کد خبر: ۴۵۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۸ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - 19 June 2015
دكتر مرتضي شهيدزاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی طي پيامي ، فرارسيدن ماه مبارک رمضان را گرامی داشت. متن كامل پيام را در پي ملاحظه مي كنيد.


ماه رمضان شد، مي و ميخانه برافتاد                             عشق و طرب و باده به وقت سحر افتاد

افطار به  مي  كرد  برم  پير خرابات                                گفتم كه تو را روزه به برگ و ثمر افتاد

با باده وضو گير كه در مذهب رندان                                 در حضرت حق اين عملت بارور افتاد

پس از سپري شدن يازده ماه، ماه مبارك رمضان از راه رسيد. مسلمانان در هر جايي كه هستند به پيشواز اين ماه بزرگ رفته و مقدمش را گرامي مي دارند و براي انجام عبادت و بندگي خداوند بيشتر از هر ماه و روزهاي ديگر آمادگي مي گيرند تا در فضاي آكنده از عطر شورانگيز نيايش ها و عبادت هاي خالصانه در شب ها و روزهاي اين ماه با بركت مخصوصا شبهاي قدر، زواياي روح، روان و جسم شان را از لكه هاي كدر هر آن چيزي كه زشتي و پليدي است پاك نموده و مقام بنده مخلص و فداكار را از آن خود گردانند.

ماه رمضان ماه آمرزش و مغفرت، ماه جود، كرم و بخشش، ماه عبادت و بندگي، ماه صبر و استقامت، ماه ايثار و از خود گذري، ماه جهاد و تلاش، ماه رحمت و آزادي مسلمانان از آتش دوزخ و بالاخره ماه سازندگي و تهذيب نفس است. مسلمانان مي توانند در سايه عبادت، صيام و قيام با جان و دل غرق در عالم معنويات شده و به الطاف بي پايان الهي دست يابند. اين ماه سزاوار بندگان شايسته و نيكوكار خداست كه از اين فرصت پيش آمده و منحصر به فرد استفاده هاي بهينه و شاياني مي كنند تا توشه اي براي خود بردارند. با حلول ماه مبارك رمضان مسلمانان با اشتياق و شور و شوق وصف ناپذير به دادن طعام و افطاري به نيازمندان، شب زنده داري، عبادت، تلاوت قرآن مجيد، دعا، استغفار، دادن صدقه و روزه داري روح و جان خود را از سرچشمه فيض الهي سيراب مي كنند.از اين رو اين ماه در ميان مسلمانان از احترام و اهميت بس بزرگي برخوردار است.

اين ماه در روايات اسلامي ماه خدا و ماه مهماني امت پيامبر اكرم (ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در اين ماه با نهايت مهرباني و كرامت پذيرايي مي كند؛ پيامبر اسلام در مورد اهميت و عظمت ماه رمضان فرمود: " ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است هركس همه اين ماه را روزه بگيرد خداوند همه گناهانش ببخشد، بقيه عمرش را تضمين كند و او را از تشنگي و عطش دردناك روز قيامت امان دهد."

رمضان نام يكي از ماه هاي هجري قمري است و تنها ماهي است كه در قرآن كريم از آن يادآوري شده است.

يكي از اهداف و برنامه هاي رمضان تقويت و رشد بعد معنوي، تقوا و پرهيزگاري است؛ يعني اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوي رشد و پرورش دهد و به كمال مطلوب برسد، بايد هواي نفساني اش را مهار كند و خود را سرگرم لذت ها و شهوات جسمي و نفساني نكند. از اين رو يكي از راه هايي كه انسان را براي رسيدن به اين هدف كمك مي كند، و در تكامل فكري و روحي او موثر و مفيد است، روزه و بجا آوردن دقيق اعمال آن در ماه مبارك رمضان است. چنانچه در قرآن كريم از قول خداوند آمده است: " .... اي افرادي كه ايمان آورده ايد! روزه بر شما نوشته شد، همان گونه كه بر پيشينيان شما نوشته شده بود، تا پرهيزگار شويد."

روزه در واقع يك انقلاب دروني است كه سازندگي را ببار مي آورد. و حكمت روشن آن اين است كه تربيت جسماني و روحاني را تقويت بخشيده روح را پاك، نفس را آرام، تن را سالم از امراض، عزم و اراده انسان را استوار، صبر و بردباري را در وجود انسان بيشتر مي سازد و او را در مدارج بالا و والاي انساني قرار داده و به مقام خليفه الهي مي رساند.

يكي از بارزترين حكمت ديگر روزه، كمك و همدستي با تهي دستان، بينوايان، محتاجان، يتيمان و گرسنگان است، زيرا انسان دارا با روزه گرفتن و احساس گرسنگي و تشنگي بهتر مي تواند آنان را درك نمايد و در اين صورت خوبتر خواهد توانست جهت رفع نيازمندي هاي آنها سعي و كوشش صادقانه نمايد. زيرا رسول خدا فقر را فتنه و سبب افزايش جرايم و گناه دانسته و بر مسلمان دارا فرض گردانيده تا از آن چيزي كه خداوند منان خارج از ضروريات روزمره اش برايش ارزاني فرموده ذكاتش را ادا نموده و به مستحقين بپردازد كه اين خود در تحكيم يك جامعه سالم اسلامي نقش بس ارزنده، برجسته و مهمي دارد.

اينك همه همكاران بانك كشاورزي با تمسك به تعاليم عاليه اسلام و به كارگيري آداب ماه رمضان، خود را براي خدمت بيشتر و تلاش براي حمايت از رزمندگان جهاد اقتصادي آماده مي كنند. باشد تا در سال همدلي و همزباني دولت و مردم و سال جهش در بانك كشاورزي فراتر از گذشته پا به عرصه كار و تلاش براي خدمت به مردم بگذاريم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: