کد خبر: ۴۶۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۱۶ تير ۱۳۹۴ - 07 July 2015
فضای مجازی فرصتی غیر قابل انکار برای صنعت بانکداری در چارچوب پذیرش جهانی شدن است که با توسعه اینترنت و کاربردهای فناوری اطلاعات بسرعت در حال گسترش بوده و در حال تغییر سیستم ‏های بانکداری سنتی و متعارف به روش ‏های نوینی مانند بانکداری مجازی است.
 بانکداری ایرانی – سرویس بانک و بیمه ؛  فضای مجازی فرصتی غیر قابل انکار برای گسترش کمی و کیفی صنعت بانکداری در چارچوب پذیرش جهانی شدن است که با توسعه اینترنت و کاربردهای فناوری اطلاعات بسرعت در حال گسترش بوده و در حال تغییر سیستم ‏های بانکداری سنتی و متعارف به روش ‏های نوینی مانند بانکداری مجازی است که قبلا تجربه آن برای بسیاری از بانک ‏های در جهان وجود نداشته است.

 از جمله فرصت‏ های موثر فضای مجازی در توسعه بانکداری، توسعه اقتصاد دانش بنیان و مشاغل دانش بنیان است که بر اساس تحولات ناشی از جهانی شدن بر بستر شبکه های ارتباطی و اجتماعی جهانی شکل گرفته است.
 
جهانی شدن، امروز یک سیستم شفاف و دارای مدل مشخص با ورودی ها، خروجی‏ ها و قوانین و مقررات مخصوص به خود است. مهمترین خصوصیات جهانی شدن، توسعه مزیت‏ های رقابتی و اعتباری شامل: اعتبار انسانی، اجتماعی، سازمانی، ارتباطات و توسعه دانش و فناوری در چارچوب مقررات اقتصاد دانش بنیان می ‏باشد که به صنعت بانکداری فرصت حضور در بازارهای جهان را می ‏دهد. صنعت بانکداری، بخصوص از نوع مجازی آن، در کشورهای مختلف به عنوان یکی از مولفه‏ های تاثیرگذار در اقتصاد، زمانی معنی خواهد داشت که آن کشورها بتوانند از پتانسیل فضای مجازی استفاده کنند.

یکی از چالش ‏های اساسی در صنعت بانکداری ایران تمرکز بر منابع داخلی است که نیاز کشور را برآورده نمی ‏کند. باید پذیرفت که روش ‏های متعارف بانکداری سنتی توان جذب و استفاده از منابع خارجی را ندارد. طبق آمارهای سال 2014 میلادی، رتبه شاخص جهانی شدن ایران 156 در بین 181 کشور جهان است. طبق همین آمار تاثیر ایران در جهانی شدن اقتصاد، رتبه 150 و از نظر تاثیر ایران در مسائل اجتماعی جهانی شدن 146 و نهایتا تاثیر ایران در جنبه‏ های سیاسی جهانی شدن رتبه 91 می‏ باشد. این چند آمار نشان می‏ دهد که صنعت بانکداری ایران نقشی در اقتصاد جهانی شدن ندارد. اگر واقعیت جهانی شدن را نپذیریم، همواره تحت تاثیر اقتصاد جهانی قرار داشته و مصرف کننده کالاهای خارجی کشورهایی خواهیم بود که جهانی شدن را پذیرفته ‏اند.

در سمیناری که ارائه خواهد شد، با تبیین جایگاه صنعت بانکداری در فضای مجازی، به نقش و جایگاه روابط عمومی ‏ها در صنعت بانکداری به منظور یافتن راهکارها و یا توصیه‏ هایی که بتواند اقتصاد ایران را در چارچوب جهانی شدن بازتعریف کند پرداخته خواهد شد. 
 
دکتر علی ‏اکبر جلالی استاد دانشگاه علم و صنعت ایران در تاریخ 25 مردادماه سال جاری در نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری سخنرانی خود را با عنوان صنعت بانکداری و فرصتی به نام فضای مجازی ارائه خواهند داد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: