کد خبر: ۴۵۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - 06 June 2015
تحلیلی جالب از کارشناسان بازار
کارشناسان اقتصادی آمریکا و اروپا بارها به مدل موفق و سالم بانکداری در منطقه خاورمیانه اشاره کرده و می گویند در این منطقه حوداثی نظیر این رسوایی های مالی رخ نداده است.

بانکداری ایرانی – سرویس بین الملل(بانک و بیمه)؛ طی چندسال اخیر اخبار مربوط به عملکرد نادرست بانک های مطرح در سطح جهان، همواره تیترهای اصلی رسانه ها را به خود اختصاص داده اند. موسسات مالی قدرتمندی چون جی پی مورگان و سیتی گروپ از آمریکا و یا بانک های انگلیسی برکلیز و آر بی سی همچنان درگیر پرونده های فساد مالی بوده و به روشنی اتهامات وارده را پزیرفته اند.

از سوی دیگر بانک یو بی اس سوئیس نیز بارها در مضان اتهام قرار گرفته است. جالب آنکه تمامی این بانک ها جز یو بی اس به جرم خود اعتراف کرده اند و ناچارند غرامتی در حدود 6 میلیارد دلار پرداخت کنند. البته جریمه 342 میلیون دلاری نیز در برابر یو بی اس قرار داده شده است.

کارشناسان بازار معتقدند این بانک ها برای سالیان متمادی دخالت در کارکرد بازار ارز را پیگیری کرده و آسیب های اقتصادی فراوانی را موجب شده اند. یک کارشناس می گوید: بازار ارز حجم بسیار بالایی از گردش مالی دارد. روزانه حدود 5300 تریلیون دلار در آن جابجا می شود و تخلف در این بازار آثار بلندمدتی خواهد داشت. حال این پرسش مطرح می شود که این بانک های بزرگ چگونه می تواندد به فعالیت خود ادامه داده و باردیگر اعتماد مشتریان را جلب کنند؟!

نکته جالب آن است که کارشناسان اقتصادی آمریکا و اروپا بارها به مدل موفق و سالم بانکداری در منطقه خاورمیانه اشاره کرده و می گویند در این منطقه حوداثی نظیر این رسوایی های مالی رخ نداده است. به عبارت دیگر می توان گفت رسوایی مالی بانک های مطرح آمریکایی و اروپایی به مانند دالانی جهت انتقال سرمایه ها به بانک های منطقه خاورمیانه عمل خواهد کرد. زیرا سرمایه گذاران با آرامش و امنیت کامل داشته های خود را نزد این بانک ها به امانت می گذارند و از آینده پول خود مطمئن هستند.

همانطور که بارها اشاره کرده ایم، نظام بانکداری یکی از حساس ترین قطعات پازل اقتصاد در هر کشوری محسوب می شود. قطعا اگر بخش مذکور عملکردی مثبت و مناسب داشته باشد می توان آثار آن را در چرخه اقتصاد کشورها مشاهده کرد.

تحلیل کارشناسان غربی از رسوایی های اقتصادی در این کشورها و پیش بینی آنها برای سرازیر شدن بخش قابل توجهی از سرمایه ها به بانک های خاورمیانه و هاب های اقتصادی این منطقه در نوع خود بسیار قابل توجه است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: