فروش تورها و بلیتهای لحظه آخری که در همه جای دنیا به یک رسم تبدیل شده، چند سالی میشود به ایران هم سرایت کرده، اما ظاهرا شکل نادرست آن در ایران نظم بازار گردشگری را مختل کرده است.
رجبعلی خسروآبادی که به تازگی بخشنامهای را دربارهی ممنوعیت تبلیغ در این وبسایت صادر کرده، با طرح چنین ادلهای میگوید: معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حال تهیه یک چارچوب است تا مجوزهایی را برای سایتهایی که میخواهند فعالیت تبلغیاتی و فروش خدمات گردشگری داشته باشند، صادر کند. باید تضمینی برای پاسخگویی به مشکلاتی که پیش میآید وجود داشته باشد که ما منتظر آن هستیم.
رضا اباذری، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران نیز با اعلام بیاطلاعی از ابلاغ چنین دستوری به ایسنا میگوید: جریان فروش تورهای لحظه آخری که با عناوین مختلفی چون تورهای دقیقه 90 یا "last second" در بین عامهی مردم شناخته میشود، اگر تعهدات را به خوبی هدایت کند باعث حفظ و شوک بازار میشود که به نفع دستاندرکاران گردشگری است. البته این تعریفی معمول از چنین جریانی است و لزوما منظور آنچه در ایران شاهد هستیم، نیست.
او میگوید: این ابزارها برای اشخاصی طراحی شده که تمایل دارند محصول خود را در شرایط خاصی ارزان بفروشند، اما این اقدام آنها دلیلی برای کم فروشی و یا کاهش کیفیت نیست.
با این حال مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران میگوید نامهای که برای ممنوعیت تبلیغ در چنین فضاهایی صادر کرده به خاطر اعتراضاتی مبنی بر ایجاد اختلال در نظم بازار گردشگری بوده است.
در بخشنامهای که این اداره به تازگی برای ممنوعیت تبلیغ در سایت تورهای لحظه آخری با امضای رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری تهران صادر کرده، آمده است: «طبق اخبار و گزارشهای واصله و بررسیهای معموله، برخی از دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری با اطلاعرسانی از طریق وب سایت lastsecond.ir (تورهای لحظه آخری) اقدام به فروش خدمات تور با قیمتهای غیر منطقی میکنند که این نحوه فروش موجبات اختلال در تنظیم بازار و ترغیب جامعه مسافر به استفاده از این روش و زمینهساز رقابتهای کاذب و ناسالم شده و فعالیت حرفهای دفاتر خدمات مسافرتی را با مخاطره مواجه میکند.
این اداره کل به منظور حمایت از فعالیت سالم و حرفهای دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی و گسترش صنعت گردشگری و اجتناب از روند رقابتهای ناسالم، استفاده از روش فوق را «ممنوع» اعلام میکند.
بدیهی است در صورت بروز هرگونه اشکال در روند اجرای تورهایی که بدون انعقاد قرارداد صدور قبض و لحاظ مقررات سازمانی پدید آید، مسوولیت آن رأسا با مدیرعامل مجموعه بوده و در صورت احراز تخلفت پرونده شرکت برای اتخاذ تصمیم و اعمال مقررات به کمیسیون فنی احاله خواهد شد.»
اما خسروآبادی در پاسخ به این سوال که اگر فعالیت چنین سایتهایی قانونی نیست چرا به جای صدور چنین ابلاغیهای از فعالیت آنها جلوگیری نمیشود؟ به ایسنا میگوید: اگر تخلفات در این سایتها تشدید شود میتوان جلوی آنها را گرفت، اما ما نمیخواهیم این کار را انجام دهیم آن هم درحالی که معاونت گردشگری مشغول تدوین چارچوب برای فعالیت چنین سایتهایی است. امکان دارد با تدوین این ضوابط مجبور شویم از تصمیم گرفته شده برگردیم. برای همین منتظر تعیین آن چارچوبها هستیم.
او ادامه میدهد: در حال حاضر میزان مراجعهکنندگان به ما نشان میدهد برخی تبلیغات صورت گرفته در این سایت غیر واقع بوده و این نامه نیز براساس اعتراضهایی که دریافت کردیم صادر شده است.
خسروآبادی بیان میکند: اعتقاد ما این است، هر جایی از مسیر کار دچار مشکل شد و مردم اذیت شدند باید اصلاح اتفاق افتد. قبول دارم که همیشه نباید نافی باشیم، بلکه گاهی هم باید اثباتی باشیم، برای همین منتظریم آنچه معاونت گردشگری که نزدیک به یک سال برای آن وقت گذشته، به نتیجه برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تاکید میکند: باید ضوابطی تعیین شود تا هر شخصی که محصولاش را تبلیغ میکند پاسخگو و مسوول آن باشد و تضمینی برای محصول خود داشته باشد.