات مالی مجاز خالی از لطف نیست!

زمانی که موسسات مالی غیرمجاز در سایه غفلت مسئولان گستره فعالیت خود را به اندازه موسسات مجاز و حتی بیشتر افزایش می دهند؛سیف نیز از تهدید بانک‌مرکزی توسط سیاسیون متصل به موسسات بانکی غیرمجازخبر می دهد که این خود تعجب بسیاری را به همراه دارد.



 

تهدیدها خللی در هدف بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات مالی ایجاد نمی کند

سیف-رئیس کل بانک مرکزی- با بیان اینکه تهدیدها خللی در هدف بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات مالی و اعتباری ایجاد نمی کند و درخصوص برنامه های بانک مرکزی برای ضرورت ساماندهی فعالیت موسسات مالی و اعتباری، می گوید: یکی از اولویت‌های بانک مرکزی به سرانجام رساندن موضوع ساماندهی فعالیت موسسات مالی و اعتباری، در کشور بوده و در این راستا اقدامات خود را انجام داده است.

رییس کل بانک مرکزی ادامه می دهد:متاسفانه برخی‌ها به دلیل گرایشات سیاسی و جناحی قصد دارند با اقدامات خود برای بانک مرکزی در زمینه ساماندهی موسسات مالی و اعتباری مشکل ایجاد کنند و حتی بانک مرکزی را متهم به سیاسی کاری می کنند.

سیف با اشاره به تهدیدهایی که درمصاحبه ها توسط برخی افراد در زمینه ساماندهی موسسات مالی و اعتباری انجام می شود،می گوید: بانک مرکزی با حول و قوه الهی مصمم است تا موسسات مالی و اعتباری را ساماندهی کند و خوشبختانه در این راه از حمایت مسئولان نظام برخوردار است.

حال باید دید با وجود حساسیتی که در مجلس،دولت و حتی قوه قضاییه برای برخورد با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز وجود دارد،چه زمانی بساط تخلفات میلیاردی و اختلاس و کلاهبرداری از جیب مردم در قالب تبلغات خوش آب و رنگ برچیده خواهد شد./ خانه ملت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: