کد خبر: ۲۲۶۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۰۹ تير ۱۴۰۴ - 30 June 2025
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین پیشنهاد داد

تشکیل یک سازمان یا وزارتخانه بازرگانی برای مدیریت تجارت در شرایط جنگی

تشکیل یک سازمان یا وزارتخانه بازرگانی برای مدیریت تجارت در شرایط جنگی

بانکداری ایرانی- به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین باید یک سازمان یا وزارتخانه بازرگانی تشکیل شود تا در شرایط بحرانی و جنگی، کمترین خللی در امر تجارت و تامین کالاها رخ دهد.

مجیدرضا حریری - رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقایع اخیر جنگ ۱۲ روزه و تاثیر آن بر اقتصاد و لزوم اتخاذ تصمیمات مهم برای کاهش آسیب پذیری بازار در شرایط بحرانی گفت: یک واقعیت کلی درباره تحولات اخیر این است که ما در گذشته نیز اقتصاد در شرایط جنگ را تجربه کرده و به اصطلاحی به آن آگاه هستیم. ما هشت سال جنگ تحمیلی را تجربه کردیم و در آن هشت سال کشور و اقتصاد را اداره کردیم.

وی با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی اقتصادی مربوط به شرایط بحرانی در وضعیت جنگی اظهار کرد:  بی شک در شرایط بحرانی و جنگی، برخی برنامه‌های عادی متوقف می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد این است که در شرایط بحرانی باید در حوزه تجارت خارجی و اقتصاد داخلی برنامه‌ریزی مجدد و دقیق‌تر صورت گیرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: آنچه به نظر می‌رسد ضروری باشد این است که در زمان جنگ باید ورود و خروج کالا؛ به عبارتی صادرات و واردات کالا در کنار تنظیم بازار و ایجاد تعادل در بازار به نسبت آنچه باید تامین شود، چه در حوزه تولید و چه در حوزه واردات سمت و سویی عدالت گرایانه داشته باشد و بسیاری از مسائل اقتصادی باید تحت برنامه ریزی شرایط جنگی باشد.

پیشنهاد تشکیل یک سازمان بازرگانی

حریری در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود یکی از ضروریاتی که باید دولتمردان به فوریت به آن توجه کنند تشکیل یک سازمان و یا حتی وزارتخانه، است که ذیل نام بازرگانی و یک نهاد بازرگانی مستقل باشد؛ به عبارتی اگر لازم است وزارت بازرگانی تشکیل شود،  باید حتما در جهت تشکیل یک سازمان بازرگانی حرکت کنیم تا در شرایط بحرانی امور تجارت داخلی و خارجی با کم‌ترین چالش و تنگنا روبرو بوده و هماهنگی‌های تجاری و اقتصادی در این شرایط تسهیل شود.

برچسب ها: اتاق بازرگانی ، جنگ
نظر شما