کد خبر: ۴۵۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۷ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - 10 June 2015
عضو هیات مدیره بانک ملت
نظام نخست، نظام کاملا متمرکز است که مدیر اول سازمان تمامی تصمیمات را به تنهایی اتخاذ و به بدنه ابلاغ می کند. به عبارت دیگر سازمان با یک تفکر اداره می شود و اختیارات مدیران میانی کاملا محدود است.
 عضو هیات مدیره بانک ملت گفت: در شرایط رقابتی امروز نظام بانکی باید به صورت لحظه ای مسایل و مشکلات را رصد و برای رفع آنها برنامه ریزی کنیم.
 
 مصطفی ضرغامی در جمع مدیران ارشد با تشریح انواع نظام های برنامه ریزی اظهار داشت: نظام نخست، نظام کاملا متمرکز است که مدیر اول سازمان تمامی تصمیمات را به تنهایی اتخاذ و به بدنه ابلاغ می کند. به عبارت دیگر سازمان با یک تفکر اداره می شود و اختیارات مدیران میانی کاملا محدود است.

وی ناقص بودن برنامه ها، نهادینه نشدن در بدنه و در اجرا با مانع رو به رو شدن را از آسیب های این نظام ذکر کرد و ادامه داد: به هرحال یک مدیر هر چقدر هم که از زوایای سازمان تحت مدیریت خود مطلع باشد به تنهایی نمی تواند برای کل سازمان یک برنامه جامع  و همه جانبه تدوین کند و این برنامه ها پس از چند ماه در نطفه خفه می شود و به اصلاح و بازنگری نیاز پیدا می کند.

عضو هیات مدیره بانک ملت، نظام بعدی را نظام برنامه ریزی نیمه متمرکز که در ادبیات برنامه ریزی به تراکم زدادیی(deconcentration) ذکر کرد و گفت: در این نظام برنامه ها از سوی مدیران ارشد و میانی و با مشورت طراحی و تنظیم می شود و تفویض اختیارات به مدیران نواحی و مناطق در این نظام بیشتر شکل می گیرد.

وی نظام سوم را نظام غیرمتمرکز موسوم به تمرکززدایی(decentralization) عنوان کرد و افزود: این نظام که یک نظام ایده آل در برنامه ریزی است بیشتر در برنامه ریزی های اجتماعی نمود پیدا می کند و کمتر در سازمان ظهور و بروز دارد. در این نظام های اجتماعی، آحاد جامعه در قالب احزاب در برنامه ریزی های کلان اجتماعی، مشارکت مستقیم دارند.

به گفته ضرغامی، هر نظامی که به این سمت و سو نزدیک شود موفق تر خواهد بود زیرا برنامه هایی که از دل هم اندیشی ها استخراج می شود جامع تر و کامل تر خواهد بود.

وی با اشاره به این نکته که در سازمان، تفکرات زیادی نهفته که قدرت ابراز نداشته است، ادامه داد: تلاش سازمان ها باید در این جهت باشد که به همه نیروهای سازمان قدرت ابراز افکار و مشارکت واقعی داده شود.

ضرغامی هدف از برنامه ریزی ها را ارتقای وضعیت موجود و سوق یافتن به سوی وضعیت بهتر ذکر کرد و اظهار داشت: گرچه تا به حال حرکت هایی صورت گرفته ولی تلاش ها کافی نیست و در بازار رقابتی امروز باید پیوسته مسائل و مشکلات را رصد و برای حل آنها برنامه ریزی کرد.

عضو هیات مدیره بانک ملت، ادامه داد: برنامه ها گاه در قالب برنامه های کوتاه مدت و گاه در قالب برنامه های میان مدت مطرح می شود و گاه با وجود این که در قالب یک برنامه یک ساله امکان رفع مشکلات وجود ندارد اما همین که برای رفع آنها برنامه ریزی می شود دارای اهمیت است.

وی با بیان این نکته که نظام برنامه ریزی بانک ملت از حالت تمرکز خارج شده و به سمت نظام نیمه متمرکز سوق یافته است، اظهار داشت: باید به گونه ای عمل شود که همه مدیران در تمامی سطوح احساس کنند که در برنامه ریزی ها مشارکت دارند و احساس نکنند که برنامه ها تحمیلی است.

به گفته وی، این تفکر باید در ذهن همه مدیران نهادینه شود که اگر می خواهیم در بازار رقابت سرآمد باشیم باید نظام مشارکت را نهادینه کنیم و آن را به بدنه انتقال بدهیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: