گروه صنعتي ايران خودرو با امضاي دو تفاهم نامه با دانشگاه صنعتي شريف و اميركبير همكاري مشترك خود براي طراحي و توليد خودروهاي هيبريدي و الكتريكي در كشور را آغاز كرد.
به گزارش ايكوپرس، اين دو تفاهم نامه امروز – سه شنبه- با حضور محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت و محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به امضاي مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو و رئيسان دو دانشگاه مهم كشور رسيد.
موضوع تفاهم نامه هاي منعقد شده، همكاري بين ايران خودرو و دانشگاه هاي صنعتي شريف و اميركبير براي طراحي، نمونه سازي، تست و ساخت خودروهاي الكتريكي و فول هيبريد در راستاي دستيابي به توليد انبوه و كسب دانش فني طراحي و توليد آن است.
براساس اين تفاهم نامه ها مراحل طراحي و توليد خودروهاي هيبريد و الكتريكي در سه فاز «تدوين مشخصات فني و اقتصادي»، «طراحي و نمونه سازي خودرو» و «برنامه ريزي و نهايي سازي دانش فني ساخت و توليد در مقياس صنعتي» صورت خواهد گرفت.
در مراسم امضاي اين تفام نامه مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو با بيان اينكه تيراژ توليد در اين شركت در سال93 نسبت به سال 92 هفتاد درصد رشد داشته است اظهار كرد:ايران خودرو چهار موضوع كيفيت، صادرات، خدمات پس از فروش و توسعه محصول را در صدر فعاليت هاي خود قرار داده و به همين منظور پروژه هاي مختلفي را تعريف كرده كه در حال اجرا است.
مهندس هاشم يكه زارع با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري و رياست جمهوري بر افزايش سطح ارتباط صنعت و دانشگاه افزود:گروه صنعتي ايران خودرو براي تحقق اين رويكرد راهبردي، برنامه ريزيهايي انجام داده است.البته اين برنامه ها به تفاهم نامه هاي امروز در دو دانشگاه صنعتي شريف و امير كبير محدود نمي شود و در آينده نزديك نيز برنامه هاي مشتركي با ساير مراكز علمي و پژوهشي خواهيم داشت.
وي ادامه داد: دراين برنامه ها و تفاهم نامه ها استفاده از مشاوران خارجي نيز در نظر گرفته شده است تا در آينده اي نزديك حضور ما در بازارهاي بين المللي افزايش بيشتري پيدا كند.وي تاكيد كرد: يكي از اهداف ما در اجراي اين پروژه ها و تفاهم نامه ها اين است كه در آينده خودروهاي هيبريدي و الكتريكي را در سبد محصولات ايران خودرو قرار دهيم.
در مراسم امضاي اين تفاهم نامه ها، حسين فارسياني، معاون استراتژی و برنامهریزی گروه صنعتي ايران خودرو به تشريح ويژگي خودروهاي هيبريدي و الكتريكي پرداخت و گفت: خودروهاي هيبريدي در چهار سطح «استاپ.استارت»، «مايلد هيبريد»، «فول هيبريد» و «پلاگين هيبريد» (Plug-In) تعريف شده اند.
وي ادامه داد: در سطح «استاپ.استارت» امکان خاموش و روشن شدن خودکار موتور فراهم مي شود كه البته اين فناوري در تمام انواع خودرو هاي هيبريدي وجود دارد.
فارسياني افزود: در خودروهاي سطح «مايلد هيبريد» موتور الکتريکي به تنهايي قادر به حرکت خودرو نيست و با اتصال موتور الکتريکي به موتور احتراق داخلي بخشي از توان مورد نياز خودرو از موتور الکتريکي تامين مي شود.
به گفته فارسياني خودروهاي فول هيبريد با ترکيب موتور الکتريکي با قواي محرکه مرسوم، امکان رانش خودرو به صورت تمام برقي و موتور احتراقي را دارند. رانش اين خودروها مي تواند با موتور احتراقي، موتور الکتريکي و يا هر دو باشد.
معاون استراتژی و برنامهریزی گفت: خودرو فول هيبريد مي تواند بصورت «پلاگين» و يا غير شارژي عرضه شود که تفاوت آنها، حجم بيشتر باتري در خودروي «پلاگين» و در نتيجه پيمايش بيشتر اين خودرو در حالت الكتريكي است.
وي در خصوص ويژگي خودروهاي الكتريكي نيز گفت: اين خودروها فاقد موتور احتراق داخلي يا هرنوع موتور غير الکتريکي هستند و نيروي لازم براي رانش آنها صرفا از طريق موتور الکتريکي تامين مي شود.
وي گفت: اين خودروها از مجموعه باتري بسيار بزرگتري از نظر حجم، وزن و ميزان ذخيره نسبت به ساير خودروها برخوردار هستند.
وي در ادامه به ارائه برخي آمارها در خصوص خودروهاي هيبريدي و الكتريكي در بازارهاي داخلي نيز پرداخت و گفت: در سال 2010 ، فقط 25 هزار خودرو الکتريکي و پلاگين هيبريد وجود داشت كه اين عدد در سال 2011 به 80 هزار و سال 2012 به 200 هزار دستگاه افزايش پيدا كرد.
به گفته وي تعداد خودروهاي الکتريکي و پلاگين هيبريد در سال 2013 با افزايش 100درصدي به 405 هزار دستگاه رسيد و پيش بيني مي شود كه با افزايش تيراژ توليد و كاهش قيمت باتري،در سال هاي آينده انقلابي اساسي در تيراژ اين نوع خودروها بوقوع پيوندد.