کد خبر: ۴۵۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۸ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - 31 May 2015
سازمان تامین اجتماعی برای اجرای افزایش مدت مرخصی زایمان به 9 ماه آمادگی کامل دارد اما مواد ۲۶ و ۲۹ قانون برنامه پنجم توسعه در حال حاضر مانع اصلی اجرای این طرح هستند.
محمد حسن زدا در خصوص افزایش مدت مرخصی زایمان به ۹ ماه اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی برای اجرای افزایش مدت مرخصی زایمان به 9 ماه آمادگی کامل دارد اما مواد ۲۶ و ۲۹ قانون برنامه پنجم توسعه در حال حاضر مانع اصلی اجرای این طرح هستند.

صندوق بیمه روستاییان و عشایر متولی بیمه زنان سرپرست خانوار است
معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در خصوص بیمه زنان سرپرست خانوار نیز گفت: قبلا متولی بیمه زنان سرپرست خانوار دو سازمان بیمه روستاییان و عشایر و سازمان تامین اجتماعی بودند و با توجه به تفاوت‌هایی که در پرداختی این دو سازمان به زنان وجود داشت، برای جلوگیری از ایجاد تبعیض در پرداختی و یکسان‌سازی پرداختی به این بانوان از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خواستیم که همه بحث بیمه زنان سرپرست خانوار را به صندوق بیمه روستاییان واگذار کند و وزیر نیز با این موضوع موافقت کرد، زیرا حق بیمه و سهم بیمه شده در صندوق بیمه روستاییان 5 درصد و در سازمان تامین اجتماعی 7درصد بود.

وضعیت نقدینگی سازمان تامین اجتماعی بحرانی نیست
زدا همچنین در خصوص نگرانی برخی از مستمری بگیران از نبود نقدینگی در سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: در دنیا برای بررسی وضعیت مالی و اعتبار سنجی سازمان‌های بیمه‌گر نوعی ضریب پشتیبانی داریم. این ضریب یعنی نسبت افرادی که حق بیمه پرداخت می‌کنند به نسبت افرادی که حقوق دریافت می‌کنند. بر همین اساس هرچه این نسبت بالاتر باشد مسلما وضع آن سازمان و نهاد بهتر است و آینده خوبی در پیش دارد.

وی افزود: در کشور ما در سال 1354 این نسبت 25 بوده به معنای آنکه از 25 نفر حق بیمه دریافت می‌کردیم و به یک نفر حقوق مستمری پرداخت می‌کردیم که در 10 سال اخیر این نسبت به شدت رو به کاهش است. با توجه به قوانین و مصوباتی که تصویب شد، تقریبا در این 10 سال شرط سنی از بازنشستگی برداشته شد و به عنوان مثال قانون بازنشستگی در کارهای سخت و زیان آور بدون شرط سنی، قانون بازنشستگی بانوان با 42 سن و 20 سال سابقه، قانون ماده 10 نوسازی صنایع بازنشستگی با 25 سال سابقه بدون شرط سن و همچنین تصویب قوانین مشابه دیگر باعث شد که به شدت آمار مستمری بگیران بالا رود.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه 13 میلیون و 700 هزار نفر بیمه شده اصلی و حدود 2 میلیون و 700 هزار نفر نیز مستمری بگیر داریم، ادامه داد: در دنیا برای وضعیت بحرانی نقدینگی سازمان‌های بیمه‌گر عدد 5 را در نظر گرفته‌اند به طوری که اگر به عدد 5 برسد آن نهاد و سازمان وارد بحران می‌شود، خوشبختانه ما در دو سال اخیر این وضعیت را روی عدد 6.2 حفظ کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه 40 سال از تصویب قانون تامین اجتماعی در ایران می‌گذرد، افزود: به طور طبیعی هم اکنون دریافتی‌ها کم و پرداخت به مستمری بگیران زیاد شده است، البته تا حدودی این وضعیت طبیعی است، چون سازمان‌های بیمه‌گری مانند تامین اجتماعی مسلما در 20 سال اول فعالیت‌شان خروجی بسیاری ندارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: