کد خبر: ۴۵۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - 12 June 2015
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه ترین گزارش ماهانه خود، با رویکردی خوش بینانه به تحلیل وضع رقبای خود پرداخته و معتقد است مازاد عرضه نفت از سوی رقیبان به بازار کاهش می یابد.
خبرگزاری رویترز اعلام کرد: سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) ابراز اطمینان کرد که همزمان با افزایش تقاضا، رشد عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج اوپک کاهش پیدا کند که به این صورت عرضه بیش از حد نفت در بازار کاهش خواهد یافت، علامتی که نشان می دهد استراتژی این سازمان مبنی بر صدور مجوز سقوط قیمت ها در حال جواب دادن است.

اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد عرضه تولیدکنندگان رقیب پس از افزایش در نیمه اول سال در نیمه دوم امسال کاهش خواهد یافت. تقاضای جهانی نفت نیز سریعتر از سال 2014 رشد خواهد کرد.

اقتصاددانان اوپک در این گزارش گفتند: عرضه بیش از حد کنونی در بازار احتمالا در ماه های آینده کاهش خواهد یافت.

در این گزارش همچنین آمده است که تولید اعضای اوپک در ماه می به دلیل افزایش تولید عراق و آنگولا و تولید بی سابقه عربستان روزانه 24 هزار بشکه افزایش یافته است.

اوپک سال گذشته به رغم سقوط قیمت ها با کاهش تولید خود مخالفت کرد و در عوض برای احیای سهم بازار در برابر تولیدکنندگان پرهزینه نفت آمریکا و دیگر نقاط جهان تلاش کرد.

اوپک در نشست هفته گذشته نیز سیاست حفظ سهم بازار را ادامه داد.

اعضای کلیدی اوپک از زمان تغییر سیاست خود در سال 2014 عرضه خود را افزایش داده اند و به گفته منابع ثانویه اوپک در ماه می روزانه 30 میلیون و 980 هزار بشکه نفت (تقریبا روزانه یک میلیون بشکه بیشتر از سقف 30 میلیون بشکه) تولید کرد.

عربستان عامل اصلی مخالفت اوپک با کاهش تولید، اعلام کرد که عرضه نفت خود را در ماه می به 10 میلیون و 330 هزار بشکه در روز (بالاترین سطح تا به امروز) رسانده است.

در این گزارش آمده است، اگر اوپک تولید خود را در سطح ماه می نگه دارد مازاد عرضه در بازار در نیمه دوم 2015 به روزانه 440 هزار تنزل خواهد یافت. در حال حاضر مازاد عرضه نفت در بازار سالانه به طور متوسط یک میلیون و 660 هزار بشکه در روز برآورد می شود.

همچنین علامت دیگری که نشان می دهد استراتژی اوپک در کند کردن عرضه رقبا در حال جواب دادن است، این سازمان انتظار دارد که کشورهای خارج از اوپک امسال عرضه خود را روزانه 680 هزار بشکه افزایش دهند که یک سوم رشد ثبت شده در سال 2014 است.

اوپک همچنین پیش بینی های خود درباره رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2015 و تقاضای نفت این سازمان را تغییر نداد.
برچسب ها: اوپک ، قیمت نفت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: