کد خبر: ۴۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - 07 June 2015
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در روزهای اخیر حدود 8 خط کشتیرانی بین المللی مستقیم در بنادر جنوب ایران پهلوگیری کردند، گفت: این اتفاق باعث کاهش قیمت تمام شده حمل و نقل کالا می‌شود.
عباس آخوندی در بازدید از سومین نمایشگاه بین المللی دریایی با بیان اینکه ایران از لحاظ استراتژیک از یک موقعیت استثنایی نسبت به کشورهایی که محصور در خشکی هستند، برخوردار است ، گفت : ایران از شمال و جنوب به دریا دسترسی دارد که یک موقعیت استثنایی برای کشور ما محسوب می شود، به همین دلیل باید از این ظرفیت حداکثر بهره را ببریم.

آخوندی با بیان اینکه در خلیج فارس خوشبختانه شاهد توسعه نسبتا قابل قبولی هستیم اما در دریای عمان و سواحل مکران متاسفانه پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است، افزود: در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌هایی که علیه ایران صورت گرفت ، تردد بخش عمده‌ای از خطوط کشتیرانی جهانی از ایران قطع شد اما خوشبختانه در روزهای اخیر اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است.

وزیر راه و شهرسازی به برنامه‌های توسعه ای در حوزه بنادر اشاره کرد و گفت: در بنادر چابهار، امام(ره)، شهید رجایی و سایر بنادر جنوبی و شمالی کشور برنامه‌های توسعه‌ای در دستور کار است.

وی با بیان اینکه سومین نمایشگاه بین المللی دریایی خوشبختانه محلی برای مذاکره و گفتگو با فعالان داخلی و خارجی حوزه بنادر و صنایع دریایی است، ادامه داد: در این نمایشگاه امکان ارتباط با شرکتهای داخلی و خارجی در حوزه ساخت شناور، لایروبی، محیط زیست و حمل و نقل دریایی وجود دارد.

آخوندی با بیان اینکه در سومین نمایشگاه بین المللی دریایی 75 شرکت ایرانی و 20 شرکت خارجی حضور دارند ، گفت: با توجه به اینکه دریاهای جهان به یکدیگر پیوسته هستند صنعت دریا یک صنعت رقابت جهانی است. اگر بخواهیم در صنعت دریا پایدار و استوار بمانیم باید بتوانیم در سطح رقابت بین المللی فعالیت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با به نتیجه رسیدن مذاکرات بین‌المللی ایران و کشورهای 5+1قاعدتا پای سایر صنایع دریایی جهان به ایران باز خواهد شد، ضمن اینکه ایرانیان نیز می توانند در سطح جهان فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه سیاست ما رقابت پذیری بین المللی است، افزود: البته ما از صنایع دریایی حمایت می‌کنیم و در این زمینه بخشی از بودجه اداره شده در اختیار بنگاه‌های ایرانی قرار می گیرد تا از نظر تامین مالی و نقدینگی اولیه با توجه به پروژه حمایت شوند و در صنعت جهانی پایدار بمانند.

آخوندی درباره رونمایی از بویه دریایی و شناور جمع‌آوری زباله ساخت ایران که در حاشیه این نمایشگاه انجام شد ، گفت: آلودگی دریایی موضوعی است که سازمان های جهانی نیز نسبت به آن حساس هستند. خوشبختانه تعدادی از شرکت‌های ایرانی وارد این عرصه شدند و شناورهایی برای جمع آوری آلودگی سطحی ایجاد کردند که از آنها رونمایی شد. از بویه های دریایی ساخت ایران نیز در جهت ایمنی تردد و نمایش آبراه ها رونمایی شد.

وزیر راه و شهرسازی درباره افزایش قیمت سوخت شناورها گفت: باید بیآموزیم که در صنعت بین المللی باید با قیمت های بین المللی رقابت کنیم بنابراین نباید از این موضوع نگران بود شرکتی که بخواهد در سطح جهان فعالیت کند باید بتواند با دنیا رقابت کند.
این نمایشگاه تا سه شنبه این هفته ادامه دارد.
برچسب ها: شناور ، دریا ، وزیر راه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: